ناز و کرشمه‌هاى سياسى روسيه براى ايران

۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۲:۴۳ کد : ۷۵۰۵ پرونده هسته ای
روسيه از ايران مى‌خواهد در بحث انتقال اورانيوم به کشورى ثانى و دريافت اورانيومى که با درصد مورد نياز تهران غنى‌سازى شده باشد از خود انعطاف بيشترى نشان دهد...
ناز و کرشمه‌هاى سياسى روسيه براى ايران

روسيه همچنان موضع دوگانه خود در قبال پرونده هسته‌اى ايران را حفظ کرده است. درست در روزهايى که به واسطه برگزارى کنفرانس بازنگرى معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى در نيويورک، ايران و پرونده هسته‌اى اين کشور در راس دغدغه‌هاى بين‌المللى قرار گرفته است، برخى رسانه‌هاى بين‌المللى از موافقت روسيه با تشديد تحريم‌ها عليه ايران خبر مى‌دهند.

همزمان آسوشييتدپرس در گزارشى کوتاه مى‌نويسد: روسيه از ايران مى‌خواهد در بحث انتقال اورانيوم به کشورى ثانى و دريافت اورانيومى که با درصد مورد نياز تهران غنى‌سازى شده باشد از خود انعطاف بيشترى نشان دهد .

معاون وزير امور خارجه روسيه در اين خصوص مى‌گويد: بايد در خصوص جزئياتى مانند چگونگى تبادل سوخت و مبنا و اساس اين انتقال طرفين به توافق‌هاى  دو جانبه دست يابند. ما به تلاش براى به ثمر نشستن مذاکرات ادامه مى‌دهيم اما از طرف ايرانى انتظار انعطاف بيشترى داريم.

اين مقام روسى تاکيد کرد که اعضاى پنج به اضافه يک، گفتگوها را با سرعت بسيار پايين و با درصد اختلاف‌هاى بالا ادامه مى‌دهند اما مسکو به برآيند مثبت اين مذاکرات اميدوار است: ما اهل بزرگ‌نمايى اختلاف‌ها نيستيم. روسيه نسبت به ثمر نشستن اين گفتگوها بسيار اميدوار است .

محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران پيش از اين موافقت خود را با برداشتن گام‌هاى اساسى و سازنده براى برون‌رفت از بحران اعلام کرده بود . بر اساس طرح تبادل سوخت، ايران اورانيوم با دصرد پايين خود را در اختيار کشورى ثانى قرار مى‌دهد و پس از غنى‌سازى آن تا حد مورد نياز، کشور ثانى مانند ترکيه يا روسيه ان را به ايران باز مى‌گرداند. تهران اصرار دارد که انتقال اورانيوم‌ها بايد همزمان و در خاک ايران صورت بگيرد. پيش‌شرطى که اروپا چندان با آن موافق نيست.

معاون وزير امور خارجه روسيه در بخش‌هايى از سخنان خود تصريح کرد که کشورهاى عضو گروه پنج به اضافه يک مى‌توانند در خصوص آغاز دور چهارم از  تحريم‌ها عليه ايران نيز به توافقى جامع برسند. او دور جديد تحريم‌ها را ابزارى براى عمل کردن به مفاد معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى و نه تحت فشار قرار دادن ايران دانست! پيش از اين نيز وزير امور خارجه روسيه سرگئى لاوروف ادعا کرده بود که در صورت عدم همکارى ايران با جامعه جهانى دور تازه اى از تحريم‌ها در پيش خواهد بود .


نظر شما :