مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس:

امریکا در برخورد با ایران سردرگم است

۲۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۶۹۸۷ گفتگو
مصطفی کواکبیان؛ عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ‌در خصوص این اتهامات تازه امریکا علیه ایران به سایت دیپلماسی ایرانی گفت: «تصور می‌کنم که به پنج دلیل این اتهامات از سوی امریکایی‌ها مطرح شده باشد. »
امریکا در برخورد با ایران سردرگم است
دیپلماسی ایرانی:‌ اتهام طراحی توطئه‌ای از سوی ایران برای حمله به سفارت‌های عربستان و اسرائیل در آمریکا و کشتن سفیر عربستان در حالی روز سه شنبه از سوی اریک هولدر،  وزیر دادگستری آمریکا و رابرت مولر،  رئیس پلیس داخلی آمریکا (اف بی آی) رسما اعلام شد که چندی است کاندیداهای حزب جمهوریخواه امریکا نیز در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 امریکا با ادبیات و سیاست تهاجمی ‌نسبت به ایران پا در میدان مبارزات داخلیشان گذاشته اند.  

مصطفی کواکبیان؛ عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ‌در خصوص این اتهامات تازه امریکا علیه ایران به سایت دیپلماسی ایرانی گفت:"تصور می‌کنم که به پنج دلیل این اتهامات از سوی امریکایی‌ها مطرح شده باشد. یکی از دلایل ایجاد اختلافات جدید و دامن زدن به مشاجره‌ها یی است که در داخل کشور صورت می‌گیرد. اما ما محکم بر سر منافع ملی خودمان ایستاده ایم وبا توجه به اختلاف سلیقه ای که ممکن است با برخی از دست اندر کاران دولت و دیپلماسی کشور داشته باشیم، ولی اجازه دخالت قدرت‌های خارجی را در اداره امور داخلی کشور خودمان نمی‌دهیم. "

وی در ادامه افزود:"دلیل دوم به این امر بر می‌گردد که آنان دچار مشکلاتی در اثر خیزش‌های مردمی‌و تحولات ملت‌های مسلمان منطقه شده اند و فکر می‌کنند که با ایجاد چنین اتهاماتی می‌توانند اذهان عمومی‌را منحرف کنند. دلیل سوم نیز این است که برای ایجاد اختلافات با کشورهای دیگری مثل عربستان سعودی و سایر همسایگان ما و کشورهای اروپایی می‌خواهند بحث شیعه هراسی، ایران هراسی و اسلام هراسی را دامن بزنند. "

کواکبیان در ادامه به بحث اسرائیل اشاره کرد و گفت: "دلیل چهارم نیز بی تاثیرنیست از بحث خروج اسرائیل از یک حالت انزوا. که بعد از مباحث جدیدی که در قضیه فلسطین مطرح شده و جمهوری اسلامی ‌ایران نیز با تشکیل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین و موضع گیری جدیدی که در مورد فلسطین داشته ایم، می‌خواهند به گونه ای با لابی صهیونیستی و ادعاهای واهی این چنینی اسرائیل را از حالت انزوا در آورند. "

وی سپس به مسئله جنبش وال استریت اشاره کرد و افزود: "دلیل پنجم هم به مسئله جنبش وال استریت باز می‌گردد که شهرهای مختلف امریکا را درگیر کرده است و امریکایی‌ها می‌خواهند از این طریق ذهن معترضان خود را به یک موضوع خارجی منحرف کنند. "

این عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در ادامه تبیین کرد:"بحث بمب گذاری در سفارت اسرائیل در واشنگتن و سفارت عربستان در آنجا را به صورت یک سناریو مطرح کردند. من فکر می‌کنم دست اندرکاران دیپلماسی کشور باید به صورت جدی موضوع را رصد کنند. حتی چنین اتهام واهی را در مجامع بین المللی به شدت تکذیب و سپس پی گیری کنند. حتی جای شکایت هم وجود دارد که چرا امریکایی‌ها چنین اتهاماتی را به ما می‌زنند. به هر حال شخص منصور ارباب سیار یک فرد کاملا بی هویتی است که گفته اند سال پیش به جرم سرقت و دزدی در خود امریکا دستگیر شده است و تبعه خود امریکا است. "

وی در ادامه افزود:"امریکایی‌ها با طرح اینگونه مسائل می‌خواهند به نوعی ما را به چالش بکشند. پس دیپلماسی ما باید فعال تر شود و قوی تر عمل کند. ما همواره باید حالت تدافعی داشته باشیم و امریکایی‌ها را مجاب کنیم که چنین اتهاماتی به ایران نمی‌چسبد. اینها بیشتر یک نوع بازی کودکانه و غیر منطقی و خارج از میدان‌های دیپلماتیک است که امریکایی‌ها مطرح می‌کنند. از سوی دیگر امریکایی‌ها می‌گویند که می‌خواهیم یک خط مستقیم مذاکره با ایران داشته باشیم و از سوی دیگر ایران را متهم می‌کنند که این موضوع یک تناقض دررفتار امریکایی‌ها با ایران است. این تناقض رفتاری امریکایی‌ها با ایران نشان می‌دهد که این خود نوعی سردرگمی‌در نحوه تعامل و برخورد با جمهوری اسلامی ‌ایران است. "

نظر شما :