رشد صادرات تحریم کننده بزرگ به ایران

محصولات آمریکایی در بازار تحت فشار تهران

۲۴ مهر ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۹۰۷۹۹۸ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
باوجود تحریم های مالی سنگینی که تجارت با ایران را برای بسیار از کشور ها دشوار و در برخی موارد غیر ممکن کرده است، صادرات ایالات متحده به ایران در سال جاری یک سوم رشد داشته و دلیل اصلی آن فروش غلات به جمهوری اسلامی بوده است.
محصولات آمریکایی در بازار تحت فشار تهران

دیپلماسی ایرانی: باوجود تحریم های مالی سنگینی که تجارت با ایران را برای بسیار از کشور ها دشوار و در برخی موارد غیر ممکن کرده است، صادرات ایالات متحده به ایران در سال جاری یک سوم رشد داشته و دلیل اصلی آن فروش غلات به جمهوری اسلامی بوده است.

برآورد های موسسه سنسوس در آمریکا نشان می دهد که صادرات به ایران در 8 ماهه نخست سال جاری میلادی 199 میلیون و پانصد هزار دلار بوده که در مقایسه با صادرات 150 میلیون دلاری سال گذشته رشد محسوسی داشته است. آماری که با توجه به تلاش آمریکا و متحدانش برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران، غافلگیر کننده به نظر می رسد.

علاوه بر این باوجود تحریم ها و مشکل در پرداخت صورتحساب ها، صادرات محصولات لبنی و تجهیزات دارویی به ایران همچنان ادامه دارد. طبق قوانین خزانه داری آمریکا این محصولات همچنان از مجوز  صادراتی به ایران بهره مند هستند.

صادرات گندم

یکی از مهمترین محصولاتی که در مرداد ماه سال جاری از آمریکا به ایران صادر شده، گندم است. در این ماه محموله ای به ارزش 89 میلیون دلار به ایران صادر شده که شامل گندم و دیگر دانه ها بوده است. در زمان مشابه سال قبل ایالات متحده هیچ گنه صادرات گندم به ایران نداشته و تنها 21 میلیون دلار ذرت به ایران فروخته است.

گفتنی است بدون صادرات گندم به ایران، کاهش چشمگیر صادرات آمریکا در سال جاری می توانست محسوس باشد.

با این وجود صادرات تولیدات دارویی و داروخانه ای در روندی نزولی از 26 میلیون و 700 هزار دلار به 14 میلیون و 900 هزار دلار رسیده است. یکی دیگر از صادرات کاهش یافته آمریکا به ایران نیز خمیر کاغذ است.

با این حال صادرات در شمار دیگری از محصولات افزایش داشته است. صادرات محصولات لبنی شامل خامه، کره و دیگر روغن ها در سال جاری بیش از دوبرابر شده و به 20 میلیون و 300 هزار دلار رسیده است.

هرچند ایران همچنان می تواند این کالاها را وارد کند، اما شرکت های آمریکایی از اینکه ماه هاست نتوانسته اند صورتحساب های خود را از ایران دریافت کنند، گله دارند. آنها می گویند تحریم  بانک های بزرگ ایران موجب شده که امکان نقل و انتقال وجه بین تهران و واشینگتن بسیار دشوار باشد. به همین دلیل برخی نقل و انتقال ها از طریق موسسه های مالی کوچک تر انجام می شود که دسترسی محدودتری به منابع ارزی دارند.

تجارت از نوع انسان دوستانه

به همین دلیل گروهی از اعضای لیبرال کنگره و شورای صادرات محصولات لبنی در تلاشند تا اطمینان ایجاد کنند که تجارت بشردوستانه با ایران شامل تحریم های بانکی نمی شود. برای مثال درمان مورد نیاز برای سرطان نباید با تحریم های بانکی مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات غربی در این زمینه اظهار داشت، سیاست آمریکا اعمال فشار اقتصادی بر مردم ایران نیست و ایالات متحده نمی خواهد تجربه عراق را تکرار کند. تجربه ای که در آن صدام حسین به طور علنی اعلام می کرد که قحطی دارو به دلیل تحریم های آمریکا و متحدانش ایجاد شده است. به گفته وی عراق تجربه خوبی نبود و نباید آن را در مورد ایران تکرار کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

کلید واژه ها: صادرات آمریکا دلار تحریم محصولات گندم


نظر شما :