اخوان‌المسلین قواعد بازی دموکراتیک را بلد است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۶ کد : ۱۲۵۸۳ اخبار اصلی
گفتاری از عبدالامیر نبوی، کارشناس مسایل مصر، برای دیپلماسی ایرانی
اخوان‌المسلین قواعد بازی دموکراتیک را بلد است
دیپلماسی ایرانی: اخوان‌المسلمین پس از سال‌ها و دهه‌ها تحمل سختی و مشکلات آشکار و پنهان که توسط حکومت‌های سادات و مبارک برای آنها پدید آمده بود، امروز فرصت مناسبی پیدا کرده‌است هم برای بازیابی توان خود و هم استفاده از این فرصت برای تحقق نسبی آرمان‌ها و شعارهایی که در طول سال‌ها مطرح کرده بودند. مهمترین شعار اخوان «الاسلام هو الحل» بوده است، بدین معنا که برای حل مشکلات گوناگون اجتماعی چاره‌ای جز بازگشت به دین اسلام، اصول شریعت و فرهنگ اسلامی نیست. در عین حال اخوان‌المسلمین همواره روش معتدل و میانه‌رویی داشته است، به همین دلیل  از شیوه مبارزه و رقابت مسالمت آمیز استفاده کرده و آن را تجویز کرده است.

هم اکنون نیز فرصت مناسبی بدست آمده که اخوان تشکیلات و نیروهای خود را به دلیل اینکه شرایط آزادی حاکم است، تقویت کند و از طرف دیگر با استفاده از مبارزات مسالمت آمیز پارلمانی بر روندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود تاثیر بگذارد.

همه این مسایل در گرو این نکته است که اخوان بتواند چهره یک بازیگر متعهد و مسوول در جامعه از خود نشان دهد، بازیگری که در پی مبارزه مسالمت‌امیز و مدنی است که قواعد بازی دموکراتیک را بهم نمی‌زند. از طرفی ممکن است با سایر احزاب و گروه‌های سیاسی دست به ائتلاف بزند، و یا ممکن است با آنها اختلاف‌نظر پیدا کند و یا ممکن است فراکسیون‌هایی در پارلمان شکل بگیرد، اما در عین حال قواعد بازی دموکراتیک را رعایت می‌کند.

باید خاط نشان کرد اخوان المسلمین برای اینکه نشان دهد که به قواعد بازی وفادار است و وضعیت موجود را به خوبی درک می‌کند، تلاش می‌کند تا حساسیت‌های موجود در داخل و خارج از مصر را در مورد اینکه اسلام‌گرایان پس از به قدرت رسیدن قواعد بازی دموکراتیک را رعایت نکنند را از بین ببرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه اقداماتی از جمله موارد زیر، انجام داده است:

1.     تشکیل حزب الحریة و العدالة (حزب آزادی و عدالت ) است که به عنوان بازوی سیاسی اخوان‌المسلمین اعلام شده و هیچ کدام از اعضای اخوان اجباری برای عضویت در این حزب سیاسی را ندارند، به عبارت دیگر مختارند که عضو شوند یا خیر.همچنین اعلام شده است که این حزب سیاسی حتی می‌تواند از نامزدی یک مسیحی یا یک زن در انتخابات ریاست جمهوری آتی حمایت کند. چراکه به لحاظ اصول شریعت اخوان از کاندیداتوری مسحیان و زنان منع دارد، اما این منع را از این حزب سیاسی برداشتند.

2.     از طرف دیگر اخوان اعلام کرده است که برای انتخابات ریاست جمهوری هیچ نامزدی معرفی نخواهد کرد و در پایان اعلام شده است که اخوان سعی دارد حدود پنجاه درصد کرسی‌های پارلمانی را بدست بیاورد، بدین معنا که نامزد معرفی خواهد کرد و امید دارد که این نامزدها رای خواهند آورد. درباره این موضوع که تمام توان خود را صرف بدست آوردن کرسی‌های بیشتر نمی‌کند، باید گفت که دودلیل دارد:

الف: کاهش حساسیت‌های موجود در داخل و خارج مصر، مبنی بر اینکه اسلام‌گرایان قصد دارند تمامی قدرت را یکجا بدست بگیرند

ب: باید توجه داشت که انتخابات پارلمانی سپتامبر اولین انتخابات آزاد در مصر است و تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی و اجتماعی ازجمله اخوان می‌توانند برای اولین بار برآورد دقیقی از میزان آرا و نفوذ خود بدست آورند. تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی موجود از جمله اخوان این نگرانی را دارند که ممکن است میزان حمایت عمومی از آنها کاهش پیدا کند و تا امروز به دلیل اینکه انتخابات آزادی در این کشور وجود نداشته نیز برآورد دقیقی هم وجود نداشته است. درباره میزان حمایت از اخوان و اعضای اخوان آمارها بین یک تا پنج میلیون نفر متغیر است که هیچ کدام هم دقیق نیست.

بنابراین اخوان با احتیاط عمل می کند، هم در ارتباط با کاهش حساسیت‌های موجود در داخل و هم خارج از جامعه مصر و هم اینکه بتواند در خلال انتخابات برآورد دقیقی از نیروها و اعضا و وفاداران و آرمان‌های خودش بدست بیاورد.

3.     آخرین تحول که نشان داد اخوانی‌ها قصد دارند حساسیت‌ها را کاهش دهند این است که از خود چهره یک بازیگر مسوول و متعهد نشان دهند که به قواعد بازی دموکراتیک پایبند است. در همین راستا همانطور که می‌دایند تاکید مجمع عمومی اخوان سه روز پیش مبنی بر این بود که اخوان یک حزب و گروه مدنی است و ضمنا گرایش دینی هم دارد. به عبارت دیگر تاکید بر مدنی بودن و دموکراتیک بودن این گروه بوده است. همچنین اخوان طی یکی دو ماه گذشته نیز اعلام کرده که ترجیح می‌دهد تجربه یک دولت غیرنظامی دموکراتیک را ولی با گرایش دینی و اولویت دینی در مصر تکرار کند که به معنای این است که اخوانی‌ها گرایش دارند که تجربه حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز در مصر تکرار شود.

 

نظر شما :