انجام بزرگترین مانور نظامی مشترک 19 کشور جهان در اردن

سناریوی گزینه نظامی کلید خورد؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۰۱۳۴۶ اخبار اصلی
مانور نظامی عظیمی که در اردن و در مرزهای این کشور با سوریه در حال انجام است، نگرانی ها را نسبت به آماده شدن غرب برای انجام حمله نظامی به سوریه افزایش داده است.
سناریوی گزینه نظامی کلید خورد؟
دیپلماسی ایرانی: در حالی که غرب مدعی است که هیچ سناریوی نظامی برای سوریه در نظر نگرفته است و قصد انجام حمله نظامی به این کشور ندارد، مانور نظامی عظیمی که در اردن و در مرزهای این کشور با سوریه در حال انجام است، نگرانی ها را نسبت به آماده شدن غرب برای انجام حمله نظامی به سوریه افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، ارتش های اردن و ایالات متحده امریکا روز سه شنبه اعلام کردند، مانور نظامی عظیم "دورخیز شیر" (الاسد المتاهب) را با مشارکت 19 کشور جهان آغاز کرده اند.

این در حالی است که اردن و امریکا هر دو مدعی شده اند که این مانور نظامی ارتباطی با آن چه در سوریه می گذرد، ندارد. ژنرال کین توفو، فرمانده نیروهای ویژه ارتش امریکا با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز آموزش نیروهای ویژه نظامی ملک عبدالله در امان، پایتخت اردن گفت: «از روز دوشنبه تمرین های خود را برای محک زدن توانایی هایمان برای اجرای سناریوی جنگ غیر کلاسیک آغاز کرده ایم. قرار است مانور نظامی ما دو هفته به طول بینجامد.»

اگر چه وی تاکید کرد که این مانور نظامی ارتباطی با آن چه در سوریه می گذرد ندارد ولی کارشناسان بر این باورند که انجام آن در این موقعیت زمانی و در حالی که اوضاع سوریه روز به روز وخیم تر می شود و همچنین انجام آن در مناطقی نزدیک به مرز سوریه این پیام را به دمشق می دهد که غرب برای سناریوی جنگ علیه آن آماده می شود. به ویژه که روسیه نیز به تازگی اعلام کرده که به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد شماری از نیروهای نظامی برای اعزام به سوریه در منطقه ای از کوزوو توسط نیروهای غربی در حال آموزش هستند. مسکو با استناد به این اطلاعات نسبت به انجام هر گونه عملیات نظامی علیه نظام اسد هشدار داده و از ارسال محموله های نظامی به ارتش سوریه دفاع کرده است.    

با این حال ژنرال توفو گفت: «رزمایش دورخیز شیر عظیم ترین مانور نظامی در منطقه طی دهه های اخیر است و شامل حمله به مواضع تروریست ها، هماهنگی و تعامل با قضایای مرتبط با پناهندگان، نمایش ناوهای دریایی و چگونگی انجام فعالیت های انسان دوستانه در حین جنگ و تعامل با دشمن می شود.»

در همین رابطه ژنرال عون العدوان، رئیس کمیسیون عملیات نظامی و آموزش نیروهای مشترک اردن و مدیر تمرین های نظامی مانور دورخیز شیر نیز گفت: «این رزمایش ارتباطی با آن چه در سوریه می گذرد، ندارد. سوریه کشور همسایه ما است و ما به استقلال آن احترام می گذاریم و هر کدام از فعالیت هایی که در این مانور صورت می گیرد هیچ ارتباطی با آن چه در سوریه یا هر کشور دیگری در منطقه یا جهان می گذرد، ندارد.»

عدوان همچنین گفت: «در این مانور نظامی 19 کشور با 12 هزار نیروی نظامی و مسلح حضور دارند و تجربه های نظامی خود را با دیگر کشورهای حاضر مبادله می کنند.»

وی درباره نام کشورهایی که در این رزمایش بزرگ شرکت دارند، گفت: «علاوه بر اردن ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا، رومانی، اوکراین، اردن، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، عراق، کویت، مصر، لبنان، پاکستان و برونئی کشورهایی هستند که در این مانور شرکت دارند.»

این در حالی است که عموم رسانه های محلی اردن نیز مانور صورت گرفته را با ناآرامی های سوریه ربط داده اند و ابراز عقیده کرده اند که هدف از آن تقویت مرزهای اردن و آماده سازی آن برای هر گونه سناریوی احتمالی در آینده برای سوریه است.

از سویی اردن نیز خود در التهاب نارضایتی های مردمی به سر می برد و برخی از کارشناسان معتقدند که انجام این مانور می تواند در راستای تقویت حکومت امان در برابر اعتراض های داخلی اش قلمداد شود.

اردن از کشورهای اصلی دریافت کننده کمک های نظامی و اقتصادی از ایالات متحده امریکا محسوب می شود به گونه ای که بر اساس آمار رسمی این کشور طی پنج سال گذشته نزدیک به 2.4 میلیارد دلار از امریکا کمک مالی دریافت کرده است.

 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :