تحلیل واشینگتن پست از شرایط ایران در آستانه مذاکرات

مذاکره با چشم انداز تحریم

۲۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۸۹۹۹۱۴ اخبار اصلی
در حالی که ایران برای مذاکرات هسته ای با آمریکا و دیگر قدرت های جهانی آماده می شود، با فشار اقتصادی سنگینی مواجه است که تا ماه دیگر جدی تر می شود.
مذاکره با چشم انداز تحریم

دیپلماسی ایرانی: در حالی که ایران برای مذاکرات هسته ای با آمریکا و دیگر قدرت های جهانی آماده می شود، با فشار اقتصادی سنگینی مواجه است که تا ماه دیگر جدی تر می شود.

گزارش های خارجی، پایگاه خبری در بخش صنعت، اعلام کرده است که صادرات نفتی ایران در ماه مارس حدود 300 هزار بشکه در روز کاهش داشته و دلیل این کاهش صادرات پرهیز مشتریان قدیمی از خرید نفت ایران تحت تاثیر فشار تحریم ها است. این در حالی است که ایران به دنبال مشتریان جایگزین است اما مشتریانی مانند ترکیه، ژاپن، فیلیپین، تایوان، مالزی، هند و چین واردات نفت از ایران را کاهش داده اند و پیش بینی می شود که به دنبال اعمال تحریم های اروپا در آغاز تابستان، کاهش چشمگیر تری در خرید نفت از ایران مشاهده شود.

اما چالشی دیگر برای ایران در بازار بیمه مشاهده می شود. اتحادیه اروپا به زودی در خصوص منع شرکت های مالی از ارائه بیمه مجدد به محموله های ایرانی تصمیم گیری می کند و در صورت تصویب این تحریم ها نیز همزمان با تحریم نفت ایران از سوی اروپا در اوایل تابستان اجرا خواهد شد. حذف پوشش بیمه ای برای محموله های ایرانی یکی از جدی ترین پیامد های تحریم اروپا برای ایران خواهد بود ، زیرا تانکر های بین المللی از پذیرش محوله های ایرانی که پوشش بیمه مجدد برای آنها وجود ندارد، خودداری می کنند.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، یک شرکت بیمه گذار مشهور در چین با عنوان کلوپ پی اند آی نیز اخیرا اعلام کرده که از بیمه تانکر های حامل نفت ایران خودداری می کند.

این در حالی است که در صورت وسیع تر شدن شبکه تحریم ها، ایران با کاهش چشمگیر درآمد مواجه خواهد شد و چاره ای جز در نظر گرفتن تخفیف های ویژه برای به فروش رساندن نفت خود نخواهد داشت.

از سوی دیگر عربستان سعودی نیز وعده داده است که برای کاهش پیامد های ناشی از افت صادرات نفتی ایران آماده است تولید روزانه نفت خود را به 12 میلیون و 500 هزار بشکه برساند. ریاض همچنین متعهد شده است که منابع نفتی مورد نیاز چین را نیز تامین کند .

علی نعیمی، وزیر نفت عربستان نیز تاکید کرده است که تردید هایی که در مورد ظرفیت مازاد این کشور برای تولید مقادیر چشمگیر نفت صحیح نیست چرا که شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، مورد اطمینان است و زمانی که می گوید بیش از 12 میلیون بشکه نفت را به طور روزانه روانه بازار خواهد کرد، این اقدام را انجام می دهد. به گفته وی عربستان می تواند فورا این افزایش تولید که 3 میلیون بشکه بیش از میزان کنونی تولید محسوب می شود را اعمال کند.

این در حالی است که اخیرا رسانه ها به نقل از هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش دادند که اگر ایران روابط خوبی با عربستان داشت، آیا غرب می توانست تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند؟

هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با مجله مطالعات بین الملل تاکید کرده است که تنها عربستان می توانست جای خالی ایران را در بازار نفت پر کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 


نظر شما :