ایاد علاوی استعفای مالکی را خواستار شد

۱۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۱۱۱۹۱ سرخط اخبار

 رهبر فهرست العراقیه استعفای دولت نوری المالکی و برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه از نوری المالکی، نخست وزیرعراق درخواست کرد تا استعفای خود را ارائه دهد.

وی همچنین برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام در کشور را خواستار شد.

علاوی افزود: این همان عراقی نیست که ما برای تحقق عدالت و آزادی و به دور از ترس و محرومیت در آن مبارزه کردیم. عراق تنها متعلق به یک شخص یا یک طایفه نخواهد بود، بلکه برای تمامی عراقی ها است.

وی در ادامه افزود: آنچه در عراق رخ می دهد، از پیامدهای خلاء سیاسی به وجود آمده به دلیل نبود جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق به دلیل بیماری است، چرا که وی از قانون اساسی حمایت می کرد. من همواره علیه سیاسی کردن دین، طایفه گرایی سیاسی و منطقه ای ایستاده ام و همچنان به طرح ملی و طرح ساختن کشور مدنی و تحقق عدالت و برابری باور دارم. اگر اوضاع به همین منوال ادامه داشته باشد، شرایط بحرانی خواهد شد به همین دلیل هیچ گزینه ای جز برکناری این دولت و ایجاد راه حل های ریشه ای و مسالمت آمیز باقی نخواهد ماند.

علاوی مدعی شد: دولت ناتوانی کامل خود را برای اصلاح اوضاع اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ارائه خدمات لازم نشان داده است.

از سوی دیگر، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در کلیسای "سیدة النجاة" در بغداد اعلام کرد که خواهان وحدت میان تمام طایفه ها در کشور و وحدت میان اهل تشیع، اهل تسنن، اعراب و کردها است. ما از حق مردم در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کنیم، اما به این شرط که تظاهرات سیاسی نباشد و عکس ها، پرچم ها و شعارهایی علیه دولت و مردم عراق با خود به همراه نداشته باشد.

مقتدی صدر همچنین بر نقش مسیحیان و لزوم حمایت از آنها در شرایط کنونی تاکید کرد.

از سوی دیگر، در اولین واکنش نسبت به برگزاری تظاهرات در عراق، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی، نخست وزیر عراق خواهان لغو مفاد قوانین مبارزه با تروریسم و تعدادی از قوانین دیگر در پارلمان شد.

این در حالی است که شبکه دولتی "العراقیه" از آزادی زنان زندانی از سوی وزارت کشور خبر داد.

دولت عراق اعلام کرد: بعد از اینکه کمیته "حکما" دستور آزادی این افراد را داد، این 11 زن از میان هزار زندانی زن از زندان "سایت چهار" آزاد شدند.

کلید واژه ها: عراق سیاسی


نظر شما :