تقابل با ایران، دستور کار اصلی اجلاس شورای همکاری خلیج فارس

۰۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۹۱۰۷۴۰ سرخط اخبار

نشست شورای همکاری خلیج فارس در حالی امروز در بحرین برگزار می شود که بر اساس گزارش ها، تقابل با ایران دستور کار اصلی این نشست را تشکیل می دهد. این نشست پس از آن برگزار می شود که طی روزهای گذشته، برخی مقامات کشورهای عربی اظهارات تندی را علیه ایران مطرح کردند.

به گزارش «تابناک»، نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، امروز در منامه، پایتخت بحرین برگزار می شود. گزارش های اولیه مطبوعات محلی حاکی از آن است که موضوع ایران در صدر دستور کار این نشست قرار خواهد داشت.

روزنامه «گالف دیلی نیوز» بحرین در این رابطه می نویسد: «تهدیدات امنیتی منطقه ای اعمال شده از سوی ایران، در صدر دستور کار نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس قرار خواهد داشت».

به نوشته این روزنامه، در نشست مقدماتی وزاری خارجه کشورهای عضو که صبح امروز در پشت درهای بسته برگزار شد، برخی از مقامات کشورهای عضو ادعاهایی را علیه ایران مطرح و تأکید کردند آنچه «مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی» می خوانند، به طور جدی در اجلاس جاری کشورهای شورای همکاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان سعودی پس از نشست صبح امروز مدعی شد ایران با استفاده از شرایط موجود، در امور داخلی کشورهای عربی مداخله می کند و در تلاش است تا چنددستگی های فرقه ای را در منطقه گسترش دهد.

وی با بیان اینکه کشورهای عربی نمی توانند اجازه دهند این روند ادامه پیدا کند، بر ضرورت اتحاد و هماهنگی جهان عرب در این موضوع تأکید کرد.

این سخنان در حالی ابراز می شود که چند روز پیش نیز شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، با طرح مجدد این ادعا که ایران در امور داخلی کشورش دخالت کرده و «به حاکمیت بحرین تجاوز می کند»، گفته بود «وقت آن رسیده که شاهد کنفرانس دوستان مردم ایران باشیم».

به این ترتیب، می توان گفت که در حقیقت این سخنان به منزله نوعی زمینه چینی برای اجلاس امروز شورای همکاری خلیج فارس بوده و مشخص می شود وقتی رسانه های بحرین از قرار داشتن موضوع ایران در صدر دستور کار این اجلاس سخن می گویند، به واقع چه منظوری دارند.

در این رابطه باید اشاره کرد در شرایطی که سایه تهدید انقلاب های عربی همچنان بر سر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سنگینی می کند و رهبران کشورهایی از قبیل بحرین و اردن به شدت با قیام های مردمی در کشورهای خود دست به گریبان هستند، هراس از احتمال افزایش نفوذ ایران در منطقه، به امری عینی و واقعی برای این کشورها تبدیل شده است.

در این میان، به ویژه دولت بحرین به سبب اینکه با قیام اکثریت شیعه مذهب کشور خود روبروست و به دلیل پیوستگی های معنوی شیعیان این کشور با ایران، بیش از دیگران با توهم دخالت ایران روبروست و با توجه به برگزاری اجلاس جاری در این کشور، با جدیت بیشتری برای پیشبرد یک دستور کار ضدایرانی تلاش می کند.

به هر حال، آنچه مسلم است، تمامی این گونه نشست ها و حتی موضع گیری های سران کشورهای منطقه باید به دقت از سوی ایران رصد شده و در صورت لزوم، پاسخ رسمی مناسبی به آن داده شود تا بی پاسخ ماندن احتمالی این امور، حمل بر انفعال ایران نسبت به نقش منطقه ای خود نشود. 

کلید واژه ها: بحرین دستور کار خلیج فارس خلیج عربی شورای همکاری خلیج فارس اجلاس


نظر شما :