نوه پادشاه: ایران دخالتی در بحرین ندارد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۱۵۴۷۲ سرخط اخبار

«شیخ عبدالله بن أحمد الفاتح آل خلیفة»، نوه پادشاه سابق بحرین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، از حکام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواست تا هرچه سریع تر در کشورهای خود دست به اصلاحات و تغییرات بزنند و در قبال ملل خود جانب عدل و انصاف را مراعات کنند و آنها را در روند سیاسی کشور مشارکت دهند، پیش از آنکه فرصت برای آنها از دست برود.

نوه پادشاه سابق بحرین همچنین درباره بحران سوریه و اوضاع جاری در این کشور تاکید کرد که آنچه در سوریه می گذرد، توطئه ای است که آمریکا به دستور ژریم صهیونیستی آن را رهبری و راهبری می کند.

شیخ عبد الله آل خلیفة در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار فارس درباره انقلاب مردمی در بحرین و سرکوب این اعتراض های مسالمت آمیز توسط حکومت بحرین نیز تصریح کرد: در صورتی که حکومت بحرین درصدد انجام تغییرات و اصلاحات در کشور برنیاید، سرنگونی این حکومت امر دور از انتظار و بعیدی نخواهد بود.

وی در عین حال به شیخ حمد بن عیسی آل خلیفة، پادشاه بحرین هشدار داد که مواضع و دیدگاه های خود را در قبال برخی از افراد خاندان خلیفه از جمله وزیر دیوان سلطنتی که همواره مانعی برسر روند اصلاحات در کشور به شمار می آید، تغییر دهد.

نوه پادشاه سابق بحرین در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه به طور عام و خلیج فارس به طور خاص گفت که حضور آمریکا در منطقه موجب بی ثباتی و عدم استقرار در منطقه می شود و این حضور تماماً جهت خدمت به اسرائیل صورت می گیرد.

شیخ عبد الله آل خلیفة آنچه تحت عنوان مذاکره و گفت وگو میان حکومت و معارضان بحرین در جریان است، را «تلف کردن وقت و زمان» توصیف و از این امر ابراز تعجب کرد که چرا گروه ها و جریان های معارض شرکت کننده در گفت وگوها از آن خارج نمی شوند.

نوه پادشاه سابق بحرین دخالت نیروهای «سپر جزیره» در بحرین را خطای بزرگی دانست که موجب پیچیده تر شدن بیش از پیش بحران بحرین شد و تاکید کرد که حضور این نیروها در بحرین با این هدف صورت گرفت که مانع سرنگونی حکومت سعودی در عربستان شود.

وی در عین حال اتهامات وارده درباره آنچه دخالت ایران در امور بحرین خوانده می شود را رد کرد.

اما در خصوص سفر شیخ الازهر به بحرین شیخ عبد الله آل خلیفة گفت که شیخ الأزهر از سند منامه حمایت می کند و حضور وی در بحرین را نمی توان میانگری و وساطت به شمار آورد و از این حیث وی نقش موثری در بحران بحرین نمی تواند ایفا کند.

  ***آنچه در زیر می آید، مشروح این گفت وگو است***

فارس: در ابتدا لطفا موضوعات و موارد اختلاف بین خود و خاندان حاکم بر بحرین را توضیح دهید؟

شیخ عبد الله: اختلافات ما با خاندان حاکم بر بحرین هم عمیق و هم قدیمی است. در واقع ریشه این اختلاف به زمانی باز می گردد که جد ما به واسطه استعمارگران انگلیسی از قدرت برکنار شد و به جای وی، «عیسی بن علی»، جد پادشاه کنونی بحرین به حکومت گماشته شد و این متاسفانه سرآغاز بازی کثیف استعمارگران انگلیسی با سرنوشت دو برادر بود.

 تاریخ در این خصوص به خوبی می تواند گواهی دهد و در این ارتباط می توان به اسناد وزارت خارجه انگلیس و تاریخ به ثبت رسیده در غرب مراجعه کرد تا این مستندات و این تاریخ توضیح دهد که در اصل باید چه کسانی در بحرین بر مسند قدرت باشند.

فرزندان «عبدالله بن احمد» که هم اکنون نوادگان وی در سراسر منطقه و کشورهای خلیج فارس آواره هستند و حقوق برحقشان که میراث جد آنها به شمار می آید، از آنها سلب و گرفته شده و آنها حتی از حق شهروندی نیز محروم هستند و این ستمی است که 90 سال و حتی بیشتر است که بر آنها و با حمایت های برخی از شیوخ خلیج فارس از خاندان کنونی حاکم بر بحرین و بی توجهی عربستان سعودی در کمک به این شاخه از خاندان خلیفه جهت باز پس گرفتن حق غصب شده اشان بر آنها روا داشته شده است.

شاید بتوان گفت، در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این تنها قطر بود که از خاندان ما در کشورش استقبال کرد، غیر از آن هر کشوری که به نحوی دارای روابطی حسنه با آل خلیفه حاکم بر بحرین نباشد، از ما استقبال می کند. این درحالی است که همه از جمله کشورها و حکام و سران دوست حکومت بحرین نیز از واقعیت امر آگاه هستند، اما آنها تحت فشار حکومت آل خلیفه در بحرین قرار دارند و از این بیم دارند، مبادا اقدام آنها به حمایت از ما مشکلاتی را برای آنها فراهم کند، به همین دلیل ترجیح می دهند تا چشم خود را روی حقایق ببندند.

در دوره کنونی که شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه بر بحرین حکومت می کند و از زمانی که وزیر دیوان سلطنتی اختیار بسیاری از امور را در دست دارد، ظلم و ستم روا داشته شده بر ما بیش از پیش افزایش یافته است، با این حال ما با توجه به شرایط حاکم بر کشور و به خاطر بحرین ترجیح دادیم که سکوت اختیار کنیم و حکومتی که ما بخش و جزیی از آن هستیم و با زور از ما گرفته شد و غرق در فساد است، هم اکنون در معرض خطر سرنگونی و سقوط قرار دارد و در این بین اگرچه خاندان حاکم با ما قطع ارتباط کرده اند، اما ما به حکم صله رحم و ارتباط خونی این رابطه را قطع نکرده ایم.

امروز نوبت ماست که از بحرین و مردم آن از فسادی حمایت کنیم که کشور را به شرکتی خصوصی تبدیل کرده است که در آمدهای آن و منافع آن تنها به جیب خاندان حاکم سرازیر می شود و فساد سراسر کشور را فراگرفته است و بالطبع ما با تمام این امور مخالف هستیم و خواهان اصلاحات در کشور و داشتن نقش در خارج کردن بحرین از بحران گرفتار در آن با همکاری با شخص پادشاه بحرین می باشیم.

در خصوص سران فساد خواستار برکناری فوری آنها از جمله وزیر دیوان سلطنتی می باشیم که موجب از هم پاشیدگی خاندان خلیفه و وارد آمدن مصایب و درد و رنج بسیار و نابودی و فنای کشور از طریق وارد کردن افراد بیگانه و دادن تابعیت بحرینی به آنها و جذب مزدوران بعثی و صدام حسین، دیکتاتوری معدوم عراق برای سرکوب مردم بحرین و برافروختن آتش فتنه در کشور شده است. همچنین نخست وزیر بحرین که پرونده بحران بحرین به طور کامل در دست او قرار دارد و او بود که با تصمیم گیری های نادرست و اشتباه خود بحرین را وارد تونلی تاریک کرد و مانع رسیدن مطالبات و خواسته های اصلاح طلبانه به پادشاه بحرین می شود و این نکته ای است که ما آن را به پادشاه بحرین هشدار داده ایم، اما وی به این موضوع بی توجه بوده و همین موجب می شود تا اقدامات نخست وزیر بحرین سرانجام موجب فروپاشی حکومت در این کشور شود و سرنوشت امور را به نقطه ای مبهم و نامعلوم سوق دهد.

فارس: تا چه اندازه اخبار منتشر شده و سخنان به گوش رسیده درباره جناح تندرو و افراطی که در خاندان خلیفه به نام «الخوالد» وجود دارد و حکومت را از هرگونه اقدام و گام برداشتن برای انجام اصلاحات و تحقق خواسته ها و مطالبات مردمی باز می دارد، را تایید می کنید؟

شیخ عبدالله: الخوالد در واقع مدتی است با اختیاراتی که از پادشاه گرفته اند، کشور بحرین را اداره می کنند و ضربات سنگینی به خاندان خلیفه وارد کرده و به اختلافات و شکاف ها دامن زده و در خفا اقدام به گرد آوردن طرفداران و هوادارانی برای خود کرده اند. 

در این میان یکی از بزرگترین اشتباهات پادشاه بحرین بی تردید سپردن وزارت دفاع بحرین به المشیر و وزرات دیوان سلطنت به خالد بن احمد است که آنچه در خانواده و در کشور می گذرد را به پادشاه انتقال نمی دهد.

من با شما موافق هستم این دو نه تنها علیه ما که علیه مردم بحرین نیز اقدام می کنند و مانع اصلاحات می شوند، آنها از به کار بردن زور و خشونت واهمه ندارند و همین موجب شده تا این اقدامات کشور را وارد تونل تنگ و تاریک کند.

درباره اقدامات خالد بن احمد همین کافی است که گفته شود، وی صاحب گزارش معروف «البندر» است که پادشاه آن را ملاک عملکرد خود قرار داد. در حالی که به نظر من اولین و مهمترین اقدامی که توسط پادشاه بحرین باید صورت گیرد، برکناری وزیر دفاع و وزیر دیوان سلطنتی و سپس انحلال کابینه است. 

فارس: اعتراض های مردمی به طور مستمر در حال افزایش است و حکومت هیچ توجهی به خواسته ها و مطالبات مردم ندارند و مذاکرات و گفت وگو با معارضان در عمل راه به جایی نبرده است، دلیل این امر چیست؟ 

شیخ عبد الله: ریشه امر را باید در دلایل مهم چندی ملاحظه کرد که مهمترین آن عدم جدیت حکومت در گفت وگو و مذاکره با معارضان است، به همین دلیل من تصور می کنم که این مذاکرات تنها اقدامی برای تلف کردن وقت است.

مذاکره ای جدی می تواند باشد که درپی خود انحلال حکومت و سران فساد و انتخاب نخست وزیر و کابینه جدیدی به نام دولت نجات ملی را به دنبال داشته باشد و نخست وزیر به دستور پادشاه به شخصه مسئولیت هدایت گفت وگوها و مذاکرات را با جدیت برعهده بگیرد و گفت وگوها با وضع برنامه هایی جدی و عینی به پایان برسد تا به موجب به تدریج اصلاحات واقعی آغاز شود.

اولین گام در راه اصلاحات واقعی تشکیل پارلمانی آزاد و منتخب است که حق قانونگذاری کامل و نظارت و بازنگری در صندوق های آرای مردم را داشته باشد. این پارلمان را مردم انتخاب خواهند کرد و به همین دلیل در تمام تصمیم گیری ها دخالت دارد، نه اینکه تنها نام مجلس را بر خود داشته باشد و به دادن مشورت بسنده کند.

این حق مردم است که به مرور زمان سطح مطالبات و خواسته های خود را بالا ببرند و خواستار بهبود شرایط و وضعیت اجتماعی و معیشتی و شغلی و خدماتی خود در تمام سطوح شوند. این یکی از مهمترین وظایف حکومت هاست که باید به آن عمل کنند نه اینکه آن را لطفی بر مردم خود به شمار آورند.

بحرین کشور ثروتمند و پر خیر و برکتی است، اما فساد و احتکار قدرت و غارت و چپاول بیت المال بی داد می کند. برخی افراد حکومت کشور را به شرکت خصوصی خود تبدیل کرده اند.

این افراد نه تنها حقوق مردم که حقوق خاندان سلطنتی را نیز ادا نمی کنند، آنها تمام ثروت کشور را به غارت برده اند و موجب شده اند تا ظلم و ستم و فساد و بی عدالتی و فتنه بر کشور حاکم شود و کشور را به سرنوشتی نامعلوم هدایت کند و این بر تشدید بحران بر کشور بیش از پیش می افزاید.

فارس: دلایل سفر شیخ الازهر به بحرین و دیدار وی از کشور را در چه چیز ملاحظه می کنید، آیا شیخ الازهر این توان و امکان را دارد که برای حل بحرانی که بحرین را درگیر خود کرده میانجی گری کند؟

شیخ عبدالله: براساس اطلاعاتی که در دست دارم، او از وثیقه منامه حمایت می کند و سفر وی به بحرین تصور نمی کنم با هدف میانجی گری برای حل بحران حاکم بر کشور باشد و اینکه در این خصوص نقشی تاثیرگذار ایفا کند.

فارس: آیا از خواسته انتخاب نخست وزیر جدید حمایت می کنید؟ موضع شما در قبال حکومت مشروطه سلطنتی چیست؟

شیخ عبدالله: همه این خواسته ها به یکدیگر مرتبط است، برای اینکه به این مرحله برسیم نیازمند این هستیم که در اولین گام پالمانی منتخب تشکیل دهیم و این با توجه به شرایط حاکم بر کشور و فتنه طایفه ای که کشور را فرا گرفته و موجب شده تا نه اهل سنت، شیعیان را بخواهند و نه شیعیان اهل سنت را، به گامی بسیار سخت تبدیل شود.

به همین دلیل به نظر من در چنین شرایطی بهترین اقدام و اولین گام تشکیل دولت نجات ملی است که به موجب آن نخست وزیری جوان از میان خاندان خلیفه انتخاب شود که دارای دیدگاه های باز و اختیارات کامل جهت انتخاب کابینه اش باشد،

بالطبع چنین فردی نباید از افرادی باشد که در بحران کشور دست دارد و بتواند همه اقشار و گروه های جامعه بحرین را به یک دید نگاه کند و اعتلای بحرین و برآوردن خواسته ها و مطالبات مردم مهمترین هدفش باشد و در همان حال مذاکره و گفت وگو با مردم را برای برآوردن مطالبات و خواسته هایشان هدایت کند.

در حالی که تاکنون متاسفانه به دلیل سپردن امور و مسئولیت ها به افراد نالایق و بی توجهی آنها به خواسته ها و مطالبات مردم تصویری نادرست از خاندان خلیفه به مردم بحرین ارائه داده اند و امروز این یکی از وظایف پادشاه بحرین است که افراد لایق و شایسته را روی کار بیاورد تا همه دریابند که در خاندان خلیفه افراد و شخصیت های لایق و درست و امانت دار نیز وجود دارند و پس از اینکه امور تثبیت شد، می توان نظام کشور را به سیستم مشروطه سلطنتی انتقال داد و دولت را از دل پارلمان انتخاب کرد و قوانین مورد نیاز برای پایان دادن به بحران را وضع کرد.

فارس: نیروهای سپر جزیره مارس 2011 وارد بحرین شدند، ماموریت این نیرو چه بود و به نظر شما آیا واقعا ورود این نیروها به کشور بحرین برای حکومت این کشور ضرورت داشت؟

شیخ عبد الله: وارد کردن نیروهای سپر جزیره به بحرین اشتباه بسیار بزرگی بود، چون بحران بحرین را می شد در داخل حل کرد. کسانی خواستار ورود نیروهای سپر جزیره به بحرین بودند که در نیروهای نظامی اماراتی و سعودی خلاصه می شود، تصور می کردند که ایران در بحرین دارای تحرکاتی است و با این اقدام با تحرکات ایران در داخل بحرین مقابله می کنند، در حالی که این برداشت اصلا درستی نبود، چون ایران اگر می خواست در امور بحرین دخالت کند و یا این کشور را مورد حمله و تعرض قرار دهد، از نیروهای سپر جزیره باک و واهمه نداشت.

اجازه دهید با هم صریح و شفاف سخن بگوییم، ورود ارتش های کشورهای دیگر برای سرکوب ملتی بی پناه نقطه ای سیاه در تاریخ حکومت بحرین است و به جز خوالد و دار و دسته اشان کسی از این امر سود و بهره ای نمی برد.

این درحالی است که باید توجه داشت، عربستان سعودی حفظ امنیت بحرین را وظیفه ای برای خود می داند نه به این جهت که دوستدار بحرین باشد، بلکه به این جهت که امنیت منطقه الشرقیه را حفظ کند، چون به خوبی می داند که سقوط بحرین به معنای سقوط استان الشرقیه در عربستان سعودی که در جوار بحرین قرار دارد و این حقیقت امر حضور نیروهای نظامی اشغالگر سعودی در بحرین است.

فارس: در صورت شکست مذاکرات و گفت وگوها بین حکومت و معارضان به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار بحرین است؟

شیخ عبد الله: من مذاکره و گفت وگویی بین حکومت و معارضان بحرینی نمی بینم. همه اینها بازی و تلف کردن وقت با وجود باقی ماندن و عدم انحلال این حکومت و در راس قدرت باقی ماندن افرادی است که هم اکنون آنها را در مناصب و پست های مختلف حکومتی مشاهده می کنیم.

به همین دلیل من از عدم عقب نشینی و کناره گیری معارضان بحرینی از این گفت وگوها تعجب می کنم، چون همانطور که گفتم این مذاکرات تنها وقت تلف کردن است، در حالی که شرایط در بحرین بسیار حساس است و در امور بحرین دخالت هایی از سوی کشورهای خارجی از جمله آمریکا مشاهده می شود و این موجب شده تا با تشدید بحران، حکومت بحرین در آستانه سقوط قرار گیرد، با تمام این احوال باز دید نادرست و اشتباه حکومت به امور تغییر نکرده و این نتایج وخیمی را برای همه درپی خواهد داشت. 

فارس: نوه پادشاه سابق بحرین در چه اموری با معارضان موافق و در چه موضوعاتی با آنها اختلاف نظر دارد؟

شیخ عبدالله: به صراحت و بی پرده باید گفت که معارضان بحرینی هم اکنون تنها هستند و حمایتی از آنها صورت نمی گیرد. اگرچه گرایش هایی وجود دارد که خواهان سرنگونی حکومت با حمایت طرف های خارجی از جمله جلب رضایت آمریکاست، همچنین افرادی هستند که توسط یکی از کشورهای معروف خلیج فارس حمایت می شوند و اینگونه حمایت ها امری متوقع و مورد انتظار است، چون برخی به دنبال تامین منافع مورد انتظار خود هستند،

اگرچه همانطور که گفتم در میان معارضان افراد شرافتمندی هستند که تنها به تحقق خواسته ها و مطالبات مشروع مردم توجه دارند و هیچ هدفی جز انجام اصلاحات و تغییرات را دنبال نمی کنند و تنها در پی انجام اصلاحات در کشور و رسیدگی به دردهای مردم و نه دستیابی به پست و مقام هستند و این افراد برای همه افرادی شناخته شده هستند.

من با خواسته های مشروع و برحق چنین افرادی موافق هستم و همچون آنها خواهان انحلال دولت و برکناری فساد و تشکیل پارلمانی منتخب و تحقق عدالت و برچیدن ظلم و ستم و داشتن نگاهی یکسان و برابر به همه افراد از هر قشر و طبقه ای در جامعه بحرین و حفظ هویت این جامعه و مردم آن و روی کار آوردن افرادی شایسته و لایق هستم.

من شناخت کاملی از همه طرف ها و جریان ها دارم و از دیدگاه و مواضع و خواسته های هر جریان به خوبی آگاهم و براین اساس تصور می کنم به هر طریق ممکن باید موجبات نزدیکی دیدگاه و مواضع بین جریان ها و گروه های مختلف معارض را فراهم کرد تا زمینه خروج از بحران فراهم شود.

بر این اساس به نظر من جمعیت «الوفاق» بیش از هر جریان معارض بحرینی دیگر دارای انعطاف و در دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای بحران جدی است و خواسته ها و مطالباتش نیز با واقعیت ها و حقایق جاری در عرصه مطابقت دارد و از دیگر جریان ها و گروه های معارض نیز جدی تر نشان می دهد.

اگرچه برای تمام گروه ها و جریان های معارض بحرینی احترام و ارزش قائل هستم و می دانم که همه گروه ها و جریان های معارض در گفت و گو جدی هستند و من نیز آماده هستم تا در مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل و خروج از بحران ایفای نقش کنم و برای پذیرش خواسته ها و مطالبات معارضان تلاش کنم که مهمترین آنها در انحلال دولت و برکناری سران فساد است.

به عنوان نماینده پادشاه بحرین در این مذاکرات حضور یابم و روند گفت وگوها را به صورت جدی دنبال کنم تا به خواست خدا از این بحران خارج شویم، چون باور دارم که همه خواهان خیر و خوبی برای بحرین و مردم آن هستند.

فارس: آیا تصور نمی کنید که بی ثباتی و عدم استقرار در منطقه رهاورد حضور آمریکا در منطقه است؟

شیخ عبد الله: در این تردید نیست که آمریکا عامل تزلزل و تضعیف ثبات و استقرار در منطقه است و حضور آن در خاورمیانه و خلیج فارس برای حمایت از اسرائیل و فراهم ساختن زمینه تشکیل اسرائیلی است که از فرات تا نیل وسعت و گستره داشته باشد.

به همین دلیل است که مشاهده می کنیم آمریکا در منطقه به دنبال فتنه انگیزی بین مسلمانان و برافروختن آتش فتنه های طایفه ای است، به ویژه آنکه تمام این اقدامات با سکوت نظام ها و حکومت های منطقه ای مواجه است تا به این وسیله رضایت آمریکا را جلب کنند و همین سکوت است که موجب نابودی کشورهای عربی و اسلامی و تغییر مستمر و برنامه ریزی شده برخی نظام ها و حکومت ها شده و ضربات سنگین و مهلکی به کشورهای عربی و اسلامی وارد کرده است.

بزرگترین دلیل این مدعا وضعیتی است که سوریه هم اکنون در آن گرفتار آمده است. چون هرآنچه هم اکنون در سوریه جریان دارد، به دستور آمریکا انجام می شود که آن نیز سیاست های مورد نظر یهودیان را به اجرا می گذارد.

فارس: به نظر شما دلایل بیم و هراس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از انقلاب بحرین چیست؟

شیخ عبدالله: در این تردید نیست که سقوط حکومت بحرین به معنای سقوط مابقی حکومت های شیوخ خلیج فارس است که در راس آنها باید از منطقه الشرقیه در عربستان سعودی نام ببریم، این درحالی است که انقلاب بحرین راه را برای دیگر انقلاب ها در منطقه هموار خواهد کرد و این سرانجام هر حکومتی که راه داد و انصاف را با ملت خویش در پیش نگیرد و حق و حقوق آنها را ادا نکند.

سرانجام حکومت بحرین و عربستان بی تردید سقوط است و این یک واقعیت است. به همین دلیل آمریکا از این حکومت ها خواسته ها تا دست به تغییراتی در اوضاع داخلی خود بزنند و در وضعیت خود بازنگری کنند و برای چالش ها و مشکلات جوامع خود پیش از آنکه فرصت ها از دست بروند، راه حلی بیابند.

فارس: نظر شما درباره انقلاب های روی داده در جهان عرب و معروف به انقلاب های بهار عربی چیست؟ آیا تصور می کنید که این انقلاب ها در تحقق اهداف خود با شکست و ناکامی مواجه شده اند؟

شیخ عبد الله: به نظر من این تغییر و تحولات، انقلاب هایی مختص یک کشور نیستند، بلکه انقلابی سراسری است که تمام منطقه را دربر خواهد گرفت و موجب شکل گیری خاورمیانه ای جدید خواهد شد و پس از آن پا را حتی از خاورمیانه هم فراتر خواهد نهاد تا حتی آمریکا نیز درگیر چنین انقلابی خواهد شد.

همان طور که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز به این دلیل که به تامین خواسته ها و مطالبات مردمی خود توجهی ندارند، باید در انتظار ورود بهار عربی همچون بحرین باشند و ما چه علنی و چه در خفا به سران این حکومت ها و رژیم ها توصیه کرده ایم که بی توجهی به خواسته ها و مطالبات مردمی آنها را به لبه پرتگاه سقوط رهنمون خواهد کرد.

فارس: و سخن آخر ؟

شیخ عبد الله: روی سخنم در اینجا به پادشاه بحرین است. به او می گویم که ما خواهان خیر و برکت و خوبی برای کشور و مردم بحرین و خارج کردن آن از بحرانی هستیم که برای مدت های طولانی در آن گرفتار آمده است.

به همین دلیل دست کمک و همکاری خود را به سمت پادشاه بحرین دراز می کنیم، تا کشور را نجات دهیم و به او می گوییم که فرزندان و بستگان تو هیچ گاه نمی توانند دشمن تو باشند، بلکه آنها دشمن فسادی هستند که موجب شده تا حقایق از چشم شما دور بماند که از جمله آنها همان طور که گفتم وزیر دفاع و دیوان سلطنتی است، در حالی که توجه ندارند، حکومت و قدرت امانتی در دست آنهاست.

ما از تو می خواهیم موجبات برکناری چنین افرادی را فراهم کنی و به سرعت به درمان امور و اوضاع جاری در کشور بپردازی.

کلید واژه ها: بحرین حکومت پادشاه خاندان بحران خواسته ها آمریکا مطالبات حاکم خلیج پادشاه بحرین اصلاحات خلیج فارس معارضان عبد خواسته ها و بحرین را بحرین و خاندان خلیفه سلطنتی ها و مطالبات و مطالبات انقلاب خواسته ها و مطالبات عربی فساد سقوط


نظر شما :