قيصريه مرکز استحکامات حزب عدالت و توسعه

۳۱ تیر ۱۳۸۶ | ۲۳:۱۵ کد : ۳۷۲ اخبار اصلی
در قيصريه که احتمالاً پرشمارترين طرفداران حزب عدالت و توسعه در سراسر ترکيه آنجا هستند، مقامات رسمى حزب از نتايج احتمالى انتخابات آينده شادمان و خوشحالند و تصور مى‌کنند که قادر خواهند بود هشت کرسى جديد را نيز اين بار در اختيار بگيرند.

10 کامپيوتر روميزى جديد روى زمين سالن طبقه‌ى دوم اداره‌ى حکومتى قيصرى در ترکيه براى انتخابات ماه بعد آماده هستند. حزب حاکم فعلى ترکيه يعنى عدالت و توسعه‌ از يک پيروزى خيره‌کننده در اين شهر محافظه‌کار و پربرکت اطمينان کامل دارد و مى‌داند که ماشين موفقيت و پيشرفت در شب موعود، بر روى دنده‌هاى پيروزى خواهند چرخيد.

انتخابات 22 ژولاى بعد از اينکه ارتش ترکيه، آروزهاى جاه‌طلبانه‌ رياست جمهورى عبدالله گل را از بين بردند، پس ازکودتاى نظامى در سال 1980 مهمترين واقعه در ترکيه خواهد بود. اين قضيه مى‌تواند نقش ترکيه در سياست را به شرطى که دنباله‌ى موفقيتهاى سال 2002 را همراه داشته باشد، تعيين نمايد.

حزب عدالت و توسعه، توانست 54 درصد از آرا را در انتخابات سال 2002 به دست بياورد و هر هشت کرسى نمايندگان شهر و استانهاى اطراف نيز از اين حزب هستند.

آنها عبدالله گل را در دولت آينده‌ خود به عنوان وزير امور خارجه در نظر گرفته‌اند. کسى که با جلو انداختن اين انتخابات اواخر تابستان، هم‌اکنون کانون انتقادات به دليل نقض قانون اساسى است.

ارتباطات قبلى آقاى گل با جنبش اسلام‌گرا، بارقه‌ى اميدى در ميان جنبش اپوزيسيون سکولار شامل ارتش و حکومت ايجاد کرده است. اين انتخابات ماه آينده يعنى چهار ماه زودتر از موعد برنامه‌ريزى شده انجام مى‌شود تا به حل بحرانها بينجامد.

در قيصريه که احتمالاً پرشمارترين طرفداران حزب عدالت و توسعه در سراسر ترکيه آنجا هستند، مقامات رسمى حزب از نتايج احتمالى انتخابات آينده شادمان و خوشحالند و تصور مى‌کنند که قادر خواهند بود هشت کرسى جديد را نيز اين بار در اختيار بگيرند.

نظرسنجى‌هاى غيررسمى و خصوصى انجام شده نشان مى‌دهد که اين حزب 68 درصد از کل آرا را کسب خواهد کرد که يک پيروزى تکان دهنده است.

البته چنين نتيجه‌يى تضمين شده نيست اما در اين انتخابات غيرمنتظره، احتمالاً معيارى از وضعيت آينده‌ احزاب متشتت، تضعيف روحيه شده و سوءمديريتى را چه در بين راستگرايان و چه در بين چپگرايان خواهد بود.

ريشه‌هاى حزب عدالت و توسعه در اسلام سياسى ترکيه‌يى که رسماً سکولار است دوانده شده‌اند. مردم خواهند ديد که بين اين سنتهاى دينى و تصوير ترکيه از خودش به عنوان يک کشور اروپايى مدرن، آيا توافق و همبستگى ايجاد مى‌شود يا برخورد و تضاد. اما يک تصوير گرافيکى به ما نشان مى‌دهد که قيصريه يک مرکز صنعتى با 750 هزار نفر جمعيت در 300 کيلومترى جنوب شرقى آنکاراست.

قيصريه يک شهر دينى است با وجود اينکه ماهيت اصلى‌اش، بنيادگرا به شمار نمى‌رود و سکولارها نيز در اين مورد شکايت دارند. با اين حال، معجونى از ثروتمندى ورفاه، مدرنيته و محافظه‌کارى ايالتى است. اين شهر اخيراً به عنوان سنگر استحکامات "حزب عدالت و توسعه" شناخته شده است.

محافظه‌کارى که اغلب با ملى‌گرايى سختگيرانه و شديدى همراه است، براى قيصريه جديد به شمار نمى‌آيد. اما ثروتمندى و رفاه، پديده‌يى است جديد که به عصر شکوفايى اقتصاد ترکيه در دهه‌ 1980 با حکومت تورگوت اوزال برمى‌گردد.

او سرمايه‌گذاران و ثروتمندان و بخش خصوصى را تشويق مى‌کرد و شهرها آناتولى مرکزى مانند قيصريه به مرکزهاى صنعتى و توليدى بسيار مهمى تبديل شدند. حسن على کليشى، رييس خزانه‌ مرکزى قيصريه مى‌گويد: "در حالى که باقى شهرهاى فلات آناتولى در حال راه رفتن بودند، ما در حال دويدن بوديم."

نجات دوغان، يک شخصيت علمى و آکادميک در دانشگاه ارسيه‌ قيصريه مى‌گويد که مردم شهر همواره به ايده‌هاى محافظه‌کارانه و دينى راى داده‌اند. شهرى که از افکار محافظه‌کارانه‌ى راست ميانه‌روى آقاى اوزال در دهه‌ى 80 حمايت کرد. در دهه‌ى 90 به حزب رفاه اسلامى برگشت که پايه‌ تاسيس حزب عدالت و توسعه شد و در اواخر دهه‌ 90 نيز توسط دولت، خاموش شد..

اين الگوها نشان‌دهنده‌ ساختار جمعيتى و هوش دينى و اجتماعى ساکنان شهر است و معمولاً هم مهاجران بسيار کمى از ترکيه‌ غربى دارد که اغلب فقيرند.

پروفسور دوغان مى‌گويد "در قيصريه، هرچه قدر مردم محافظه‌کارتر و دينى‌تر باشند، ثروتمندترند."

قيصريه، کليشه‌هاى مدرن شهرهاى ترکيه را مانند يک جنگل آشفته به مبارزه مى‌طلبد. خيابانهايش عريض، امن و پاک هستند و يک سيستم برق‌رسانى 17 کيلومترى ريلى نيز در سال آينده در کنار خيابانها تکميل مى‌شود. به وضوح، شرايط صميمانه‌ خانوادگى که به دليل وجود نداشتن نشانه‌هاى آشکار زندگى شبانه، ديده مى‌شود. بيشتر روابط اجتماعى در خانه‌ها جريان دارد و اين چيزى است که ساکنان دوستش دارند.

براى يک بيننده، عليرغم موفقيت و شادابى نسبى، شهر به طور عجيبى خصوصى، بيگانه و حتى ازخودراضى به نظر مى‌رسد. اما اين از خودراضى بودن، شايد جذبه‌ موجود حزب عدالت و توسعه را تشريح مى‌کند.

اين حزب، از روش سنتى و محافظه‌کارانه‌ى زندگى مردم ترک حمايت مى‌کند در حالى که نبض اقتصاد بازار را در دست گرفته است. اين حزب نمايى از ترکيه‌ حاضر در آناتولى است در حالى که قيصريه به عنوان مرکز آن، پرزرق و برق ترين و پراستفاده‌ترين شهرش به شمار مى‌رود.

همانطور که مراد شهيد سينگى به عنوان تاجرى که براى حزب عدالت و توسعه در شهر فعاليت مى‌کند معتقد است "مردم قيصريه محافظه‌کار اما بسيار امروزى هستند و از اين وضع هم بسيار احساس راحتى دارند."


نظر شما :