لحن تند تل آویو و دلخوری مسکو

آیا پوتین از اسرائیل در شورای امنیت انتقام می گیرد؟

۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۳۴۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
رابطه تبدیل شدن زلنسکی به باری برای رژیم اسرائیل و نماد پوپولیسم با این مسئله چیست؟ آیا رویکرد روسیه برای رفتن به شورای امنیت درخصوص حمله به فرودگاه دمشق اوضاع را تغییر داد؟ آیا آمریکا مانند مورد افغانستان شکست خواهد خورد؟
آیا پوتین از اسرائیل در شورای امنیت انتقام می گیرد؟

نویسنده: زهیر اندراوس

دیپلماسی ایرانی: علی‌رغم تلاش تل اویو و مسکو برای حل و فصل مشکلات باقی‌مانده میان دو طرف به دور از کانون توجه‌ها، با توجه به منافع در هم تنیده آنها در موضوعاتی خاص که مهمترین آنها ترس اسرائیل از تغییر موضع روسیه درخصوص حملات مکررش به سوریه است، تنش همچنان بر اوضاع میان تل‌آویو و مسکو حاکم است.

علاوه بر این اسرائیل نگران است که ایران از اوضاع ژئوپلتیک در منطقه برای گشودن جبهه جدید علیه اسرائیل از طریق حزب الله در بخش آزاد شده بلندی‌های جولان بهره برداری کند.

به علت موضع اسرائیل علیه روسیه در سازمان ملل موضوعات حل نشده میان دو طرف دوباره به سطح آمد. مسکو دراین راستا عجله‌ای ندارد. رهبران کرملین انتقادات شدید روزنامه‌ها و رسانه‌های اسرائیلی علیه روسیه و رئیس جمهوری این کشور را در پی حمله به اوکراین فراموش نکرده اند و آن را نادیده نخواهند گرفت. به عنوان مثال سیفر بلوتسکر، یکی از تحلیلگران ارشد اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه یدیعوت آحارانوت، رئیس جمهوری روسیه را متهم کرد که کم خطرتر از هیتلر نیست. در حالی که دیگران او را نرون قرن 21 توصیف کردند.

علی رغم به راه افتادن بحران دیپلماتیک میان تل‌آویو و مسکو رسانه‌های عبری زبان به انتقاد علیه روسیه و رئیس جمهوری این کشور ادامه دادند؛ اما این اواخر این رسانه‌ها که ابزاری انعطاف پذیر در خدمت دستورکار به اصطلاح ملی اسرائیل هستند، از شدت این انتقادات کم کردند که این مسئله پرسش‌ برانگیز است.

در این راستا بسیار قابل توجه بود که یکی از کارشناسان راستگرای اسرائیلی شدیدا به ولادیمیر زلنسکی حمله کرد. این نویسنده (بوعاز هعتصنی) در  روزنامه شدیدا راستگرا و تندروی ماکور ریشون نوشت زلنسکی اوکراین را به نابودی رهنمون می کند. به گفته این نویسنده زلسنکی باید به یاد می‌آورد که پیوستن اوکراین به ناتو باعث نگرانی عمیق مسکو می‌شود که خود معنی حمله را می‌داند چرا که در معرض حملات بسیار غرب بوده است. به باور این نویسنده زلسنکی همچنین باید این مسئله را مد نظر قرار می‌داد که فاصله اوکراین تا مسکو از 500 کیلمتر فراتر نمی‌رود. 

وی همچنین به این مسئله اشاره کرد غرب که بیرون از میدان زلنسکی را تشویق می‌کند، از اوکراین با هدف تضعیف روسیه بهره برداری می‌کند بدون اینکه نیتی برای مداخله نظامی در این نبرد داشته باشد.

این تحلیلگر تاکید کرد که زلنسکی از نزدیک سقوط شرم آور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان را دنبال کرده و شکست آمریکا و اروپا در مقابل «نازیسم» ایرانی را مشاهده کرده با این وجود این مسئله را نادیده گرفت که روسیه به مدت هفت سال برای بازدارندگی در برابر خطر تحریم‌های اقتصادی غربی خود را آماده کرده است؛ اما زلنسکی به گفته او متوجه مسئله نشد.

این تحلیلگر اسرائیلی در پایان گفت که نخست وزیر یائر لاپید روابط ویژه و مهمی را تخریب کرد که برای برپایی آن مدت طولانی کار شده بود و به گفته او این روابط به دولت عبری جایگاه ویژه‌ای در روابط با آمریکا و روسیه اعطا کرده بود.

در این راستا یک منبع اسرائیلی تایید کرده بود روسیه این روزها در حال تهیه پیش نویس قطعنامه علیه اسرائیل در شورای امنیت به علت حمله به فرودگاه دمشق است. آیا این پیش نویس اوضاع را تغییر داده است؟

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه و اسرائیل روسیه اسرائیل ولادیمیر یائیر لاپید جنگ اوکراین سوریه شورای امنیت سوریه و روسیه سوریه و روسیه و اسرائیل


( ۹ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۹
ماهیت اسرائیل روز بروز نزد رهبران فریب اسرائیل خورده جهانی اشکارتر میشود۔دست بر دست میزنند که دریغ نشنیدم حدیث دانشمند۔۔امروز پرزیدنت پوتین رهبر روسیه است فردا رئیس جمهور چین و کادر رهبری چین خواهد بود ودر انتها به امریکا واروپا هم میرسد۔صبر داشته باشید۔یک نفر را برای طول مدتی میتوان فریب داد یک جماعت را میتوان برای مدتی فریب داد ولی یک جهان را برای یک عمر نمی توان فریب داد۔جهان فریب اسرائیل را در انتها نخواهد خورد۔