مجله هفته/ او می خواهد آلترناتیو بشار اسد باشد

۱۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۶۰۹۰ اخبار اصلی
روند حوادث در سوریه به سمتی رفته است که برخی چهره های اپوزیسیون این کشور و افراد بریده از رژیم بشار اسد، در تدارک آن هستند تا خود را به عنوان آلترناتیوی برای آینده مطرح کنند.
مجله هفته/ او می خواهد آلترناتیو بشار اسد باشد
 دیپلماسی ایرانی: گفتگوی هفته گذشته عبدالحلیم خدام معاون سابق رئیس جمهوری سوریه با روزنامه الشرق الوسط واجد نکاتی بود که این موضوع را به ذهن القا می کند که وی قصد دارد خود را به عنوان آلترناتیوی برای نظام سوریه مطرح کند و بدین وسیله به غرب بقبولاند که با سرنگونی بشار اسد، این کشور با قحطی رجال سیاسی برای در دست گرفتن زمام امور مواجه نخواهد شد.

معاون سابق رئیس جمهوری سوریه که چند سال پیش مجبور به ترک این کشور شد و به پاریس گریخت، اکنون تمام قد به جناح اپوزیسیون این کشور پیوسته و سعی در ساماندهی و هدایت فعالیت های ضد بشار اسد دارد. او در گفتگویی که با الشرق الاوسط انجام داده خواستار دخالت نظامی غربی ها در کشورش شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزنامه همگام با دیگر رسانه های سعودی و عربی که مخالف رژیم بشار اسد هستند و او را مسبب درگیری ها و اعتراضات در این کشور قلمداد می کنند، چند روز پیش مصاحبه ای با عبدالحلیم خدام انجام داد که نکات مهم و قابل تاملی در آن مطرح شد.

خدام در این گفتگو با بیان اینکه بکارگیری شیوه های نظامی علیه رژیم سوریه را بعید نمی داند، بدون اشاره به نفوذ گروه های مسلح و تندرو در میان معترضان سوری گفت: حمایت از سوری ها، مسئولیت جامعه بین المللی است و راه های نظامی را نیز بعید نمی دانم.

معاون سابق رئیس جمهوری سوریه که پس از فرار به اروپا رویکرد خصمانه ای هم در برابر ایران اتخاذ کرده، مدعی شده است که آزادی دمشق، نفوذ ایران را به مرزهای ملی آن باز خواهد گرداند (یا عقب خواهد راند).

خدام درباره وخامت اوضاع سوریه و تبدیل اعتراض ها به درگیری مسلحانه نیز هشدار داده است. وی همچنین با انتقاد از اتحادیه عرب اعلام کرد که این نهاد در بررسی جنایاتی که در سوریه رخ داده است، تعلل می کند.

خدام در ادامه مواضع ضد ایرانی خود ادعا کرده است در صورت پیروزی معترضان سوری بر رژیم، نفوذ ایران در سوریه، لبنان و عراق و کل منطقه متزلزل خواهد شد. وی در ادامه اتهامات و ادعاهای بی اساس خود که بارها از سوی شبکه های العربیه و الجزیره هم شنیده شده است، مدعی تجهیز بشار اسد به مقادیری سلاح و مهمات از سوی ایران برای سرکوب انقلاب مردم این کشور شده است.

خدام که سعی دارد از قرارگیری خود در جبهه اپوزیسیون نظام و تجربیات خود در امور دولتی و سیاسی استفاده کند و به عنوان یک جانشین توانمند برای دولت بعدی این کشور مطرح شود، به دفاع از مردم سوریه پرداخته و به صراحت از غربی ها خواسته است که برای تسریع در سرنگونی نظام فعلی سوریه و آنچه انتقال به مرحله بازسازی این کشور خوانده است، به دخالت نظامی در این کشور دست بزنند.

او در پاسخ به این سئوال که آیا خواهان دخالت نظامی در سوریه است، در اظهاراتی متناقض گفت: "من این را نمی گویم. مسئله همکاری جامعه بین المللی و کمک به ملت سوریه با تمام وسایل و امکانات میسر است و شیوه های نظامی را نیز بعید نمی دانم."

عبدالحلیم خدام سال ها به عنوان معاون رئیس جمهوری کنونی سوریه فعالیت می کرد ولی در سال 2005 با استعفا از سمت خود به صف مخالفان حکومت پیوست و اکنون در پاریس زندگی می کند. خدام آن زمان به توطئه برای قبضه غیر قانونی قدرت، داشتن ارتباط با رژیم صهیونیستی، تضعیف نظام و همدستی با یک کشور خارجی برای حمله به سوریه متهم شد.


نظر شما :