از طرح بشار اسد چه خبر؟

۱۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۱۱۲۹۲ سرخط اخبار

نخست وزیر سوریه برگزاری نشست کابینه برای بررسی نحوه اجرایی شدن برنامه های ملی بشار اسد را خواستار شد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه در نشست کابینه دستور داد تا جلسه ای برای بررسی مکانیزم های لازم جهت اجرایی شدن برنامه های ملی که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اظهارات اخیرش در خصوص حل و فصل بحران این کشور به آنها اشاره کرد، تشکیل شود.دولت چین نیز اعلام کرد که تنها راه حل و فصل بحران سوریه گزینه راهکار سیاسی است.هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: چین از هرگونه راهکاری که مورد قبول همه مردم سوریه و طرف های درگیر در این کشور باشد، استقبال می کند. راهکار سیاسی تنها راه عملی برای پایان دادن به خشونت است لذا ما از طرفین درگیر و گروه های ذیربط می خواهیم برای ایجاد چنین راهکاری در نزدیکترین زمان ممکن تلاش کنند.


وی افزود: دولت چین نظام اسد و مخالفان سوریه را به یک میزان برای اولویت قرار دادن منافع اصلی در سوریه فرا می خواند و از هر دو طرف می خواهد که در اسرع وقت به خشونت پایان دهند.

پیشتر نیز معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرده بود تحقق راهکار سیاسی تا زمانی که حمایت کشورهای عربی از تروریسم ادامه داشته باشد و ترکیه به حمایت و قاچاق گروه های مسلح به سوریه ادامه دهد، امکان پذیرنیست.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی مطبوعاتی در بیت المقدس اعلام کرد: سلاح شیمیایی نه تنها برای مردم سوریه بلکه برای تمام مردم منطقه خاورمیانه خطر بزرگ به شمار می رود.

وی گفت: خطر سلاح های شیمیایی فقط به مردم خاورمیانه منتهی نمی شود بلکه منبع نگرانی برای تمام جهان از جمله آمریکا و روسیه است. اسرائیل از نزدیک مساله سلاح های شیمیایی را دنبال می کند و با آمریکا و روسیه برای ممانعت از دستیابی گروه های تروریستی به سلاح های شیمیایی همکاری می کند.


همچنین مجمع ملی سوریه آزاد متشکل از کارمندان سابق موسسات دولتی سوریه که ریاست آن را ریاض حجاب، نخست وزیر برکنار شده برعهده دارد، آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه ناآرامی در موسسات دولتی در صورت سقوط نظام اسد اعلام کرد.


در بیانیه این مجمع آمده است: با فروپاشی نظام اسد باید منتظر ناآرامی در ادارات دولتی باشیم؛ امیدواریم آن دسته از کارمندان ادارات دولتی و موسسات که از نظام سوریه جدا شده اند بلافاصله فعالیتشان را آغاز کنند.

همچنین دولت هلند نیز اعلام کرد: اعزام سامانه موشکی پاتریوت به خاک ترکیه از روز دوشنبه آغاز شده است.

رئیس هیات هلندی که به این منظور عازم ترکیه می شود در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت که بنا به خواسته ناتو در ترکیه مستقر می شود، از روز دوشنبه آغاز شده و قرار است این سامانه در مرزهای ترکیه و سوریه و در شهر آدانا مستقر شود.


وی افزود: 30 سرباز هلندی روز سه شنبه از طریق هوایی به منظور آماده کردن زمینه برای حضور کاروانی 270 نفری که 21 ژانویه وارد شود، به ترکیه می روند.


سامانه های دفاع موشکی پاتریوت بنا به خواست دولت ترکیه از ناتو از سه کشور هلند، آلمان و آمریکا در ترکیه مستقر می شود.

ناتو اعلام کرده بود این سامانه موشکی تنها با هدف دفاع از ترکیه در برابر حملات احتمالی سوریه مستقر می شود و در صورتی که خطر برطرف شود از ترکیه خارج خواهند شد.
 

کلید واژه ها: سوریه ترکیه چین سامانه مستقر سلاح شیمیایی


نظر شما :