موضع گیری های رهبر جدید مخالفان بشار

یهودیان بندگان طلا،شیعیان دروغگو و غرب حیله گر است

۳۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۰۹۲۲۷ ترجمه برگزیده خاورمیانه
غرب و اعراب مردی را به عنوان رهبر ائتلاف جدید مخالفان بشار اسد برگزیده اند که یدی طولانی در یهودی ستیزی، کینه توزی با شیعیان و تقبیح استراتژی های غرب دارد
یهودیان بندگان طلا،شیعیان دروغگو و غرب حیله گر است

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دشمنان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ظاهرا  در داخل سوریه قدرت بیشتری گرفته اند، مخالفان سیاسی در تبعید کماکان از هم گسیخته باقی مانده اند. شورای ملی سوریه، تشکلی که بیش از یک سال قبل با هدف متحد کردن همه گروه های مخالف شکل گرفت، نمونه ای واقعی برای این شکست بود: تعداد زیادی از برجسته ترین اعضای آن در اعتراض به سلطه اخوان المسلمین بر اکثر پست های اصلی شورا و فاصله شورا با گروه های داخل کشور استعفا داده اند.

با این حال توسعه های اخیر این خوش بینی را درباره وضعیت مخالفان سوریه به وجود آورده است. گروه های مخالف بشار 11 نوامبر در دوحه قطر دیدار کردند و در آن جا توافقنامه ای را تحت حمایت امریکا و قطر به امضا رساندند تا ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مخالفین را تشکیل دهند. ائتلاف جدید شورشیان به عنوان نماینده واقعی مجموعه مخالفان مورد ستایش قرار گرفت و شیخ احمد معز الخطیب، رهبر جدید آن به طور گسترده ای به عنوان نمادی مناسب برای نشان دادن مخالفان سوریه  مورد تمجید قرار گرفت.
مخالفان سوریه پس از تشکیل ائتلاف جدید سریعا از نظر دیپلماتیک تقویت شد. فرانسه آن را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت شناخته و متعهد به بازبینی امکان انتقال اسلحه به شورشیان شد. همچنین اتحادیه عرب مجموعه را به رسمیت شناخت و نبیل العربی، دبیر کل، ان را بارقه ای از امید خواند. با رفع نگرانی غرب از نفوذ رو به رشد عناصر جهادی در درون ارتش آزاد سوریه و شورشیان، ائتلاف جدید می تواند پنجره ای برای افزایش کمک مالی و نظامی جامعه بین المللی باشد.

انتخاب الخطیب مستقر در قاهره، امام سابق مسجد تاریخی امویان دمشق که در زمان اسد در زندان بود، بخش مهمی از این استراتژی است. رسانه های غربی مانند بی بی سی خیلی زود به این انتخاب واکنش نشان دادند و وی را "عنصری محترم داخل سوریه" خوانده که دیدگاه های سیاسی "معتدلی" دارد و سفرهای وی به بریتانیا و ایالات متحده و همین طور سابقه تدریس الخطیب در موسسه ای هلندی در دمشق را  شاهد این ادعا خواندند.
این در حالی است که تمامی این رسانه ها به دلیل مخالفت با بشار اسد چشم بر حقیقت هویتی این فرد بستند. به عنوان نمونه در وب سایت این خطیب نمونه های متعددی از شعارهای ضد یهودی به چشم می خورد. وی در یکی از مقاله های خود، می نویسد که یکی از میراث های مثبت دیکتاتور عراق صدام حسین "از یهودیان بترسید" بود. وی چندین نقطه نظر ضد یهودی دیگر هم در سایت خود منتشر کرده است: در یک مقاله که توسط عبد السلام بسیونی نوشته شده یهودیان به عنوان "بندگان طلا" توصیف شده اند. و در نهایت  در آگهی درگذشت شیخ غزه  از یهودیان به عنوان "دشمنان خدا" نام می برد.

در حالی که خطیب از سخنرانی بعد از انتخابش برای درخواست حقوق برابر برای "همه بخش های مردم سوریه یکپارچه" استفاده کرد، اما شعارهای قبلی وی در قبال اقلیت های کشورش موضوع کوچکی نبوده است. وی در یکی از مقالاتش شیعیان را "معاند" توصیف کرده است؛ او حتی پا را از این فراتر گذاشته و از  توانایی شیعیان  برای " برپایی دروغ و پیروی از آن" سخن گفته است. لازم به گقتن نیست که چنین گفتاری برای جامعه علویان که اسد به آن تعلق دارد اطمینان بخش نخواهد بود.
دشمنی الخطیب با غرب هم از طریق همین نوشته هایش آشکار است. در یک مقاله که در سال 2011 نوشته شده است، رهبر جدید ائتلاف از " دیپلماسی احمقانه آمریکا، حلیه گرانه بریتانیا و کینه  جوی فرانسه "سخن گفته است. وی همچنین قدرت های غربی را متهم به پشتیبانی از رژیم قبلی مصر و تلاش برای تضعیف این کشور برای دستیابی به اهداف خودشان کرده است. او نوشته است : "فروپاشی رژیم مصر آغاز نزول سیستم منطقه ای بین المللی است. خود فروپاشی مصر یکی از آرزوهای بزرگ اسرائیلی هاست که ناشی از پروژه هراس آفرینی آنها برای تقسیم منطقه به نهاد های مخالف فرقه ای است.

رهبر جدید مخالفان سوری از هراس آفرینی برای مسلمانان به دلیل اذیت و آزار به دست غربی ها دریغ نکرده است.  وی در وبسایت خود گزارشی جنجالی از رادیو هلند را درباره پاکسازی قریب الوقوع اقلیت مسلمان اروپا از قول چهره های راست اروپا و همین طور راشد الغنوشی، رهبر حزب اسلامگرای تونسی النهضه که هم اکنون شریک اصلی دولت ائتلافی این کشور است را منتشر کرده است.
الخطیب همچنین یکی از طرفداران یوسف القرضاوی مفتی قطرنشین مصری است. وی در وبسایت خود جایگاه قرضاوی را با محمد بوعزیزی که خودسوزی وی موجب به راه افتادن انقلاب های عربی شد یکسان دانسته است و از این روحانی مصری به عنوان " امام بزرگ ما" یاد کرده است. قرضاوی چهره ای جنجالی است که حمایت وی از بمبگذاری های انتحاری ممنوعیت ورودش به فرانسه و بریتانیا را در پی داشت. زمانی که این بمبگذازی ها علیه شهروندان اسرائیلی انجام شد وی آنها را "نشانه عدالت خداوند" توصیف کرد. با توجه به ارتباطات قرضاوی با قطر، تمجید الخطیب از این روحانی ممکن است نشانه ای باشد از اینکه وفاداری وی به قرضاوی از کجا نشات می گیرد.

در موارد خاص، زبان توطئه الخطیب حتی تقلید شعارهای خود رژیم است. وی در مقاله با عنوان " آیا فیس بوک وبسایت نهادهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل است؟" ادعا می کند کاربران این شبکه اجتماعی از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات به طور غیر ارادی تبدیل به جاسوسان امریکا و اسرائیل می شوند. الخطیب درباره استفاده از طبیعت تبادلات جنسی به عنوان "نقاط ضعف" برای استخدام جاسوسان جدید هشدار داده است.

در مجموع، این اظهارات پرسش های نگران کننده ای را درباره اینکه آیا رهبر جدید مخالفان سوری واقعا همان طور که رسانه ها می گویند " میانه رو" است  ایجاد می کند. دیدگاه های سیاسی و مذهبی وی منافقانه و برخلاف تصویر اطمینان بخشی است که مخالفان سوری در دو جبهه داخلی و بین المللی سعی در ارائه آن دارند. رهبر جدید مخالفان سوری به جای یک گام به جلو برداشتن و فاصله گیری از اشتباه های فاحش مخالفان همچنان درجا می زند.
منبع: فارن پالیسی

انتشار اولیه : شنبه 27 آبان 1391  / بازانتشار : سه شنبه 30 آبان 1391

کلید واژه ها: سوریه بشار اسد


( ۴ )

نظر شما :