مهمانپرست: آماده مذاکره با 1+5هستیم

۰۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۱:۵۴ کد : ۱۹۱۰۸۹۲ سرخط اخبار

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 بستگی به نظر طرف مقابل دارد. کاملا آماده مذاکره هستیم و چارچوب منطقی داریم. معاهده ان پی تی باید چارچوب فعالیت ها باشد .متعهد هستیم که به سمت فعالیت های نظامی نرویم و آنها نیز باید فعالیت های صلح آمیز ما را به رسمیت بشناسند و امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در ترکیه به سر می برد، صبح امروز (جمعه 8 دی ماه ) با مدیران، سردبیران و ستون نویس های مطرح رسانه های استانبول دیدار کرد و به همراه آنها در مراسم صبحانه کاری حضور یافت.

در این دیدار رامین مهمانپرست به نقش افکار عمومی در اهداف سیاسی کشورها تأکید کرد و گفت:با توجه به اینکه شبکه های قدرتمند رسانه های غربی تصور خود را برای افکار عمومی ایجاد می کنند ، دسترسی به حقیقت برای ما دشوار می شود و بهترین راه این رسانه های کشورهای ایران و ترکیه با یکدیگر در ارتباط باشند و اخبار مربوط به کشورها را با هم در میان بگذارند.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی در حال ضعیف شدن هستند و راه حل های قدیمی برای حل بحران ها موجود در این کشورها پاسخ گو نیست و باید به دنبال راه های جدید باشند، ادامه داد: از سوی دیگر در خاورمیانه تحولات جدی روی داده است و مردم به سوی مشارکت در سرنوشت خود حرکت می کنند .حرکت مردم معادلات غرب را به هم زده است و در واقع مردم با مخالف با دیکتاتورهای دست نشانده غرب اهداف دنیای غرب را زیر سئوال برده اند. این مسئله برای کشورهای غربی که در رأس آنها آمریکا قرار دارد، نگرانی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ریشه یکی از نگرانی های غرب دسترسی به منابع انرژی این منطقه است، اظهار داشت: در صورت عدم دسترسی به انرژی آمریکایی ها دیگر قدرت برتر نخواهند بود و کشورهایی مانند چین و کره و در ادامه ترکیه و دیگر کشورها جایگزین آمریکا خواهند شد.

مهمانپرست دلیل دیگر نگرانی غرب را رژیم صهیونیستی دانست وادامه داد: برای دنیای غرب دفاع از رژیم صهیونیستی در اولویت اول است و حرکت هایی که در کشورهای منطقه ایجاد شده که ما آن را بیداری اسلامی می دانیم ، باعث شده اهداف رژیم صهوینیستی در منطقه تأمین نشود. به این منظور بهترین کاری که کشورهای غربی در تأمین منافع رژیم صهیونیستی می توانند انجام دهند ایجاد اختلاف و درگیری در بین کشورهای منطقه و در داخل این کشورهاست .

وی با تأکید بر اینکه هم گرایی منطقه ای اصلا به نفع دنیای غرب نیست، افزود: درگیری و تنش در کشورهای منطقه بهانه ای برای توسعه حضور کشورهای غربی است و زمانی که کشورهای منطقه سرگرم مشکلات داخلی هستند، رژیم صهیونیستی این فرصت را پیدا می کند که به غزه حمله کند. باید شرایط حساس منطقه را درک کنیم و تحلیل درستی از اتفاقات داشته باشیم وبدانیم چه کسی پشت صحنه است و باید منافع کشورهای خود را تشخیص دهیم .

در ادامه مهمانپرست از اصحاب رسانه خواست تا هریک  سئوالات خود را مطرح کنند و بیش از 30 سئوال مطرح شد که سحنگوی وزارت امور خارجه به سئوالات پاسخ داد.

مهمانپرست درباره لغو سفراحمدی تژاد به ترکیه گفت:دلیل عدم سفر رئیس جمهور به ترکیه دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که این سفر به دلیل مشغله کاری لغو شده است . معمولا در سطوح بالا ممکن است جابجایی ایجاد شود . وقتی دو کشور رابطه خوبی داشته باشند نباید انگیزه دیگری در ذهن ایجاد شود . رابطه ایران و ترکیه بسیار خوب است تا جایی مقامات وزارت خارجه ترکیه در این سفر اظهار داشتند که گاهی اوقات وزرای خارجه دو کشور در روز سه بار تلفنی صحبت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالاتی که درباره سوریه مطرح شد مواضع کشورمان را در مورد بحران سوریه اعلام کرد و افزود: حرکت مردم در منطقه رژیم صهیونیستی و آمریکا را نگران کرده است. در زمان مبارک در مصر بیشترین همکاری برای محاصره فلسطین وجود داشت و شعار مردم هنگام در دست گرفتن حکومت اخراج سفیر اسرائیل بود. در یمن نیز عبدالله صالح بیشتر مدافع منافع غرب بود.

وی ادامه داد: غربی ها باید در قبال حرکت مردن اقدامی را انجام می دادند تا سرعت حرکت را کم کنند. به طور مثال دریمن طرحی را پیاده می کنند که رئیس جمهور در مسند قدرت باقی باشد و زمان زیادی برای اهداف مردم صرف شود. آنها از سوی دیگر به دنبال این بودند که مشکلاتی را در منطقه ایجاد کنند تا موضوع اصلی از بین برود. آنها تلاش کردند که در داخل کشورهایی حامی اصلی مقاومت بودند فتنه انگیزی کنند تا اسرائیل فرصت بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: آیا می توان باور کرد که آمریکا طرفدار خواسته های مردم شده و و کشورهای غربی به دنبال دموکراسی هستند.دیکتاتورهای منطقه که به دست مردم برکنار شدند دست نشانده آنها بودند و تا آخرین لحظات نیز از آنها حمایت کردند.تا دو روز پیش از برکناری مبارک در مصر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از او حمایت کرد. ممکن است معجزه ای پیش امده و کشورهای غربی به دنبال حمایت از مردم منطقه باشند.

وی تأکید کرد: اگر آنها واقعا دلشان به حال مردم می سوزد، چرا در مورد بحرین کاری انجام نمی دهند . کشوری را در منطقه می شناسید که تا به حال انتخابات برگزار نکرده و زنان در این کشور حق رأی و اجازه رانندگی ندارند، چرا در مورد آنها حرفی نمی  زنند. دموکراسی از نظر کشورهای غربی یعنی جایی که منافع آنها تأمین شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در سوریه به دنبال به دنبال تحقق خواسته های مردم با کمک همه هستیم، گفت: اما هر کسی که ادعا کند نمایندگی همه مردم را دارد، نمی توان پذیرفت.اینکه گروهی سلاح در دست دارند و با دولت می جنگند مشروعیت ندارند. فرض کنید در یکی از کشورهای منطقه مانند ترکیه یا ایران چنین اتفاقی بیافتد و غربی ها از یک گروه مسلح حمایت کنند و بگویند آنها را به رسمیت می شناسند. اگر به رسمیت شناختن یک گروه مسلح در یک کشور اتفاق بیافتد در سایر کشورهای منطقه نیز ممکن است روی بدهد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ایران برای حل مسئله سوریه کاملا روشن است . می گوییم باید انتخابات برگزار شود و به این منظور باید درگیرها از سوی دو طرف متوقف شود. قبول داریم که در این درگیری ها مردم بی گناه کشته می شوند.بعضی ها می گویند ممکن است انتخابات عادلانه نباشد و ما می گوییم با نظارت بین المللی برگزار شود. می گویند ممکن است عوامل اجرایی روی آراء تأثیر بگذارند، تشکیل دولت انتقالی را پیشنهاد می دهیم که نمایندگان همه گروه های سوری در آن حضور داشته باشند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه غربی ها از ادامه در گیری در سوریه حمایت می کنند، ادامه داد:آنها نگرانند که مردم به گروه های مورد حمایتشان رأی ندهند و می خواهند خواسته خود را به مردم سوریه تحمیل کنند.فکر می کنیم با همکاری کشورهای قدرتمند منطقه مانند ایران و ترکیه می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که در گیری ها متوقف و ثبات برقرار شود.

وی با اشاره به ملاقات با مقامات ترکیه در سفر یه این کشور، گفت: این موضوعات را با مسئولان ترکیه مطرح کردیم و مورد قبول طرف ترک قرارگرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سئوالاتی درباره نصب موشک های پاتریوت در ترکیه و اظهارات مقامات نظامی ایران در این زمینه، گفت: اظهارات مقامات نظامی ایران به دلیل نگرانی آنها است چراکه معتقدند به دنبال انقلاب اسلامی در ایران و کوتاه شدن دست آمریکا ، دائما بر علیه کشور ما توطئه می کنند . تجربه ای هم که از حضور نظامی آمریکا در منطقه از جمله در عراق ، افغانستان داشته اند، خوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: غربی ها به دنبال بهانه ای هستند که در یک مرکز جدید در منطقه مستقر شوند ، ضمن اینکه دائما ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند و می گویند گزینه نظامی روی میز است. البته آنها توانایی حمله نظامی بر علیه ایران را ندارند چراکه در حمله نظامی طرف مهاجم ضرر و زیان را در نظر می گیرد و آنها در حمله به ایران باید هزینه های بسیاری را پرداخت کنند.

مهمانپرست گفت: ما آماده دفاع از خود هستیم اما هشدار مقامات نظامی ایران این است که باید مراقب فتنه در منطقه باشبم . از طرف دیگر هم برخی از مقامات ترکیه بر علیه ایران صحبت می کنند. معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که حالا اکه ایران موشک دارد ما پاترویت در اختیار داریم و مقامات نظامی ایران می گویند که اختیار موشک های ما در دست خودمان است اما پاتریوت های ترکیه در اختیار ناتو هستند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر کشور ترکیه درباره همکاری ایران با پ ک ک ، افزود: این اظهارات خیلی عجیب است چرا که وزیر کشور ترکیه بیشتر از هر کسی از همکاری های امنیتی ایران با ترکیه برای مقابله با تروریسم خبر دارد . وقتی این مطالب را عنوان می کند یا اطلاع ندارد که خیلی بد است و یا اینکه هدف دیگری را دنبال می کند. مقامات ترکیه هم در جلسات گفتند که این اظهارات نظرات شخصی خود مسئولین ترکیه است و موضع این دولت نیست.

وی تأکید کرد: فضای افکار عمومی نباید به این سمت برود . پیشنهاد کردیم که رسانه های دو کشور این امکان را داشته باشند که با مقامات دو کشور مصاحبه های تفصیلی داشته باشند تا همه سئوالات در ذهن مردم را از مسئولین بپرسند و دلیل سیاست ها را مطرح کنند. مقامات ترک نیز از این پیشنهاد استقبال کردند.

مهمانپریت در ادامه توضیحاتی درباره مفهوم بیداری اسلامی داد و گفت: بیداری به این مفهوم است که مردم متوجه شرایط شده اند و می خواهند در سرنوشت خود سهیم شوند. اسلامی نیز به این دلیل گفته می شود که اغلب تحولات منطقه یک نقطه مشترک داشته اند و در تونس ، مصر ، لیبی و یمن اکثریت مردم مسلمان هستند و از ارزش های اسلامی استقبال کرده اند.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا نمی ترسید بحران بعد از سوریه به سراغ ایران بیاید ، گفت: نمی ترسیم. چون این حرکت در ایران 34 سال پیش آغاز شده است و تا وقتی که مردم از نظامشان حمایت می کنند نباید نگرانی وجود داشته باشد. 22 بهمن برای ما یک شاخص است که حمایت مردم از حکومت را می بینیم . اصولا معتقدیم اگر کشورهای منطقه نیز می خواهند قدرتمند شوند کاری کنند که خواسته های مردم برطرف شود . اقتدار کشورها به حمایت مردم است.

مهمانپرست درباره اینکه ایران چه انتظاری از نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 دارد، گفت: این مسئله بستگی به طرف های مذاکره کننده از 1+5 دارد. کاملا آماده مذاکره هستیم و چارچوب منطقی داریم. معاهده ان پی تی باید چارچوب فعالیت ها باشد .متعهد هستیم که به سمت فعالیت های نظامی نرویم و آنها نیز باید فعالیت های صلح آمیز ما را به رسمیت بشناسند . در این صورت تحریم و فعالیت های خصمانه معنی ندارد . اگر نگرانی خاصی وجود داشته باشد نیز حاضریم که نگرانی ها را برطرف کنیم  و امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد.

وی درباره بیماری جلال طالبانی در عراق و اینکه ایران تیمی را به این کشور فرستاده است، گفت: ما هر کاری که از دستمان بر بیاید برای کمک به آرامش و ثبات در عراق می کنیم و در کنار مردم عراق خواهیم بود.

مهمانپرست درباره طرح جدید اخضر ابراهیمی با همکاری روسیه درباره سوریه گفت: ما از هر طرحی که با آرامش در سوریه و خواسته های مردم این کشور کمک کند حمایت می کنیم ولی فکر می کنیم طرح ایران بهترین راه حل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اختلاف در بین حماس و حمایت از فلسطین گفت: فلسطینی ها باید با هم متحد باشند. وقتی با هم وحدت داشته باشند از حقوق خود به بهترین شکل حمایت می کنند و باید تا دست یابی به سرزمین اصلی خود مقاومت کنند.

وی درباره انتخاب جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا و مخالفت وی با تحریم های ایران و همچنین مخالفت اسرائیل با وی گفت: فکر می کنیم تندوری و حاکم شدن گروه های افراطی به ضرر همه کشورهاست. در زمان جرج بوش که محافظه کارها بر آمریکا حاکم شدند بیشتر محبوبیت خود را از دست دادند. به نظر می رسد در رژیم صهیونیستی گروه های تندرو روی کار هستندو با آمریکایی ها مشکل دارند. اصولا فکر می کنیم اگر مقامات آمریکایی می خواهند تغییرات جدی در سیاست های خود ایجاد کنند بهتر است دست از رفتار خصمانه بردارند و به حقوق کشورها احترام بگذارند.

مهمانپریست درباره عبدالله گل نیز گفت: ما به رأی مردم ترکیه و اکثریت مردم در انتخابات احترام می گذاریم و فکر می کنیم  دولت گل یکی از بهترین دولت هایی است که تا کنون در ترکیه بر سر کار آمده و هم در جهت پیشرفت این کشور و هم در رابطه با ایران دولتی منتخب بوده است.

مهمانپرست درباره هشدار حضور القاعده در سوریه گفت: حتی خود مقامات آمریکایی و کشورهای غربی نگران گروه های تروریستی تندرو مانند القاعده در سوریه هستند. بنابر این همه باید کمک کنیم تا درگیری ها متوقف شود و مردم در فضای مناسبی بتوانند روند دموکراتیک انتخابات را داشته باشند.

وی طرح این موضوع را  احمدی نژاد گفته است از 10موشک برای محو اسرائیل استفاده می کنیم تکذیب کرد و گفت : چنین چیزی مطرح نشده است.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی درباره درخواست پناهندگی بشار اسد از ایران اظهار داشت: مسائل داخل سوریه باید در خود این کشور حل شود . اگر فضای مناسبی ایجاد شود و مردم بشار اسد را نخواستند دیگری جایش را می گیرد و هر کسی که مردم انتخاب کردند قابل احترام است. چرا برخی اصرار دارند نظر خود را به جای مردم بگذارند.

 

کلید واژه ها: ترکیه غربی سوریه آمریکا کشورهای غربی کشورهای منطقه می کنیم نگرانی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی رسانه


نظر شما :