پیش بینی موسسه اقتصادی روبینی

مذاکرات با ایران به شکست می انجامد!

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۹۰۱۱۵۶ اخبار اصلی
گری کلارک، استراتژیست اقتصادی در موسسه روبینی با اشاره به تعدیل مواضع تهران در هفته های اخیر و ابراز تمایل برای به ثمر رسیدن مذاکرات آتی ادعا می کند که این موضع تهران موقتی است.
مذاکرات با ایران به شکست می انجامد!

دیپلماسی ایرانی: در حالی که طرف های مذاکرات هسته ای با ایران و همچنین مقامات در جمهوری اسلامی فضای گفت و گو های انجام شده در استانبول را مثبت ارزیابی کرده و به نتیجه نشست سوم خرداد ماه در بغداد امیدوارند، موسسه اقتصادی روبینی مدعی شده است که گفت و گو های بین المللی به منظور محدود کردن برنامه های هسته ای ایران با شکست مواجه می شود و ریسک های ناشی از آن بهای نفت را تهدید می کند.

گری کلارک، استراتژیست اقتصادی در موسسه روبینی با اشاره به تعدیل مواضع تهران در هفته های اخیر و ابراز تمایل برای به ثمر رسیدن مذاکرات آتی ادعا می کند که این موضع تهران موقتی است.

کلارک از موسسه ای که پیش تر بحران اقتصادی سال 2008 را پیش بینی کرده بود ، در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرده است که در نهایت دور بعدی مذاکرات که برای سوم خرداد برنامه ریزی شده به شکست می انجامد، همانگونه که در 9 سال گذشته همین روند تکرار شده است. ایران به اندازه کافی برای مصالحه آماده نیست و اسرائیل هم زیاده خواه است و درخواست هایی مانند توقف کامل غنی سازی، تعطیلی فوردو و خروج ذخایر اورانیوم غنی شده از ایران مطرح می کند.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش در سال 2010 بر فشار تحریم ها بر ایران افزودند تا جمهوری اسلامی را به متوقف کردن فعالیت های غنی سازی ترغیب کنند. اما تهران با وجود مواجه بودن با تحریم های نفتی که از 11 تیر از سوی اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد، همچنان بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد.

بنا بر اعتقاد کلارک، تهدید اقدام نظامی علیه ایران هر چند که خیلی جدی نیست به همراه چشم انداز تحریم نفتی جمهوری اسلامی، پیامد های مخربی برای بازار نفت به همراه دارد که تاثیر آن در افزایش بهای نفت نمایان می شود.

مایکل ویتنر، مدیر گروه تحقیقات در موسسه ژنرال سوسایتی، تاکید دارد که تحریم نفتی ایران ، حتی در صورتی که تهدید نظامی در میان نباید باز هم به افزایش بهای نفت منجر می شود.

وی می افزاید حتی در صورتی که چارچوبی برای توافق در مذاکرات آتی ایجاد شود، آمریکا و اروپا به آسانی تحریم ها علیه ایران را به حال تعلیق درنمی آورند.

 

توافق اسرائیل متحد

نظرسنجی انجام شده از 800 موسسه سرمایه گذاری نشان می دهد که بزرگترین تهدید برای احیای اقتصاد جهان، افزایش بهای نفت است و تنش بر سر برنامه های هسته ای ایران از جمله عواملی است که به افزایش بهای نفت منجر می شود.

بنا بر این گزارش، اقدام نظامی علیه ایران از سوی آمریکا یا اسرائیل به خصوص حمله به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی، می تواند بهای نفت را در نخستین روزها و هفته ها، بین 30 تا 50 درصد افزایش دهد. به این ترتیب روند احیای اقتصادی متوقف و تهدید رکودی دیگر پیش روی اقتصاد جهان خواهد بود.

با این حال تحولات سیاسی اخیر در اسرائیل با وجود حفظ تهدید نظامی علیه ایران تا حدودی اوضاع را آرام تر کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در هفته گذشته با شائول مفاز، وزیر دفاع سابق و رهبر حزب کادیما برای ائتلاف به توافق رسید و انتخابات زودهنگام را لغو کرد.

یکی از تحلیلگران سیاسی در موسسه نومورا بر این باور است که این توافق می تواند احتمال حمله به ایران را کاهش دهد. چرا که موفاز با وجود سابقه طولانی در امور دفاعی در مورد ایران دیدگاه متفاوتی با نتانیاهود دارد.

موفاز به طور علنی از تهدیدی که از سوی نتانیاهو و همفکرانش در خصوص حمله به ایران مطرح می شود، انتقاد می کند. انتظار می رود که نظر مخالف موفاز در مورد اقدام نظامی علیه ایران از این پس بیشتر مورد توجه رسانه ها و حتی اعضای کابینه قرار گیرد.

برخی بر این گمانند که تحولات اخیر در اسرائیل تنش های ژئوپولتیکی بر سر ایران را کاهش داده و بنابراین روند صعودی بهای نفت نیز شتاب کمتری به خود گرفته است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 


نظر شما :