داوود اوغلو حامل چه پیامی بود؟

تاخیر در تحریم نفتی ایران؛‌چماق برای مذاکره

۱۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۱ کد : ۱۸۹۶۹۱۱ اروپا
اگرچه دلایل اقتصادی و فنی می تواند توجیه کننده تاخیر برای تصویت تحریم نفتی ایران باشد اما برخی معتقدند که با توجه به پیام آورده شده غرب توسط داوود اوغلو،‌ اروپا می خواهد تصمیم گیری برای تحریم نفتی ایران را به تعویق بیندازد تا بتواند این موضوع را به عنوان چماقی در مذکرات آینده با ایران به کار بندد.
تاخیر در تحریم نفتی ایران؛‌چماق برای مذاکره

دیپلماسی ایرانی:تحریم نفت ایران شاید یکی از مهم ترین اخبار چند سال گذشته در مورد کشورمان محسوب شود. بخش مهمی از درآمد ایران به فروش نفت وابسته است و درصورت قطع این درآمد سرشار، کشور برای اداره امور خود با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. با توجه به مخالفت روسیه و چین با تحریم نفتی ایران و ناامیدی غرب از تصویب قطعنامه ای دربرگیرنده تحریم نفتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل این کشورها به اقدام یکجانبه در این مورد روی آورده اند. اتحادیه اروپا مدتی است که در حال رایزنی برای تصویب چنین تحریمی است. کشورهای اتحادیه اروپا از مجموع 6/2 میلیون بشکه نفت صادراتی ایران حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت را روزانه خریداری می‌کنند که این امر اتحادیه اروپا را به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای نفتی ایران مبدل می‌کند.

چهارشنبه گذشته خبرگزاری‌های بین‌المللی از توافق اولیه اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران خبر دادند. رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده بود که نمایندگان کشورهای اروپایی در آخرین روزهای ماه دسامبر در این مورد با یکدیگر گفت‌وگو کردند که در جریان آن کشورهایی که با این ممنوعیت مخالف بودند، از جمله یونان، از مخالفت دست کشیدند. اما دو روز بعد خبرگزاری ها از درخواست برخی از کشورهای اروپایی برای تعویق تحریم نفتی ایران خبر دادند. گفته می شود که یونان خواهان تعویق یک ساله تحریم نفت ایران است. یونان یک‌چهارم نفت مورد نیاز خود را از ایران می‌خرد و به‌شدت وابسته به واردات نفتی از ایران است. از سوی دیگر این کشور در ماههای گذشته با بحران های اقتصادی دست و پنجه نرم کرده است. علاوه بر یونان، ایتالیا و اسپانیا نیز از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران در اتحادیه اروپا هستند که با مشکلات بدهی‌های جدی خود نیز مواجه‌اند. ایتالیا ۱۳ درصد و اسپانیا ۱۰ درصد نفت خود را از ایران وارد می‌کند. این کشورها خواهان تعویق سه تا شش ماهه این تحریم شده اند تا بتوانند این مسئله را مدیریت کنند. این کشورها مدعی هستند که تنها مسئله پیدا کردن جایگزین برای تامین نفت نیست، چرا که ایران برای خریداران نفت خود تسهیلاتی قائل است که دیگر تامین کنندگان آن را در نظر نمی گیرند. بنابراین دلایل اقتصادی اولین دلیل برای این تعویق ذکر می شود. 
 

از سوی دیگر کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، بریتانیا و هلند نیز خواهان آن هستند که به بازار فرصتی سه‌ماهه برای عمل کردن به قراردادهای جاری داده شود. در واقع این کشورها دلایل فنی را برای این تعویق ذکر می کنند. علاوه بر فرصت مورد نیاز برای این تعویق تغییر سیستم های مورد نظر برای پالایش نفت جایگزین نیز از دیگر دلایل این درخواست تاخیر ذکر شده است. همچنین تلاش برای جلوگیری از ورود شوک به بازار نفت نیز مطرح می شود.سخن از تحریم ایران، قیمت نفت را در یک هفته اخیر بسیار افزایش داد و حتی در روز جمعه گذشته قیمت نفت خام برنت به ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسید که این به معنای افزایش شش دلاری قیمت نفت خام برنت از زمان تصویب طرح تحریم ایران از سوی باراک اوباما تا به این لحظه است.
 
در کنار این مسائل اقتصادی و فنی، برخی از تحلیل گران دلایل سیاسی را در این تعویق دخیل دانسته اند. آن طور که احمد داوود اوغلو،‌وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است در سفر اخیر خود به ایران حامل پیام هایی از غرب برای ایران بوده است و تلاش هایی برای میانجی گری و از سرگیری مذاکرات ایران و1+5 انجام داده است. داود اوغلو نشست مطبوعاتی مشترکی با علی اکبر صالحی،  وزیرخارجه کشورمان با بیان اینکه حامل پیامی از سوی اروپایی ها برای تهران است گفت که: «اظهارات اشتون درباره این که منتظر پیام از ایران برای انجام مذاکرات است را به مقامات ایران اعلام کردیم. ایران اعلام کرد در این‌باره نظر مثبت دارد که مذاکرات از سر گرفته شود و گام مثبت از دیدگاه ما این است که هرچه سریع‌تر مذاکرات دوباره از سر گرفته شود و ترکیه نیز همه کمک‌خود را در این مسیر انجام خواهد داد. او با اشاره به آخرین نشست ایران و 1+5 که در ماه ژانویه سال گذشته در استانبول برگزار شد گفت: در ماه دسامبر سال گذشته با اشتون در بروکسل دیداری داشتم که در این دیدار مساله هسته‌یی ایران نیز مطرح شد. اوغلو افزود: من پیام خانم اشتون را به صالحی اعلام کردم و صالحی نیز صریحا برای انجام این مذاکرات اظهار آمادگی کرد.او تاکید کرد: آن چه که امروز مهم است، ادامه گفت‌وگوها و مذاکرات ایران و 1+5 است و ما در این مسیر از همه گام‌های صلح‌آمیز حمایت می‌کنیم، امیدواریم این مذاکرات به نتیجه خوبی برسد و شرایط ناهنجار، مقداری آرام گیرد و ایران هم بتواند در جوامع بین‌الملل روابط خوبی داشته باشد، منتظریم نتیجه اراده دو طرف را برای انجام این مذاکرات ببینیم.»
 
برخی از تحلیل گران معتقدند اروپا با توجه به این پیام و تلاش ها،‌تصمیم گیری برای تحریم نفتی ایران را به تعویق انداخته است تا بتواند این موضوع را به عنوان چماقی در مذکرات آینده با ایران به کار بندد. برخی از دیپلمات های اروپایی گفته اند که تصویب تحریم نفتی ایران در اتحادیه اروپا درهای مذاکره با ایران را می بنند و از این رو برخی کشورهای اروپایی خواهان تعویق این موضوع هستند.هرکدام از این دلایل،‌سبب این تعویق باشد این موضوع می تواند خبر خوشایندی برای ایران باشد. باید دید سه هفته آینده در جلسه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل این موضوع مطرح خواهد شد یا خیر؟
 

 تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :