نشست 1+5 در بروکسل پایان یافت

تعهد به از سرگیری هرچه سریعتر مذاکره با ایران

۰۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۹۰۹۴۷۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
گروه 1+5 در پایان نشست روز چهارشنبه در بروکسل اعلام کردند که مذاکرات هسته ای با ایران در نزدیک ترین زمان ممکن از سرگرفته شود و به این ترتیب حساسیت و فوریت لزوم حل مساله هسته ای ایران و جلوگیری از درگیری نظامی را به نمایش گذاشتند.
تعهد به از سرگیری هرچه سریعتر مذاکره با ایران

دیپلماسی ایرانی: گروه 1+5 در پایان نشست روز چهارشنبه در بروکسل اعلام کردند که مذاکرات هسته ای با ایران در نزدیک ترین زمان ممکن از سرگرفته شود و به این ترتیب حساسیت و فوریت لزوم حل مساله هسته ای ایران و جلوگیری از درگیری نظامی را به نمایش گذاشتند.

درخواست معاونان سیاسی آمریکا ، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در نشستی که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا میزبان آن بود در شرایطی انجام می شود که طبق گزارشی که روز جمعه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده ، ظرفیت غنی سازی در ایران در تاسیسات زیرزمینی فوردو ، دو برابر شده است. از سوی دیگر این نشست دو هفته پس از پیروزی باراک اوباما، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد که وعده داده بود دور جدیدی از تعامل ها را با ایران احیا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات های عالی رتبه گروه 1+5 در بروکسل با وجود تردید هایی که در خصوص ثمر بخش بودن مذاکرات با ایران وجود دارد، تاکتیک های مذاکره ای جدید را بررسی کردند. البته روشن نیست که در این نشست روی چه گزینه هایی توافق شده یا اصلا توافقی وجود داشته یا خیر. اما گزارش ها حاکی از آن است که ارتباط های ضروری این گروه در روز های آینده با ایران برقرار خواهد شد.

سخنگوی اشتون به خبرنگاران گفت، گروه 1+5 به برگزاری دور دیگری از مذاکرات با ایران در آینده نزدیک متعهد است.

این در حالی است که تحلیلگران با توجه به احتمال درگیری نظامی اسرائیل و ایران در خصوص اینکه پنجره دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی رو به بسته شدن است، هشدار می دهند. البته به نظر نمی رسد تا پیش از انتخابات 22 ژانویه در اسرائیل اقدام نظامی انجام شود و به این ترتیب گروه 1+5 فضایی برای مانور دیپلماتیک در اختیار خواهد داشت.

در این بین برخی از دیپلمات ها می گویند نهایتا همه چیز به میزبان پایبندی ایران به تعهدات بین المللی بستگی دارد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه  در اظهاراتی که نشان دهنده فوریت رسیدگی به مساله هسته ای ایران بود، گفت، نباید زمان را از دست داد. ما هم مذاکرات سازنده ای داشتیم.

وی در گفت و گو با خبرگزاری اینترفکس اظهار داشت: در شرایطی که اعتماد بین ایران و گروه 1+5 بسیار کم است  روند دستیابی به توافق نهایی برای حل مشکل بسیار پیچیده است.

این در حالی است که سفیر ایران در پاریس نیز گفته است: ایران همچنان پیشنهادات خود مبنی بر تداوم برنامه هسته ای صلح آمیز را پابرجا می داند. ایران قبلا گفته است به شرط دسترسی به میله های سوخت جهت مراکز تحقیقاتی خود و رفع تحریم ها، آمادگی دارد غنی سازی خود را به زیر 5 درصد کاهش دهد.

به گزارش مهر، علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در گفتگو با Benoit Faucon گزارشگر "داو جونز" و " وال استریت ژورنال" با بیان اینکه ایران مذاکرات مستقیم با آمریکا را پیش بینی نمی کند اما پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را فرصتی برای احیای مذاکرات بین المللی می داند گفت: در موقعیت کنونی بی اعتمادی بین طرفین (ایران و آمریکا) در حد بسیار بالائی است و هیچ کس نمی تواند  مذاکرات دوجانبه با آمریکا را انتظار داشته باشد.

آهنی افزود: اوباما بعد از انتخاب در سال 2009 چنین القاء کرد که می تواند دیوار بی اعتمادی بین دو کشور را از میان بردارد اما در عمل ما مواجه با تشدید خصومت ها و تحریم ها بودیم. اکنون که او برنده انتخابات شده، می بایست منتظر ماند و دید آیا شجاعت ایجاد تغییر در وضعیت کنونی را دارد و یا اینکه روند موجود را ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به توقف گفتگوها در خلال انتخابات آمریکا گفت: اکنون گروه 1+5 می تواند با به رسمیت شناختن توانمندی های هسته ای صلح آمیز کنونی ایران و آماده سازی شرایط برای دستیابی به یک نقشه راه جهت رسیدن به یک تفاهم، گامی به جلو بردارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات آمریکا گروه 1+5 بروکسل


نظر شما :