سنا در صدد جبران شکست کاخ سفيد

۲۱ تیر ۱۳۸۶ | ۲۳:۳۳ کد : ۳۲۶ اخبار اصلی
در حالى که سنا تلاش مى کند دولت آمريکا را ملزم به گزارشى در باره ايران کند، تهدیدهای فزاینده آمریکا برای اجرایی کردن تحریم ها علیه شرکتهایی که در حال انجام تجارت با ایران هستند، موفقیت محدودی داشته است.

مجلس سنای آمریکا با تصویب لایحه ای، اتهامات بی اساس دولت جورج بوش علیه ایران مبنی بر مشارکت در کشتن نظامیان آمریکایی در عراق را مورد حمایت قرار داده است.

 

اعضای مجلس سنای آمریکا در جلسه چهارشنبه شب خود با 97 رأی موافق بدون رأی منفی لایحه ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن آنچه "مشارکت ایران در قتل نظامیان آمریکایی در عراق" خوانده شده، محکوم شده و از دولت آمریکا خواسته شده به طور منظم گزارش هایی را درباره "نقش ایران در عراق" به کنگره ارائه کند.

 

تصویب این لایحه یکی از موارد معدود اتفاق نظر جمهوریخواهان و دموکرات های آمریکا درباره جنگ عراق محسوب می شود. سناتور جمهورى خواه "جوزف لیبرمن" که تهیه کننده لایحه مزبور بود، در این باره گفته رأی قاطع امروز این پیام قوی و روشن را از کل مجلس سنا به ایران ارسال می کند که ما می دانیم آنها در عراق چه می کنند و باید آن را متوقف کنند.

 

وی ادعا مى کند این هشداری است برای ایرانی که هرچقدر ما از نظر سیاسی اختلاف نظر داشته باشیم، در مقابل حملات آنها متحد هستیم و کنگره از امروز مقابله با آن را شروع می کند.

 

ایران بارها دخالت در امورداخلی عراق را تکذیب و ادعاهای آمریکایی ها را بی پایه و اساس توصیف کرده است.

 

 چند روز قبل رئیس جمهوری عراق نیز با اشاره به حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای کمک به برقراری امنیت و ثبات و حل مشکلات این کشور تاکید کرده بود با تلاش های ایران، فتوای آیت الله سیستانی و جریان صدر، خطر وقوع جنگ طایفه ای در عراق از بین رفته است.

 

از ابتدای اشغال عراق در سال 2003 تاکنون بیش از 3 هزار و 500 نظامی آمریکایی در این کشور کشته شده اند.

 

روزنامه واشنگتن پست اخیرا در مقاله اى نوشته است که انگلیسی ها هیچ مدرکی برای اثبات اتهامات علیه ایران مبنی بر کمک تسلیحاتی به عراق پیدا نکردند.

نظامیان انگلیسی که از اواخر ماه آگوست گذشته در حال بررسی اتهامات جدی آمریکا در زمینه کمکهای تسلیحاتی مخفیانه ایران به عراق بودند، هیچ مدرکی دال بر اثبات این اتهام پیدا نکردند.

 

 

این در حالی است که مقامهای دولت عراق و رهبران گروههای سیاسی این کشور پیوسته بر نقش مثبت ایران در برقراری ثبات و امنیت در عراق تاکید دارند و وجود هرگونه مدرکی را که اتهامات آمریکا و انگلیس را مبنی بر دخالت ایران در عراق اثبات کند، رد کرده اند.

 

شکست تحريم ها

 

در حالى که سنا تلاش مى کند فضاى تبليغاتى تازه اى عليه ايران به را بيندازد و دولت را ملزم به گزارشى در اين باره کند، به گفته برخی کارشناسان، تهدیدهای فزاینده آمریکا برای اجرایی کردن تحریم ها علیه شرکتهایی که در حال انجام تجارت با ایران هستند، موفقیت محدودی داشته و دولت آمريکا عملا به اهداف خود دست نيافته است.

 

وقتی که شرکت اتریشی " او ام وی" در ماه آوریل برای توسعه میدان گازی ایران فرصتی را دید با وجود مخالفت شدید آمریکا وارد قرار داد 18 میلیارد دلاری با تهران شد.

 

"راشل بایفسکی نویسنده روزنامه وال استريت ژورنال مهمترين روزنامه اقتصادى ايالات متحده در مقاله نوشته که شرکت "او ام وى" یک شرکت بزرگ انرژی نیست، اما سرمایه گذاری آن در ایران در صورتی که نهایی شود، یکی از بزرگترین پروژه های مشترک ایران و اروپا خواهد بود که تاکنون انجام شده است.

 

تصمیم این شرکت اتریشی نشان می دهد که چقدر تهدیدهای فزاینده آمریکا برای اجرایی کردن تحریم ها علیه شرکتهایی که در حال انجام تجارت با ایران هستند، موفقیت محدودی دارد.

 

به ویژه شرکت های کوچکتر اروپایی به شکل موانعی بر سر تلاش آمریکا در جهت توقف روابط اقتصادی با ایران ظاهر می شوند . فعالیت های این شرکتها می تواند در صورتی که تحریم های شدیدتری از سوی آمریکا و یا طرف های چندجانبه تحمیل شود، متوقف شود. اما برای زمان کنونی ، فرصت برای جمع کردن سودهای کلان ، یک محرک کافی بری آنهاست تا از تهدیدهای آمریکا چشم پوشی کنند.

 

اما هم اکنون آمریکا تهدید می کند که تحریم ها را با شدت بیشتری اجرا کند. ایران که دارنده دومین ذخایر گازی در جهان پس از روسیه است، یک فرصت مناسب برای سرمايه گذارى است.

به جز شرکت اتريشى، تعدادی از شرکت های دیگر اروپایی نیز مخالفت خود را با فشارهای آمریکا ثابت کرده و در حال حفظ و یا تقویت روابط خود با تهران هستند.

 به طور مثال شرکت " نورسک هیدرو" نروژ در ماه سپتامبر به یک قرارداد 107 میلیون دلاری برای استخراج و توسعه بلوک نفتی خرم آباد در ایران دست پیدا کرد.


نظر شما :