روسیه و امریکا در مقابل اسرائیل از نیروگاه بوشهر حمایت می‌کنند!

۰۱ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۳ کد : ۸۴۵۱ پرونده هسته ای
عملیات سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر که از روز شنبه توسط متخصصان ایرانی و روسی آغاز شده، موجب عصبانیت شدید تل‌آویو از همراهی امریکا با راه‌اندازی این نیروگاه شده است.
روسیه و امریکا در مقابل اسرائیل از نیروگاه بوشهر حمایت می‌کنند!

دیپلماسی ایرانی: عملیات سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر که از روز شنبه توسط متخصصان ایرانی و روسی آغاز شده، موجب عصبانیت شدید تل‌آویو از همراهی امریکا با راه‌اندازی این نیروگاه شده است.

رسانه‌های اسرائیلی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را به وجود تحریم‌های شدید بین‌المللی اولین پیروزی ایران در برابر غرب توصیف کرده و خواهان اعمال فشار بیشتر بر ایران برای توقف برنامه هسته‌ای شدند.

این عصبانیت اسرائیل را می‌توان در اظهارات یکی از مقامات وزارت خارجه اسرائیل دید. روزنامه اسرائیلی هاآرتص از قول این مقام وزارت خارجه نوشت که قدرت‌های جهان باید فشارها علیه ایران را تشدید کنند تا ایران با تصمیم‌های بین‌المللی همراه شود، فعالیت‌هایش برای غنی‌سازی اورانیوم و آب سنگین را متوقف کند و انتقادات علیه برنامه هسته‌ای‌اش را پاسخ دهد. این مقام اسرائیلی گفته است که بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر توسط ایران غیرقابل قبول است.

امریکا و روسیه اما در اقدامی بی‌سابقه از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر توسط ایران در مقابل اسرائیل حمایت می‌کنند و درصددند تا به اسرائیل بقبولانند که این نیروگاه تهدیدی علیه اسرائیل محسوب نمی‌شود.

ایالات متحده سوخت گذاری نیروگاه بوشهر را اقدامی صلح‌آمیز دانسته و آن رامخالف با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نمی‌داند. دربی هولادی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این رابطه گفته است: ما معتقدیم رآکتور بوشهر برای مصارف صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای طراحی شده است و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض نمی‌کند. او اضافه کرده که نیروگاه بوشهر زیر نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت خواهد کرد و روسیه ضمن تامین سوخت این نیروگاه، پسماند سوخت را از ایران خارج خواهد کرد.

در همین راستا و برای رفع نگرانی اسرائیل از خطر نیروگاه اتمی ایران، گری سامور مشاور ارشد اوباما در مسائل هسته‌ای به نیویورک تایمز گفته است که ایالات متحده به اسرائیل تضمین می‌دهد که خطر هسته‌ای ایران فوری نیست. ایران حداقل به یک سال زمان نیاز دارد تا بتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و این زمان کمی نیست. پیش‌تر هم مارک تونر معاون رسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده گفته بود راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر کاملا با طرح‌های پیشنهادی گروه1+5 در زمینه توسعه انرژی هسته‌ای ایران مطابقت دارد.

روسیه هم به نوبه خود به دنبال رفع نگرانی‌های اسرائیل است. یکی از مقامات دیپلماتیک سفارت روسیه در تل‌آویو به اورشلیم پست گفته است: نیروگاه اتمی بوشهر استفاده صلح‌آمیز دارد و برای تولید برق استفاده می‌شود. این نیروگاه از آغاز ساخت تحت نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است و ما معتقدیم این نظارت تضمین می‌کند که همه فعالیت‌ها در نیروگاه بوشهر بر اساس حقوق بین‌الملل انجام خواهد شد. او اضافه کرده که اسرائیلی‌ها باید متوجه باشند که حمله اسرائیل به ایران نتایج غیرقابل جبرانی برای منطقه و جهان خواهد داشت و بنابر حقوق بین‌الملل حمله به تاسیساتی که دارای سوخت هسته‌ای هستند، ممنوع است. نیروگاه بوشهر تهدیدی برای اسرائیل به حساب نمی‌آید و اسرائیل بهانه‌ای برای بمباران این نیروگاه ندارد. او هم‌چنین گفته‌است دیدگاه ما درباره نیروگاه بوشهر نباید با نگرانی‌های عمیق ما درباره اهداف هسته‌ای ایران اشتباه شود.

به نظر می‌رسد روسیه و امریکا در اقدامی هماهنگ ضمن دفاع از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در مقابل اسرائیل، دغدغه‌ها درباره غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را تقویت می‌کنند و با این عمل به دنبال فشار برای تعلیق غنی‌سازی در داخل ایران هستند.


نظر شما :