معادلات به هم ريخت، شايد نخست‌وزير از ۱۴ مارس باشد

۰۴ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۰۱۰۰ اخبار اصلی
منابع مطلع اعلام کردند، دليل عمده‌اى که جريان 8 مارس به سراغ ميقاتى رفته اين است که وى پذيرفته عليه دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى، موضع‌ بگيرد و اين موضع را به محض بازگشت نمايندگان جنبش امل و حزب الله از سوريه به اطلاع آنها رسانده است.
معادلات به هم ريخت، شايد نخست‌وزير از ۱۴ مارس باشد

ديپلماسى ايرانى: ظرف ساعت‌هاى آينده برگه‌هاى سياسى در لبنان همگى به هم مى‌خورند. لبنان قرار است باز هم شاهد تغيير معادلات و تعريف صحنه تازه‌اى از پازل سياسى باشد.

اگر تا ديروز نام عمر کرامى، براى جانشينى سعد حريرى مطرح بود اکنون نام نجيب ميقاتى، از سران جريان 14 مارس مطرح شده است. بدين معنا که به دليل وجود مخالفت‌هاى بسيار با نخست‌وزيرى عمر کرامى، به نوشته روزنامه الحيات، جريان مقاومت پذيرفته که با نخست‌وزيرى ميقاتى موافقت کند.

نجيب ميقاتى از چهره‌هاى بارز جريان 14 مارس است که پس از ترور رفيق حريرى، براى مدت کوتاهى نخست‌وزير لبنان شده بود.

به گزارش روزنامه الحيات، رايزنى‌هاى جريان 8 مارس و 14 مارس اکنون به اين سمت متمايل شده که جريان 8 مارس از نامزدى عمر کرامى منصرف شود و 14 مارس نيز حمايت خود را از نخست‌وزيرى مجدد سعد حريرى بردارد. به همين دليل گفته مى‌شود تا بدين لحظه جريان مقاومت عمر کرامى را به طور رسمى براى نخست‌وزيرى معرفى نکرده است.

در همين رابطه سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان در يک نطق تلويزيونى، اعلام کرد، اپوزسيون به دنبال تشکيل دولت وحدت ملى است که در آن همه مشارکت داشته باشند. مقاومت به دنبال تشکيل دولت يک‌رنگ نيست و به هيچ وجه نمى‌خواهد قدرت را قبضه کند يا جريان سياسى‌اى را کنار بزند.

به نوشته الحيات، جريان 8 مارس تلاش دارد با جذب ميقاتى و حمايت از نخست‌وزيرى او هم‌پيمان ميقاتى، احمد کرامى را نيز به سمت خود جذب کند و بدين ترتيب سعد حريرى را از رسيدن به پست نخست‌وزيرى دور کند. سعد حريرى، نامزد جريان المستقبل است و فراکسيون 14 مارس نيز اعلام کرده که از نخست‌وزيرى او حمايت مى‌کند.

مقاومت زمانى به سمت ميقاتى متمايل شد که دريافت در صورت نامزدى عمر کرامى براى پست نخست‌وزيرى در بهترين حالت او با سعد حريرى راى مساوى به دست خواهد آورد و اين اتفاق شانس عمر کرامى را براى نخست‌وزيرى کم مى‌کند.

در همين رابطه گفته مى‌شود، نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان و از سران جريان 8 مارس بيش از همه بر نخست‌وزيرى نجيب ميقاتى اصرار دارد و رهبران سوريه نيز مانعى براى نخست‌وزيرى او نمى‌بينند چرا که هدفشان صرفا دور کردن حريرى از پست نخست‌وزيرى است. سفر اخير على حسن خليل، معاون سياسى نبيه برى و حسين خليل، معاون سياسى دبير کل حزب الله به دمشق و ديدارش با مقامات سورى به اينجا ختم شد که فرد تازه‌اى براى نخست‌وزيرى آينده لبنان انتخاب شود. آنها به محض اين که به لبنان بازگشتند با ميقاتى تماس گرفته و تمايل جريان 8 مارس را به حمايت از نامزدى او ابراز داشتند. پس از آن نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان نيز با ميقاتى ديدار کرد تا ظرف 24 ساعت گذشته همه معادلات سياسى جارى در لبنان دچار تحول اساسى شود.

اپوزسيون همچنين با وليد جنبلاط نيز درباره اين تصميم به مذاکره نشسته است. جنبلاط به اطلاع طرف‌هاى جريان مقاومت رسانده که مخالفتى با نخست وزيرى ميقاتى ندارد. اما در مقابل فراکسيون المستقبل وابسته به سعد حريرى اعلام کرده است که حتى نسبت به نامزدى ميقاتى فکر هم نمى‌کند.

برخى افراد نزديک به جريان 14 مارس و فراکسيون المستقبل به روزنامه الحيات گفته‌اند: «جريان مقاومت زمانى به دنبال ميقاتى افتاد که مطمئن شد نامزدش عمر کرامى شانسى براى پيروزى ندارد از اين رو به سراغ ميقاتى آمد تا در ميان 14 مارس شکاف ايجاد کند.»

آنها تاکيد کردند، حريرى بر نامزدى‌اش اصرار دارد و از حمايت همه نيروهاى جريان 14 مارس بدون استثنا برخوردار است.

منابع مطلع اعلام کردند، دليل عمده‌اى که جريان 8 مارس به سراغ ميقاتى رفته اين است که وى پذيرفته عليه دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى، موضع‌ بگيرد و اين موضع را به محض بازگشت نمايندگان جنبش امل و حزب الله از سوريه به اطلاع آنها رسانده است.

با اين حال گفته مى‌شود که موضوع به تعويق افتادن جلسه امروز نيز مطرح شده است. حمد بن جاسم آل ثانى، نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر با ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان تماس گرفته و از او خواسته است که تا رسيدن به يک نامزد واحد که مورد توافق همه جريان‌هاى سياسى لبنانى باشد جلسه امروز را به تعويق بيندازد. وى همچنين گروهى را به بيروت فرستاده تا با سعد حريرى وارد مذاکره شوند و ضمن مطلع ساختن او از آخرين رايزنى‌ها در سوريه او را براى کنار کشيدن از پست نخست‌وزيرى آينده لبنان قانع کنند.

تا لحظه تنظيم اين گزارش، خبرى از به تعويق افتادن جلسه روز دوشنبه کاخ بعبدا گزارش نشده است ولى رايزنى‌ها براى رساندن همه جريان‌هاى سياسى لبنانى به يک راه حل مشترک همچنان ادامه دارد.   


نظر شما :