انتخابات امریکا و حقوق بین‌الملل

۱۴ آبان ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۸ کد : ۳۱۰۵ اخبار اصلی
با توجه به اهمیت و جایگاه ایالات متحده امریکا در عرصه بین الملل و تاثیر این کشور بر ساختار، محتوا، تغییر، تحول و تحرک حقوق بین الملل در نظام جهانی، دیپلماسی ایرانی این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است. گفتارى از داريوش اشرافى
انتخابات امریکا و حقوق بین‌الملل
سرانجام پس از رقابت طولانی دو کاندیدای دموکرات و جمهوری خواه ایالات متحده امریکا برای  برای انتخاب چهل و چهارمین رئیس جمهوری این کشور، سناتور جان مک‌کین و سناتور باراک اوباما خود را در معرض انتخاب نهایی شهروندان آمریکایی گذاشته‌اند.
 
در این میان دو موضوع مسائل حقوقی انتخابات امریکا و نقش دولت ایالات متحده بر ساختار حقوق بین‌المللی کمتر مد نظر قرار گرفته است.. با توجه به اهمیت و جایگاه ایالات متحده امریکا در عرصه بین الملل و تاثیر این کشور بر ساختار، محتوا، تغییر، تحول و تحرک حقوق بین الملل در نظام جهانی، دیپلماسی ایرانی این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است.
 
گفتاری از دکتر داریوش اشرافی، استاد دانشگاه و متخصص حقوق بین الملل:
 
سیستم انتخابات امریکا نیمه مستقیم است، در واقع انتخاب رئیس جمهور در این کشور به رای مستقیم مردم باز نمی گردد بلکه در نتیجه نهایی، نظر الکترال ها( نخبگان) موثر است، بسیاری از همین لحاظ و از بعد حقوقی به سیستم انتخابات امریکا را اشکال وارد کرده و معتقدند که دموکراسی باید با رای مستقیم مردم باشد.
 
در سیستم انتخاباتی امریکا در هر ایالات، رای نهایی الکترال ها نیز بسوی اکثریت معطوف است، در واقع اگر در یک ایالات سی رای الکترال وجود دارد، 16 رای به یک کاندیدا و 14 رای به کاندیدای دیگر تعلق دارد، کل آرای الکترال ها به نفع رای اکثریت اعلام می شود، در نتیجه ممکن است یک کاندیدا با انتخاب مردم، آراء بیشتری کسب کند اما در نهایت انتخاب نشود.
 
تاثیر انتخابات امریکا بر نظام حقوق بین الملل جهان
امریکا یکی از بازیگران اصلی روابط بین الملل است و طبیعی است که سیاست های این کشور بر اجرا یا عدم اجرای قوانین و مقررات حقوق بین المللی، تاثیر گذار است، افکار عمومی جهان نسیز بیشتر از این بعد به نتیجه انتخابات امریکا توجه دارند که دولت منتخب تا چه اندازه به قوانین و حقوق بین الملل پایبند است، مردم جهان بر خلاف مردم داخلی امریکا که به امنیت و مسائل اقتصادی اولویت می دهند؛ التزام امریکا به قوانین بین المللی را مد نظر دارند و طبیعات از کاندیدایی استقبال می کنند که پایبندی بیشتری در این زمینه داشته باشد.
 
اگرچه تغییرات اساسی در سیاست های امریکا با تغییر رئیس جمهور صورت نمی گیرد اما در هر حال پایبندی جدی رئیس جمهور امریکا به حقوق بین المللی بی تردید مشکلات کمتری را در سطح جهانی بدنبال خواهد داشت.

نظر شما :