ترکیه با ایران است؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۱۷۳۲ اروپا
اسرائیل باز در بازی میان ترکیه و ایران دخیل شده و ادعا می‌کند که ترک‌ها به ایران در عبور از بحران‌های ناشی از تحریم کمک می‌کنند. این سایت در این خصوص می‌نویسد: ترکیه چشمان خود را بر قاچاق تسلیحات توسط ایران به سوریه بسته است
ترکیه با ایران است؟

دیپلماسی ایرانی: آیا ترکیه همچنان به ایران کمک می‌کند؟ این پرسشی است که باز در رسانه‌های بین المللی مطرح شده و البته تحلیل‌های فراوانی هم به دنبال داشته است. رویترز در تازه ترین نگاه به این گمانه زنی‌ها می‌نویسد: اسرائیل باز در بازی میان ترکیه و ایران دخیل شده و ادعا می‌کند که ترک‌ها به ایران در عبور از بحران‌های ناشی از تحریم کمک می‌کنند. این سایت در این خصوص می‌نویسد: ترکیه چشمان خود را بر قاچاق تسلیحات توسط ایران به سوریه بسته است. دلیل این اغماض هم نیازی است که ترک‌ها به منابع انرژی ایران  دارند.

اسرائیل تا پیش از ماجرای کشته شدن نه صلح طلب خود در ناوگان آزادی غزه رابطه بسیار استراتژیکی با ترکیه داشت. ترکیه تنها کشور مسلمان عضو ناتو است و البته در تقلای پیوستن به اتحادیه اروپا. در چند سال اخیر رابطه میان تهران و آنکارا سیر صعودی خود را طی کرده و همین مساله بر رابطه این کشور با رژیم صهیونیستی بسیار تاثیرگذار بوده است.

سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل ادعا می‌کنند که دولت ترکیه در حال حاضر تحریم‌های ایران را که توسط جامعه جهانی اعمال شده نادیده می‌گیرد و البته در این میان قاچاق تسلیحات از تهران به دمشق را هم زیر سبیلی رد می‌کند. البته داده‌های این گزارش به سال 2009 میلادی باز می‌گردد.

ایالات متحده تاکنون چهار دور از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده و این در حالیست که هنوز به دستاوردهای مورد نیاز برای مهار برنامه هسته ای ایران نرسیده است.

بر اساس تازه ترین دور افشاگری‌های ویکی لیکس مشاور امنیت ملی وقت رژیم صهیونیستی در سال 2009 میلادی، در دیدارهای خود با مقام‌های اروپایی از احتمال همکاری ترکیه با ایران در عبور از تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده است.

در همین سند تاکید شده که اسرائیل برای عادی سازی رابطه با ترکیه بیش از این نمی‌تواند حرکت خاصی انجام دهد. البته رهبران این رژیم متعهد شده اند که تمام تلاش خود را برای کاهش از تنش به کار گیرند.

شش ماه پس از نگارش این یادداشت‌های محرمانه بود که رابطه میان اسرائیل و ترکیه با کشته شدن صلح طلب‌های این کشور با تنش بیشتری همراه شد. اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که رهبران حزب عدالت و توسعه که در حال حاضر زمام امور را در اختیار دارند با گروه حماس در ارتباط تنگاتنگ هستند.

موساد گمان می‌کند که حزب عدالت و توسعه میان خود و حماس شباهت‌هایی می‌بیند. اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که رهبران حزب عدالت و توسعه در حماس خودی را می‌بینند که در روزهای نخست شکل گیری در ترکیه مقابل سکولارها ایستاده بود.

البته در همین سند محرمانه افشا شده بود که حزب عدالت و توسعه اعتقاد دارد که می‌تواند بر حماس تاثیرات مثبت گذاشته و این حزب را به سمت میانه روی ببرد.

البته مقام‌های اسرائیلی تاکید دارند که ترکیه به شکل علنی و مستقیم از قاچاق اسلحه به سوریه حمایت نمی‌کند اما تا اندازه ای در برابر این ماجرا سکوت اختیار کرده است. اسرائیلی‌ها در این یادداشت محرمانه هم تاکید کردند که شاید بهتر باشد آمریکا ترکیه را تحت فشار بگذارد چرا که ظاهرا ترک‌ها از واشنگتن حرف شنوی بیشتری دارند.



نظر شما :