تجمع اعتراضی بقیع؛ رویارویی سیاسی یا ایدئولوژیک

۱۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۶۰۶۸ اخبار اصلی
تجمعی که قرار است روز چهارشنبه با حضور بسیجیان و طلاب در برابر سفارت عربستان برگزار شود، اگرچه با اهداف مذهبی و در دفاع از حقوق شیعیان برگزار می شود اما به عنوان یک رویارویی تازه میان ایران و عربستان نیز تعبیر می شود.
تجمع اعتراضی بقیع؛ رویارویی سیاسی یا ایدئولوژیک
دیپلماسی ایرانی: روز چهارشنبه 16 شهریور مقارن است با هشتم شوال. تا سال گذشته مشاهده نشده بود که آن رویداد ضد شیعی که حدود یک قرن پیش در مدینه حادث شده بود، این چنین احیا شود و شکل یک تقابل سیاسی به خود بگیرد. در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود رو به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، آن را اشغال کرده و مأموران عثمانی را بیرون کردند. سپس به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور از جمله قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم، قبور زنان آن حضرت و قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل (ع) پرداختند و ضریح فولادی ائمه بقیع را نیز که در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق(ع) قرار داشت از جا درآوردند.

قبرستان بقیع هر ساله و با حضور حجاج شیعه بویژه شیعیان ایران به محلی برای مدح ائمه شیعه و زیارت و عزاداری به سبک ایرانیان تبدیل می شود که نه این رویه خوشایند عربستانی هاست و نه برخوردهای آنها با زائرین، ایرانیان را خوش می آید. اما آداب و رسوم زیارت قبور ائمه مدفون در قبرستان بقیع طی سال های گذشته به عادتی رایج برای زائران ایرانی تبدیل شده و کمتر مشاهده شده است که این مسئله به تنش های بنیادین سیاسی میان دو طرف تبدیل شود.

ظاهرا امسال قضیه فرق می کند. تهران و ریاض در هشت ماهه گذشته یکی از سردترین و تیره ترین دوران روابط خود را از سر گذرانده اند. اگرچه مقام های عربستانی بعد از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد و اتخاذ لحن تهاجمی او در روابط خارجی و مسئله هسته ای، نسبت به آینده مناسبات خود با ایران مایوس شدند و کم کم به تشکیل و تقویت جبهه عربی ضد ایران سوق یافتند، ولی با این حال جرقه ای که در روزهای پایانی سال 89 در بحرین و توسط شیعیان این کشور زده شد، یکباره تهران و ریاض را رودرروی یکدیگر قرار داد تا خیلی ها آن را احیای تقابل سنتی شیعه و سنی و باز شدن زخم های کهنه دو طرف بنامند.

دفاع ایران از معترضان شیعه بحرین که به خاطر ظلم های رفته بر آنها و با هدف کسب حقوق شهروندی شان تظاهرات کرده و سرکوب شده بودند، از سوی عربستان و متحدانش به دخالت در امور داخلی بحرین تعبیر شد و یکباره جبهه ای عجیب علیه تهران سامان داده شد و روابط دیپلماتیک ایران و برخی کشورها به حال تعلیق درآمد. پس از آن ایران تا اندازه ای لحن و شیوه حمایت خود را در قبال بحرینی ها تغییر داد و آرامش نسبی به فضای دیپلماتیک بازگشت ولی همچنان بدبینی‌ها، شماتت ها و رویگردانی های دو طرف از یکدیگر ادامه دارد.

حالا در تازه‌ترین اقدام پس از این آرامش نسبی، قرار است گروهی از دانشجویان بسیجی و طلاب به یاد هشتم شوال و در اعتراض به تخریب آرامگاه بقیع مقابل سفارت عربستان در خیابان پاسداران تهران تجمع اعتراضی برگزار ‌کنند. پیشتر اعتراض هایی لسانی از سوی مراجع و علمای شیعه ایران درخصوص ممنوعیت های زیارت این قبور انجام شده بود ولی این بار قرار است تجمعی در برابر سفارت این کشور برگزار شود که در شرایط کنونی رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و خواه ناخواه یادآور چالش های شیعه و سنی و اختلاف های منطقه ای دو کشور است.

به نظر نمی رسد دستگاه دیپلماسی کشور که طی ماه های اخیر کوشیده است تنش های به وجود آمده میان ایران و اعراب را مهار کند، نفعی از این جریان ببرد یا موافق برگزاری تجمع باشد. اما نحوه سازماندهی تجمع و تمرکز آن بر موضوع "بقیع" نشان دهنده آن است که رویداد غم انگیز هشتم شوال 1344 قمری، به یک صف آرایی و رویارویی مذهبی و تئوریک شبیه تر است تا یک رجزخوانی سیاسی و دیپلماتیک. در ماه‌های اخیر بعد از وقوع تحولات و انقلابات در مصر و تونس و بحرین و یمن٬ جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با اطلاق "بیداری اسلامی" به این جریان ها، آنها را منبعث از ایدئولوژی انقلاب اسلامی عنوان کند و به این وسیله بر وزن و اعتبار سیاسی و تئوریک خود در منطقه تاکید کند.

در ایران برخی مراجع تقلید با صدور پیامی به مناسبت هشتم شوال، خواستار اعلام این روز به عنوان «روز بقیع، روز عزا و مصیبت» شده و دانشجویان بسیجی، طلاب و سایر اقشار هم به حضور در تجمع در برابر سفارت عربستان دعوت شده اند. برخی کارشناسان نگران اند که چالش های سیاسی تهران و ریاض و اعتراض به مناسبت سالگرد تخریب قبور ائمه شیعه در بقیع، علاوه بر تشدید فاصله سیاسی میان دو کشور به یک رویارویی شیعه و سنی تازه دامن بزند و دستاویزی در اختیار غرب قرار دهد تا از اختلاف های مذهبی فیمابین به نفع نظم یا بی نظمی دلخواه خود در منطقه سود بجوید.

 

نظر شما :