دسترسی به پارچین همچنان مورد تردید است

خوش بینی سلطانیه، سکوت نماینده آژانس

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۸ کد : ۱۹۰۱۳۴۲ اخبار اصلی
به گزارش رویترز، خوش بینی علنی سلطانیه در خصوص مذاکرات با دیدگاه های اعضای هیات مذاکره کننده از سوی آژانس همخوانی ندارد. هرمان نکائرتس، مذاکره کننده ارشد آژانس با ایران در خصوص مذاکرات اخیر اظهار نظر دقیقی نداشته است. وی به خبرنگاران گفت نمی تواند در حال حاضر هیچ اظهار نظری داشته باشد
خوش بینی سلطانیه، سکوت نماینده آژانس

دیپلماسی ایرانی: هرچند مقامات ایرانی پس از نشست سه شنبه در وین اظهارات خوش بینانه ای در خصوص مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دادند اما دیپلمات ها در خصوص اینکه بازرسان بتوانند به سایت نظامی پارچین دسترسی داشته باشند، ابراز تردید می کنند.

این مذاکرات آمادگی تهران برای پاسخ به نگرانی های آژانس در خصوص ماهیت نظامی برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را محک می زد. مذاکراتی که در آستانه نشست ایران با گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که برای هفته آینده در بغداد برنامه ریزی شده، برگزار شده بود.

هدف آژانس از نشست روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با ایران دستیابی به توافقی برای دسترسی به پارچین و مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران عنوان شده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس گزارش داد که مذاکرات خوبی انجام شده و همه چیز در روند صحیحی قرار دارد. وی فضای مذاکرات را نیز سازنده ارزیابی کرد.

این در حالی است که دیپلمات های غربی این مذاکرات را به دقت زیر نظر داشتند تا با بررسی رویکرد ایران در این نشست بتوانند برآوردی از نشست سوم خرداد در بغداد داشته باشند.

به گزارش رویترز، خوش بینی علنی سلطانیه در خصوص مذاکرات با دیدگاه های اعضای هیات مذاکره کننده از سوی آژانس همخوانی ندارد. هرمان نکائرتس، مذاکره کننده ارشد آژانس با ایران در خصوص مذاکرات اخیر اظهار نظر دقیقی نداشته است. وی به خبرنگاران گفت نمی تواند در حال حاضر هیچ اظهار نظری داشته باشد .

آژانس پیش تر اعلام کرده بود که دسترسی به پارچین اولویت در مذاکرات است اما یک دیپلمات غربی نزدیک به روند گفت و گو ها می گوید در صورتی که تهران با درخواست بازرسی از پارچین موافقت کند، غافلگیر خواهد شد چرا که انتظار پیشرفتی جدی در این زمینه را ندارد.

یک دیپلمات دیگر نیز در این زمینه اظهار داشت به نظر نمی رسد در نشست وین پیشرفت زیادی حاصل شود.

اما نشست وین در حالی برگزار شد که در روزهای اخیر ادعا های متعددی در مورد فعالیت های در سایت پارچین مطرح شد.

شستشوی یکی از ساختمان های پارچین ادعایی بود که بر اساس تصاویر ماهواره ای در رسانه ها مطرح شد. وزارت امور خارجه ایران این ادعا را تکذیب و تاکید کرد که امکان شستشوی مواد هسته ای وجود ندارد. اما رویترز به نقل از یک کارشناس هسته ای در وین گزارش داده که پاکسازی مکان ها از بقایای مواد هسته ای بسیار دشوار است اما غیر ممکن نیست.

یک ادعای دیگر نیز بر مبنای یک تصویر نگاری رایانه ای در مورد سایت پارچین مطرح شده است. بر اساس این ادعا یک مخزن فشار در یکی از ساختمان های پارچین نگهداری می شود که می تواند با آزمایش های هسته ای تسلیحاتی در ارتباط باشد.

 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :