برگزاری مانور آمریکا و متحدانش در منطقه خلیج فارس

آیا این یک پیام برای ایران است؟

۲۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۹۰۶۸۵۴ اخبار اصلی آمریکا
این مانور دریایی تازه ترین اقدام آمریکا برای گسترش حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس به شمار می رود، آن هم در زمانی که آمریکا قصد دارد اسرائیل را متقاعد کند زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن تحریم ها و دیپلماسی در مورد ایران در نظر بگیرد.
آیا این یک پیام برای ایران است؟

دیپلماسی ایرانی: آمریکا و بیش از 20 متحدش قصد دارند ظرف روزهای آینده مانور مین روبی را در منطقه خلیج فارس برگزار کنند که هدف از آن مقابله با تهدید مین ها است. ایران نیز اعلام کرده که این عملیات را به طور نزدیک زیر نظر دارد.

این مانور دریایی تازه ترین اقدام آمریکا برای گسترش حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس به شمار می رود، آن هم در زمانی که آمریکا قصد دارد اسرائیل را متقاعد کند زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن تحریم ها و دیپلماسی در مورد ایران در نظر بگیرد.  

به گزارش  خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات نیروی دریایی آمریکا تاکید دارند که این مانور مین روبی علیه کشوری خاص یا پاسخی به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز نیست. مقامات در تهران از سال گذشته تا اوایل تابستان جاری بارها تهدید بستن این تنگه در صورت افزایش فشارهای یا احساس تهدید را مطرح کردند.

با این حال مانور نظامی مشترک آمریکا و متحدانش در منطقه ای که محدوده ارضی ایران در آن واقع شده در سطح جهان به عنوان چالشی برای تهران ارزیابی می شود که بارها تهدید کرده از موشک های ضد ناو خود برای مقابله با تهدید ها استفاده خواهد کرد.

گرگ رائلسون، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در زمینه این مانور اظهار داشت: آزادی عبور و مرور در آب های بین المللی برای جامعه بین المللی و کشور های منطقه شامل ایران اهمیت دارد و از طریق این مانور به تحقق این هدف کمک می شود. به گفته مقامات آمریکایی، این مانور همکاری بین نیرو های دریایی خارجی را ارتقاء می دهد و آنها را برای مقابله با تهدید هایی در خصوص بستن راه های تجاری دریایی آماده می کند. رائلسون این نکته را خاطرنشان که مین های دریایی در سال های اخیر به تعداد زیادی کشتی آسیب زده اند و مهمترین آن تانکر نفتی ژاپن بوده که در سال 2010 وارد تنگه هرمز شد و با مین برخورد کرد. البته مدتی بعد یکی از شاخه های القاعده مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

با این حال نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که این مانور دریایی پیامی نیز برای ایران دارد. اسکات تروور، تحلیلگر نیروی دریایی در واشینگتن بر این باور است که پیام این مانور برای ایران این است که توانایی های نیروی دریایی آمریکا و متحدانش را به تصویر می کشد.

گزارش ها حاکی از آن است که مانور دریایی آمریکا و متحدانش بسیار گسترده است. فرانسه ، ژاپن، اردن و  نیوزلند در زمره گروهی متشکل از 30 کشور قرار دارد که در این مانور دریایی که روز یکشنبه آغاز می شود و تا 27 سپتامبر ادامه می یابد، حضور دارند. برخی کشور ها مانند انگلیس سخت افزار نظامی و کشتی ها را تامین می کنند و برخی کشور ها نیز نیرو و ناظر به این مانور می فرستند.

گفتنی است مقامات در تهران نیز اعلام کرده اند که به دقت این مانور را زیر نظر دارند. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در زمینه برگزاری این مانور دریایی اظهار داشت: ما در مورد امنیت در خلیج فارس بسیار حساس هستیم و  اوضاع را زیر نظر داریم. وی خاطرنشان کرد گروهی که این مانور را انجام می دهند باید در مورد نقض امنیت منطقه بسیار هوشیار باشند.

این در حالی است که ایران نیز به طور متناوب مانور های نظامی برگزار می کند و قصد دارد یکی از بزرگترین مانورهای موشکی خود را نیز در فصل پاییز انجام دهد. همچنین ایران اعلام کرده است که در چند سال آینده، ناو های جنگی خود را در نزدیکی سواحل آمریکا مستقر می کند.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، این موضع گیری های ایران از حساسیت مقامات ایران در خصوص افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه حکایت دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مانور آمریکا مانور دریایی مین نیروی دریایی خلیج فارس ایران


نظر شما :