لاوروف: تکرار سناریوی لیبی درسوریه غیرممکن است

۲۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۹۰۶۸۹۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد اجرای سناریوی لیبی در سوریه غیرممکن است و تنها راه حل بحران این کشور گفت وگو و مذاکره است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه برکینگ نیوز، مجله «امور بین الملل» وابسته به وزارت خارجه روسیه مصاحبه ای از «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور را منتشر کرد که وی در آن درباره مهمترین چالش های بین المللی موجود در عرصه جهانی سخن گفت.

لاوروف در این مصاحبه گفت که سند سازمان ملل تنها سند سازمان یافته ای است که بر چند قطبی بودن جهان تاکید و در شرایط کنونی می توان آن را به اجرا گذاشت.

وی در ادامه درباره انتقاد غربی ها از روسیه و ادعای آنها درباره اینکه روسیه و چین از حق وتوی خود در شورای امنیت برای حفظ نظام سوریه استفاده کردند، گفت: این ادعاها اصلا صحت ندارد چون ما از حق وتوی خود در شورای امنیت برای جلوگیری از براندازی نظام دمشق براساس سند سازمان ملل استفاده کردیم که در آن اجازه دخالت خارجی برای تغییر نظام ها را نداده و خواستار احترام به حاکمیت و استقلال ارضی کشورها شده است.

لاوروف در ادامه از کمرنگ شدن اجرای قوانین بین المللی در عرصه جهانی سخن گفت و دلیل این امر را اقدامات ناتو در سایه نقض قطعنامه های سازمان ملل برشمرد و در این ارتباط به اقدامات ناتو طی جنگ علیه عراق و تلاش این پیمان برای کسب موافقت سازمان ملل جهت دخالت نظامی در این کشور آن هم به بهانه های واهی و شکست آن در عراق اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه پس از آن به مورد لیبی اشاره کرد و گفت که ناتو در لیبی حتی منتظر کسب موافقت شورای امنیت هم نشد و آشکارا در برابر دیدگان جامعه بین المللی تصمیمات شورای امنیت را زیر پا گذاشت.

لاوروف درباره سوریه نیز گفت که روسیه از همان ابتدا خواستار دستیابی به یک موضع بین المللی هماهنگ برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه بود ولی متاسفانه برخی از کشورهای غربی با اظهارات خود تلاش می کنند، به راه حل های دیگری غیر از روی آوردن به شورای امنیت سازمان ملل برای حل بحران سوریه روی بیاورند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: من باور دارم، چنین اقداماتی نتایج وخیم و عواقب ویرانگری بر سوریه به طور خاص و منطقه خاورمیانه به طور عام خواهد گذاشت و در بلند مدت بازتاب های منفی آن را در عرصه بین المللی نیز مشاهده خواهیم کرد.

وی گفت: برخی کشورها پیشتر سیاست هایی را بر شورای امنیت تحمیل کنند که مذاکره سوری – سوری را با هدف براندازی نظام سوریه به دنبال داشته باشد، اما باید بگویم که این امر پذیرفته نیست، چون این قضیه با سند سازمان ملل در تعارض است که بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر تاکید می کند.

لاوروف تاکید کرد: به این ترتیب دشمنان سوریه به جای روی آوردن به گزینه حل بحران این کشور، به براندازی نظام سوریه آن هم به صورت یک جانبه و آنچه مورد انتظار ایشان بود، روی آوردند، بسان آنچه که در لیبی شاهد آن بودیم.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: بی تردید چنین راهکاری در سوریه مردود است و تنها راه خروج از بحران سوریه گردآوردن تمام طرف های درگیر در این کشور پای میز مذاکره است و هنوز فرصت برای انجام چنین کاری باقی است و روسیه آمادگی چنین امری را دارد.

کلید واژه ها: سوریه روسیه شورای امنیت


نظر شما :