بیروت هم در تب بحران منطقه خواهد سوخت؟

پرونده هسته‌ای ایران دغدغه لبنانی ها

۱۱ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۰۹۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
دیپلمات ها علاوه بر بحران تحریم های بین المللی و اتهام پولشویی به لبنان پیش بینی می کنند که بیروت در سال جدید میلادی با چهار بحران دیگر نیز دست به گریبان باشد.
پرونده هسته‌ای ایران دغدغه لبنانی ها

 

دیپلماسی ایرانی: سال 2012 با همه بیم ها و امیدها و با همه تنش ها و جنگ هایش به پایان رسید و اکنون همه منتظر سال 2013 هستند. سالی که پیش بینی می شود از لحاظ اقتصادی سالی سخت و پر التهاب و از لحاظ سیاسی نیز پر از تنش های پیچیده در سراسر جهان باشد. با توجه به تحولات خاورمیانه و مداخلاتی که هر کدام از کشورهای ذینفع در این تحولات دارند، می توان گفت که این پیش بینی زیاد هم دور از واقعیت نیست. سوریه که حال و روز خوشی ندارد و روز به روز بر آتش تنش ها و ناآرامی های سیاسی آن افزوده می شود و حتی بسیاری پیش بینی می کنند که این کشور به سمت تجزیه متمایل شود و در نهایت کشورهای دخیل در بحران آن نه تنها به طور مسالمت آمیز بحران آن را حل نکنند بلکه رفته رفته آن را به یک تقسیم از نوع بازنگری در طرح سایکس – پیکو پیش برانند. در صورتی که بحران در سوریه حل نشده باقی بماند، با توجه به هسته تروریسم و خشونتی که رفته رفته می رود در این کشور شکل بگیرد و همچنین خط و نشان هایی که این جریان های تازه نفس که سوریه را محلی برای احیای توان از دست رفته خود می بینند، برای کشورهای جهان به خصوص غرب و امریکا و اسرائیل می کشند، دامنه بحران سوریه به کشورهای دیگر نیز سرریز شود. بسیاری معتقدند که پس از سوریه این عراق است که از بحران سوریه متاثر می شود و البته بی شک لبنان که حتی ممکن است قبل از عراق آتش بحران سوریه به دامنش بیفتد. ترکیه نیز لاجرم باید بپذیرد که بحرانی جدید از سوی سوریه را به زودی متحمل خواهد شد. به خصوص از سوی کردها که به تدریج در سوریه به استقلال سیاسی سوق داده می شوند و احتمالا تحرکات آنها بر ترکیه نیز تاثیر خواهد گذاشت. ترکیه ای که نزدیک به 40 درصد جمعیتش کرد هستند و معضل کردها معضلی پیچیده و لاینحل سالیان طولانی آن است.

کشورهای انقلابی نیز حال و روز خوبی ندارند. مصر همچنان در تب انقلاب می سوزد و بحرین نیز همچنان در تمنای رسیدن به مطالبات به حقش از حکومت آل خلیفه است. لیبی و تونس و یمن نیز نه تنها آثار انقلاب در آنها برجسته است بلکه هنوز در تنش سیاسی به سر می برند و احتمالا سال 2013 سالی سخت برای آنها خواهد بود.

در این میان لبنانی ها نیز دغدغه خاص خود را برای سال 2013 دارند. لبنانی ها که در دنیای عرب به قطب اقتصادی و بانک داری جهان عرب مشهورند این روزها بیش از هر زمانی متهم به پول شویی و سوء استفاده های مالی جریان های مختلف سیاسی در خاک خود هستند. این در حالی است که نخبگان اقتصادی این کشور تلاش دارند تا هر چه بیشتر اتهام های وارده به صنعت بانکداری خود را دور کنند و در عین حال در سایه این اتهام ها به فعالیت اقتصادی مشکوک خود از لحاظ امریکایی ها، ادامه دهند. صنعت بانکداری لبنان مدتی است که زیر ذره بین سخت گیر و آزاردهنده امریکایی ها قرار گرفته است. امریکایی ها سال گذشته میلادی دو بانک لبنانی از جمله بانک لبنان – کانادا را به اتهام پولشویی مورد تحریم قرار دادند و مذاکرات پرچالشی را با مقام های لبنانی به ویژه با ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان و نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور انجام دادند که هیچ کدام به نتیجه نرسیدند. امریکایی ها معتقدند که لبنانی ها با زیرکی تمام از زیر بار مسئولیت های متوجه به آنها فرار می کنند و در عین حال به فعالیت های خود ادامه می دهند. به ویژه در دورن زدن تحریم های ایران، حزب الله، سوریه و جریان های فلسطینی به شدت فعالیت دارند و توجهی به هشدارهای آنها نمی کنند. پیش بینی می شود برای سال 2013 اصطکاک میان لبنانی ها با امریکایی ها در این زمینه افزایش یابد و چهره هایی مثل ریاض سلامه، به دور از تنش های سیاسی داخلی، همچنان میدان دار اقتصاد لبنان و دور ساختن کشورشان از این فشارها باشند.

در این میان روزنامه لبنانی النهار نیز به نقل از دیپلمات های غربی به مشکلات اصلی لبنان در سال 2013 اشاره کرده است. این دیپلمات ها علاوه بر بحران تحریم های بین المللی و اتهام پولشویی به لبنان پیش بینی می کنند که بیروت در سال جدید میلادی با چهار بحران دیگر نیز دست به گریبان باشد. اول از همه دادگاه بین المللی رفیق حریری در لبنان است که قرار است جلسات آن در سال جاری میلادی برگزار شده و نزدیک به 500 نفر به عنوان شاهد در آن حاضر شوند. پس از آن بحران سوریه است که به اعتقاد دیپلمات های غربی قطعا بر تحولات جاری لبنان اثر خواهد گذاشت. مساله سوم، درگیری جریان های 8 مارس به رهبری حزب الله و جنبش امل با 14 مارس خواهد بود که پیش بینی می شود در انتخابات نمایندگان پیش رو بیشتر شود و حتی عدم برگزاری آن را موجب شود و خلائی سیاسی در کشور به وجود آورد. و مساله چهارم که به اعتقاد کارشناسان مهم ترین و یکی از اثرگذارترین پرونده ها بر لبنان پس از سوریه خواهد بود، بازتاب پرونده هسته ای ایران است که در صورتی که اصطکاک میان ایران با غرب بر سر این پرونده افزایش یابد تا آن جا که بحث به جنگ نظامی میان ایران و اسرائیل و غرب کشیده شود، قطعا حزب الله نیز وارد میدان می شود و به یکی از طرف های درگیر با اسرائیل تبدیل خواهد شد. به ویژه که مساله بهار عربی نیز مطرح است و ایران به یکی از مهمترین کشورهای ذی نفوذ در این انقلاب ها در صدر کشورهای غیر عرب منطقه ای تاثیرگذار در آن قرار دارد. در این میان حزب الله لبنان می تواند به عنوان بازوی تحرکات سیاسی ایران در منطقه باشد.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: لبنان سوریه سال 2013 حزب الله


نظر شما :