رابطه ایران - چین قابل مهار نیست آقایان

۰۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۴ کد : ۱۳۱۹۶ پرونده هسته ای
آمریکایی‌ها نگران قانون منع تکثیر تسلیحات هستند که چینی‌ها آن را دنبال می‌کنند. چین هم به پیونگ یانگ و هم به تهران در این مسیر کمک می‌کند و البته این ادعای غربی‌ها است و دلیلی برای اثبات آن هم در چنته ندارند.
رابطه ایران - چین قابل مهار نیست آقایان
دیپلماسی ایرانی: پرونده هسته ای ایران و گمانه زنی در خصوص آن باز در راس اخبار قرار گرفته است. در شرایطی که گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خصوص ادامه یافتن برنامه تسلیحاتی ایران همچنان ادامه دارد و البته تبدیل به بحث داغ این روزها شده است ، چین و کره شمالی هم برای آمریکایی‌ها دردسر ساز شده اند. دیپلمات در نیم نگاهی تحلیلی به ماجرای ایران و کره شمالی می‌نویسد: آمریکایی‌ها نگران قانون منع تکثیر تسلیحات هستند که چینی‌ها آن را دنبال می‌کنند. چین هم به پیونگ یانگ و هم به تهران در این مسیر کمک می‌کند و البته این ادعای غربی‌ها است و دلیلی برای اثبات آن هم در چنته ندارند.

این سایت در ادامه می‌نویسد: کمیته ای از کارشناسان مدارکی را کشف کرده است که بر منبای آن کره شمالی تکنولوژی تسلیحاتی خود را در اختیار کشورهای دیگر نظیر ایران قرار داده است. انچه که غربی‌ها را خشمگین کرده بحث کره شمالی نیست که سالهاست با شیطنت‌های خود کار دست آمریکایی‌ها داده است بلکه موضوع چین است که به ظاهر در شورای امنیت کنار غربی‌ها در تنبیه ایران ایستاد اما ظاهرا واسطه میان تهران و پیونگ یانگ در این معادله تسلیحاتی بوده است. دولت چین از انتشار این گزارش سرباز زده و همین مساله خشم بازرسان بخش تسلیحاتی سازمان ملل را بر انگیخته است.

چین در حال حاضر یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را در اختیار دارد و البته تبدیل به انباری دو طرف برای صادرات و واردات هم شده است. با این اوصاف این چین است که می‌تواند در تامین امنیت معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای یا تخریب آن نقش بسیار چشمگیری بازی کند. چین این پتانسیل را دارد که نقش پلیس بین الملل را ایفا کند و یا نقش بازار سیاه برای تسلیحات و تکنولوژی‌های نظامی ‌را.

دیپلمات در ادامه می‌نویسد: متاسفانه چینی‌ها در مسیر مخالف با ایالات متحده قدم می‌زنند و در مسیر مهار تکثیر تسلیحات هسته ای در سطح بین المللی گامی‌برنمی‌دارند. چینی‌ها نه تنها به دولت‌های مورد تحریم کمک می‌کنند بلکه روند اسلحه رسانی به گروه‌های شبه نظامی ‌و مبارز در دیگر کشورها را هم هدایت می‌کند. منتقدان چین بر این باورند که این کشور سیستم نظارتی را به خوبی هدایت نمی‌کند.

بر اساس آخرین تحریم‌های تحمیلی بر ایران و کره شمالی ، هیچ دولت و کمپانی وابسته به دولتی نباید با ایران وارد تعامل تجاری شود. تهران و پیونگ یانگ نمی‌توانند تسلیحات کشتار جمعی و یا حتی تکنولوژی دست یابی به این تسلیحات را در اختیار داشته باشند. این بدان معناست که زمانی که چین تسلیحات یا تکنولوژی این تسلیحات را در اختیار کره شمالی  و یا ایران قرار می‌دهد در حقیقت دو بار تحریم‌های شورای امنیت را زیر سوال می‌ برد. تحریم‌هایی که خود چینی‌ها در شورای امنیت به آن رای مثبت داده اند.

بر اساس گزارش‌های رسیده ، قطعاتی از موشک‌های بالستیک از کره شمالی به ایران منتقل شده است. در این گزارش از کشوری سوم به عنوان واسطه نام برده شده و تحلیل گران حدس می‌زنند که چین این کشور سوم است. گویا تهران تنها مشتری کره شمالی نبوده و کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه هم در این زمره بودند. جای اندک تعجبی نبود که معاون وزیر امور خارجه چین متن این گزارش را کاملا انکار کرده و تاکید کرد که چین برای معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای احترام فوق العاده ای برخوردار است و نقش واسطه تسلیحاتی را برای هیچ دو کشوری بازی نمی‌کند.

در این بازی روس‌ها هم به کمک چینی‌ها آمدند و تاکید کردند که مدرکی دال بر همکاری نظامی ‌میان کره شمالی و ایران وجود ندارد. البته این موضع گیری روس‌ها به نظر امریکایی‌ها به هیچ وجه نزدیک نیست. افشاگری‌های ویکی لیکس نشان داد که امریکا از سالها پیش نگران کره شمالی بوده اند که می‌تواند تسلیحات خود را در اختیار دیگران و به شکل خاص ایران قرار دهد. سوریه و چین هم از متحدان پاکستان بودند و همین شک در خصوص آنها نیز وجود داشت.

با وجود این گزارش‌ها ، چینی‌ها گمان می‌کنند که این ادعاها تنها بهانه گیری‌های امریکایی است و نه چیزی بیشتر. بسیاری از تحلیل گران ادعا می‌کنند که چین در حوزه تسلیحاتی بیشتر طرفدار منع تکثیر تسلیحات هسته ای است تا رویارویی با ایالات متحده. واشنگتن هیچ گاه نمی‌تواند بازار تسلیحاتی در چین را در قبضه خود نگاه دارد چرا که کمپانی‌های خصوصی در این کشور در کار رقابت تسلیحاتی هستند.

نظر شما :