مک کین: فعالیت های هسته ای ایران متوقف نخواهد شد

۰۶ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۳ کد : ۱۹۰۹۶۱۱ سرخط اخبار

به گزارش فارس، «جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه روز گذشته (یکشنبه) خود با شبکه خبری «فاکس نیوز» در اشاره به جنگ هشت روزه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نوار غزه اینطور مدعی شد که: بیائید به دنبال رد ایران در این درگیری ها باشیم. برخی از موشک ها از کجا آمدند؟ از ایران.

مک کین همچنین با اشاره به فعالیت هسته ای ایران گفت که سانتریفیوژها همچنان به گردش خود در تهران ادامه می دهند.

این سناتور جمهوریخواه ادعا کرد: ایرانی ها به برنامه هسته ای خود ادامه خواهند داد مگر اینکه شاهد این باشند که باید برای این فعالیت ها بهایی را بپردازند. زمان آن فرا رسیده است که ما تائید کنیم که این تنها تسلیحات هسته ای نیست که ایرانی ها مشغول ساخت آن هستند بلکه سازماندهی عملیات های تروریستی در سراسر جهان را نیز باید به آن اضافه کرد.

رقیب جمهوریخواه اوباما در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود گفت که ایرانی ها یک تهدید برای صلح و ثبات سراسر جهان محسوب می شوند و آمریکا باید یک استراتژی را برای مقابله با این تهدید ایجاد کند.

مک کین همچنین در ادامه مصاحبه با فاکس نیوز به بر لزوم به کارگیری اقدامات تهاجمی تر از سوی واشنگتن در مسیر توبیخ «محمد مرسی» رئیس جمهوری اسلامگرای مصر به دلیل حکم اخیر مرسی که قدرت فراگیری به او می دهد، تاکید کرد.

این سناتور جمهوریخواه همچنین گفت که واشنگتن باید بیانیه و جنبش ایجاد شده توسط مرسی را تکذیب کند و به قوه قضائیه این اجازه را بدهد تا طوری اقدام کند که مشخص شود که این نوع قدرت در اختیار مرسی از دید آمریکا «غیر قابل قبول» است.

این سناتور آمریکایی از ایالت «آریزونا» گفت که آمریکا در حالیکه از مرسی به دلیل کمک به تسهیل آتش‌بس بین اسرائیل و حماس تشکر می‌کند اما از تصمیم وی برای افزایش قدرت خود انتقاد می‌کند.

مک کین در ادامه از «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا خواست تا اقدام مرسی در تصاحب کنترل کامل کشور مصر را محکوم و اقدامات رئیس جمهور جدید مصر را محکوم کند.

رقیب جمهوریخواه اوباما در سال 2008 میلادی همچنین درباره احتمال فروپاشی دموکراسی نوپای مصر ابراز نگرانی کرد و گفت که رئیس جمهوری مصر با اعلام اینکه دادگاه ملی این کشور نمی تواند تا زمان اجرایی شدن قانون اساسی جدید احکام ریاست جمهوری را از بین ببرد، یک گام نادرست جدی را برداشته است.

این مقام آمریکایی افزود که چنین حکمی از سوی مرسی موجب ناآرامی ها در خیابان های مصر شد و این کشور را در برابر یک کودتای نظامی آسیب پذیر کرد.

این چهره جمهوریخواه در ادامه مصاحبه اش هشدار داد که مصر در معرض خطر تکرار انقلاب 57 ایران قرار گرفته است زیرا در آن زمان نیز اعتراضات خیابانی به سرنگونی رژیم «محمدرضا پهلوی» منتهی شد.

مک‌کین همچنین تصریح کرد که آمریکا باید از ارائه کمک‌های میلیارد دلاری به مصر تا زمانیکه مرسی از این حکم خود عقب‌نشینی نکند، خودداری کند.

مرسی پنج‌ شنبه گذشته با صدور اعلامیه قانون اساسی اعلام کرد که دستورات رئیس جمهور نهایی و قابل اجراست و در هیچ دستگاه قضایی نمی‌توان جلوی اجرای آن را گرفت. در این حکم بر محاکمه مجدد «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر و رؤسای دوره وی به اتهام قتل انقلابیون و فساد در عرصه سیاسی نیز تاکید شده است.

کلید واژه ها: مصر مرسی جمهوریخواه آمریکا سناتور


نظر شما :