دیپلمات ها فاش کردند

درخواست رسمی اروپایی‌ها برای تحریم ایران

۰۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۰۷۲۰۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه ای خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هفته گذشته ارسال شده خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران شده اند.
درخواست رسمی اروپایی‌ها برای تحریم ایران

دیپلماسی ایرانی: درحالی که گفته می شود، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تازگی با سعید جلیلی، عضو ارشد مذاکرات هسته ای ایران درترکیه ملاقات کرده، قصد دارد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، مساله هسته ای ایران را مطرح کند، دیپلمات ها از درخواست رسمی آلمان، انگلیس و فرانسه برای تحریم ایران خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات ها گزارش داد انگلیس، فرانسه و آلمان که به سه بزرگ اروپایی شهرت دارند به طور رسمی خواستار اعمال تحریم های مضاعف اتحادیه اروپا علیه ایران شده اند. پیش از این نیز وزیران امور خارجه این سه کشور در جریان نشستی در قبرس این درخواست را به طور غیر رسمی مطرح کرده بودند و اشتون نیز از بررسی تحریم ها در اتحادیه اروپا خبر داده بود.

گزارش ها به نقل از دیپلمات های اروپایی ناشناس حاکی از آن است که وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه ای خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هفته گذشته ارسال شده خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران شده اند.

این در شرایطی است که اتحادیه اروپا از دو ماه پیش تحریم های نفتی علیه ایران را نیز آغاز کرده است. بحث ارسال نامه سه کشور اروپایی برای اشتون در حالی مطرح می شود که وی در نیویورک حضور دارد و گفته می شود مذاکراتی با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مساله هسته ای ایران داشته است. همچنین احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران نیز روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کند و انتظار می رود مساله هسته ای یکی از مهمترین موضوعات مطرح در متن سخنرانی وی باشد.

گزارش ها حاکی از آن است که اقدامات جدید اتحادیه اروپا برای تحریم ایران هنوز در دست بررسی است اما وزیران امور خارجه 27 کشور اروپایی در نشست 15 اکتبر خود در بروکسل در مورد این اقدامات رایزنی خواهند کرد. هفته گذشته نیز نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه در نشست کمیته شورای امنیت در سازمان ملل اعلام کرده بودند زمان برای مذاکره با ایران رو به پایان است. یک مقام غربی با تایید درخواست وزیران خارجه انگلیس ، فرانسه و آلمان برای تحریم مضاعف ایران خاطرنشان کرد این اهمیت دارد که تحریم ها را علیه ایران جدی تر کنیم. به گفته وی هنوز زمان برای یک راهکار دیپلماتیک با ایران وجود دارد و این همان چیزی است که برای آن تلاش می کنیم اما نمی توانیم ایران مجهز به سلاح هسته ای را بپذیریم.

انتظار می رود که موضوع افزایش تحریم ها که از سوی سه کشور اروپایی مطرح شده است در نشستی که اشتون روز پنجشنبه برگزار می کند، مطرح شود. این نشست به ریاست اشتون در نیویورک برگزار می شود و درآن نمایندگانی از آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان(گروه 1+5) حضور خواهند داشت. در این نشست مساله هسته ای ایران و جزئیات رایزنی های اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سعید جلیلی مورد بررسی قرار می گیرد. 

این در حالی است که سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل با اشاره به دیدار روز یکشنبه وی با احمدی نژاد اعلام کرد، بان کی مون بر این باور است که ایران باید اقدامات لازم برای اعتماد سازی بین المللی در خصوص برنامه های هسته ای خود را انجام دهد. این در حالی است که نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز اعلام کرده است که در مجمع عمومی سازمان ملل، مساله هسته ای ایران را پیش می کشد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: تحریم اتحادیه اروپا مساله هسته ای ایران


نظر شما :