مالکی به حمایت امریکا احساس نیاز می کند

۲۴ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۸۸۱۰ اخبار اصلی
نوری مالکی در واشنگتن با مسئولان امریکایی درباره مطابقت دادن توافق نامه استراتژیک امضا شده میان دو طرف با اوباما مذاکره خواهد کرد و همچنین درباره چگونگی مجهز ساختن ارتش عراق به سلاح های پیشرفته به رایزنی خواهد پرداخت.
مالکی به حمایت امریکا احساس نیاز می کند
دیپلماسی ایرانی: نوری مالکی، نخست وزیر عراق به واشنگتن رفته تا جریان توافق نامه امنیتی با امریکا بر سر بقای نیروهای امریکایی در کشورش را نهایی کند. چندی پیش جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا به بغداد آمد و خروج نیروهای امریکایی از عراق را به همراه مقامات عراقی جشن گرفت. اما نکته این جا است که امریکایی ها تاکید دارند که باید شماری از نیروهایشان به هر قیمتی شده و تحت هر عنوانی در عراق بمانند. برخی منابع می گویند که این رقم 15 هزار نیرو است و برخی دیگر آن را کمتر از این تعداد می دانند. به هر حال مالکی به امریکا رفته تا همین موضوعات را نهایی کند.

روزنامه الحیات، چاپ لندن در یادداشتی به همین موضوع پرداخته و می نویسد: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در حالی میزبان نوری مالکی نخست وزیر عراق است که امریکایی ها به طور کامل نیروهای خود را از عراق خارج کرده اند. در این میان واشنگتن ابراز امیدواری کرده است که بتواند پس از جنگی که نزدیک به سه تریلیون دلار هزینه روی دستش گذاشته، جان صدها هزار شهروند عراقی را گرفته و نزدیک به 5 هزار سرباز امریکایی را به کشتن داده است، توافق نامه تازه ای با عراق امضا کند. با این حال مسئولان امریکایی در واشنگتن اذعان دارند که مالکی مرد امریکا در بغداد نیست.

در ادامه این یادداشت درباره دلایل سفر نخست وزیر عراق به امریکا آمده است: نوری مالکی در واشنگتن با مسئولان امریکایی درباره مطابقت دادن توافق نامه استراتژیک امضا شده میان دو طرف با اوباما مذاکره خواهد کرد و همچنین درباره چگونگی مجهز ساختن ارتش عراق به سلاح های پیشرفته به رایزنی خواهد پرداخت. در عین حال فراکسیون وابسته به او (ائتلاف دولت قانون) تاکید کرده است که بغداد نمی تواند به هیچ وجه از حمایت های امریکا صرف نظر کند.

ابراهیم جعفری، رئیس فراکسیون هم پیمانی ملی به الحیات گفته است: توافقی میان همه جریان های سیاسی وجود دارد که از نیروهای آموزشی امریکایی کمک گرفته شود و ایالات متحده نیز پذیرفته است که به آنها هیچ گونه مصونیت قضایی داده نشود.

در ادامه این یادداشت آمده است: مالکی را در این سفر هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، هادی العامری، وزیر حمل و نقل، وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری عراق، سرپرست وزارت دفاع و جمعی از مشاوران ارشد او همراهی می کنند. هدف از انجام این سفر نیز تعمیق روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی میان دو کشور عنوان شده است. قرار است مالکی علاوه بر دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به طور جداگانه با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه، ژوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری و شماری از اعضای کنگره و بازرگانان بزرگ امریکایی دیدار و گفت و گو کند.

نویسنده این یادداشت سپس به اظهارات برخی مقام های امریکایی درباره مالکی اشاره می کند و می نویسد: مسئولان امریکایی امیدوار هستند که افق روابط پس از خروج نهایی نیروهای امریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی گسترش یابد و می گویند که اوباما بر این باور است که مرحله نظامی در رابطه با عراق سپری شده و آغاز روابط حسنه میان بغداد و واشنگتن آغاز شده است. آنها همچنین اظهاراتی از این دست که می گویند مالکی، مرد ایران در بغداد است را کاملا مردود می دانند و می گویند که عقب نشینی نظامی از عراق تصمیمی بوده که مقام های امریکایی همگی بر آن تاکید دارند و در چارچوب توافق نامه استراتژیک امضا شده میان واشنگتن – بغداد قابل ارزیابی است.

الحیات این یادداشت را با مصاحبه اش با ابراهیم جعفری به پایان رسانده و آورده است: جعفری می گوید: «عراق آمادگی کامل دارد که تمامی مسئولیت های امنیتی و سیاسی را بر عهده بگیرد. از لحاظ نوعی و کمی نیز نیروهای امنیتی عراق پیشرفت های قابل توجهی داشته اند. البته بسیاری از مشکلات باید حل شوند و ربطی به توافق میان کسی هم ندارد. اگر هم نیاز به استفاده از سلاح های پیشرفته سنگین کردیم، نیروهای امریکایی هستند که آموزش های لازم را به نیروهای عراقی بدهند. تعداد اندکی از آنها در پایگاه های نظامی حضور دارند و اطلاعات لازم را در اختیار نیروهای امنیتی می گذارند. آنها از مصونیت قضایی برخوردار نیستند و ایالات متحده امریکا نیز نسبت به دیدگاه مقام های عراقی در این زمینه قانع شده است و دیگر مجالی برای تغییر این دیدگاه وجود ندارد.»

جعفری درباره نگرانی هایی که نسبت به افزایش نفوذ ایران در عراق پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور زده می شود، نیز گفت: «آنچه میان ایران و عراق می گذرد منطبق با مصالح مشترک و گسترده میان دو طرف در تمامی زمینه ها است.»

وی درباره حمله نظامی به ایران نیز گفت: «هر گونه حمله نظامی به ایران تاثیرات سلبی بر عراق و کل منطقه می گذارد. ما با استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه نیز مخالفیم.»

وی درباره موضع عراق در قبال بشار اسد نیز گفت: «موضع عراق موضع حمایت از بشار اسد است. اما عراق از جلسه اتحادیه عرب آن طور که برخی گفتند خارج نشد بلکه به عنوان عضوی از اتحادیه عرب از این جلسه خارج شد. اما مساله این است که موضع جامعه عربی غریب بود و همه را شوکه کرد. بحران سوریه با آنچه در مصر، تونس، لیبی و یمن گذشت تفاوت دارد. ما معتقدیم که حکومت سوریه با جریحه دار کردن احساسات شهروندانش اشتباه بزرگی مرتکب شد اما با این حال ما با سرنگونی نظام حاکم بر سوریه هم مخالفیم و از اصلاحات حکومت این کشور حمایت می کنیم.»

 

نظر شما :