عدم تغییر در سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران

اولاند با سارکوزی فرقی ندارد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۰۱۱۱۳ اخبار اصلی
هر موضعی که در نهایت اولاند در مورد ایران اتخاذ کند، به معنی تغییر شگرف در سیاست فرانسه در قبال ایران نخواهد بود. چرا که برای فرانسه غیر ممکن است که مواضع خود را آنگونه که مورد نظر نویسنده تهران امروز است، تعدیل کند.
اولاند با سارکوزی فرقی ندارد

دیپلماسی ایرانی:در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، روزنامه تهران امروز در مقاله ای خاطرنشان کرده که تمرکز باید روی مزیت های پیروزی فرانسوا اولاند باشد.گزارشی که به طور گسترده در رسانه های فرانسه و جهان بلاک ها انعکاس یافته در نشریه ای منتشر شده است که تحت کنترل شهردار تهران است که گفته می شود روابط نزدیکی با رهبر جمهوری اسلامی دارد.

برخی وبلاگ نویس های فرانسوی این موضع گیری را مورد انتقاد قرار داده اند اما در سرمقاله تهران امروز به برخی واقعیت ها در این زمینه اشاره شده است. در این مقاله آمده است که پیروزی اولاند به نرم تر شدن سیاست های پاریس در قبال ایران کمک می کند. این در حالی است که فرانسه در دوران نیکلا سارکوزی رهبری مواضع تند اتحادیه اروپا علیه ایران را بر عهده داشت اما اولاند در این رویکرد تفاوت هایی ایجاد کرده است. می توان گفت که این اظهارات در مورد سارکوزی صحیح است.

روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه می نویسد: سارکوزی در خط مقدم تلاش ها برای راضی کردن اتحادیه اروپا به منظور تحریم واردات نفت از ایران قرار داشت که از 11 تیرماه اعمال خواهد شد. وی همچنین تاکید داشت که در زمان هایی که دولت باراک اوباما در آمریکا نیز در معرض فریب خوردن قرار داشته، فرانسه توانسته سیاست خود را حفظ کند و بر نگرانی های خود در خصوص ماهیت نظامی برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی پافشاری کند.

زمانی که سارکوزی ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده داشت، گزارش مجمع ملی دوجزبی فرانسه رئیس جمهور آمریکا را به دلیل مواضعی که در قبال برنامه های هسته ای ایران اتخاذ کرده بود مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد که ابتکار عمل وی برای دراز کردن دست دوستی به سوی ایران شکست خورده است. تحریم نفتی علیه ایران که از سوی فرانسه پیشنهاد شد در واقع اقدامی بود که به منظور کنار گذاشتن تحریم های نرم تر از سوی آمریکا انجام شده بود.

این در حالی است که هیچ کشوری به اندازه فرانسه موضعی تا این اندازه تند نداشت. فرانسه بر این گمان بود که بهترین راه برای جلوگیری از اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران تشدید تحریم ها، دیپلماسی هوشمند و تحریم هایی است که با وجود ثمربخش نبودن از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اعمال می شود.

اما شرایط در مورد اولاند چگونه است؟

آیا در رویکرد وی در قبال ایران به خصوص آنگونه که در سرمقاله تهران امروز به آن اشاره شده، تفاوتی وجود خواهد داشت. تغییری که بتواند موضع جدی فرانسه در قبال منع اشاعه و تحریم ها را تعدیل کند؟

فرانسه تاریخ ایران را همراه با فریب و ناسازگاری ارزیابی می کند و به همین دلیل تاکید دارد که نباید با ایران مصالحه انجام داد. در بحث مذاکرات هسته ای با ایران، پاریس هر گونه انحراف احتمالی درخواست های شورای امنیت برای تعلیق تمامی برنامه های غنی سازی در ایران و دسترسی فوری به سایت های هسته ای را نمی پذیرد .

اما اکنون سرنوشت امور به دست دولت جدید فرانسه افتاده است و این در حالی است که دور بعدی مذاکرات ایران با 6 قدرت جهانی شامل فرانسه برای سوم خردادماه در بغداد برنامه ریزی شده است.

با توجه به شرایط جدید، اینکه فرانسه باز هم بر مواضع خود در مورد تحریم ها و نگرانی از برنامه های هسته ای ایران پافشاری کند، مورد سئوال قرار دارد. اولاند به از سرگیری مذاکرات در خصوص بدهی های اتحادیه اروپا و برنامه تثبیت کسر درآمد، تمایل زیادی نشان می دهد. 

اما موافقت فرانسه با انجام عملیات غنی سازی 3.5 درصدی یا 5 درصدی در ایران – موضوعی که گفته می شود دولت اوباما به دنبال آن است- می تواند فرهنگ تاریخی ضد اشاعه پاریس را در ابهام قرار دهد.

فرانسه در دوران سارکوزی اعلام کرده بود که ذخایر اورانیوم 3.5 درصد غنی شده در ایران در آینده غیر قابل کنترل خواهد بود. این مغایرت ها در شرایط و مفاهیمی که برای اعتبار و استقلال فرانسه وجود دارد، شرایط را به مراتب پیچیده تر می کند.

ژان دریان، که به طور مشخص از سوی اولاند به عنوان وزیر دفاع انتخاب شده است حدود یک ماه پیش به گروهی از مقامات در واشینگتن گفته بود که رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه تغییر بنیادینی در سیاست پاریس در قبال تهران ایجاد نمی کند. اما برخی نزدیکان به اولاند خاطرنشان کرده اند که سیاست های وی در مقایسه با سارکوزی به آنچه اوباما در پی آن است نزدیک تر به نظر می رسد.

این در حالی است که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می شود، پیروزی اوباما تا حدود زیادی به سیاست وی در قبال ایران بستگی دارد اما در مورد اولاند اوضاع اینگونه نبود و وی حتی می تواند دوستی جمهوریخواه را در کاخ سفید به رسمیت بشناسد.

از سوی دیگر اولاند در نخستین گفت و گویی که با ژان ماری کولومبانی، سردبیر سابق لوموند در مورد ایران انجام داد به طور دقیق سیاست خود را در مورد ایران روشن نکرد. وی در این مصاحبه خاطرنشان کرد که موضع قاطع سارکوزی در قبال برنامه های اشاعه در ایران را مورد انتقاد قرار نمی دهد و رویکرد وی را در مورد ادامه تشدید تحریم ها تا زمانی که لازم باشد، تایید می کند. اولاند در عین حال خاطرنشان کرد که همچنان امکان دستیابی به اهداف مورد نظر از طریق مذاکره وجود دارد.

اما هر موضعی که در نهایت اولاند در مورد ایران اتخاذ کند، به معنی تغییر شگرف در سیاست فرانسه در قبال ایران نخواهد بود. چرا که برای فرانسه غیر ممکن است که مواضع خود را آنگونه که مورد نظر نویسنده تهران امروز است، تعدیل کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :