سوغاتى‌هاى چند میلیارد دلاری ماحصل سفر معمر قذافى به مسکو

۱۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۴ کد : ۳۰۷۹ اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اجازه به روسیه برای ساخت یک پایگاه نظامی – دریایی در لیبی، امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری با مسکو برای خرید تسلیحات نظامی و توافق بر سر انرژی مهمترین موضوعاتی است که میان رهبران لیبی و روسیه مورد بحث قرار مى گیرد.
سوغاتى‌هاى  چند میلیارد دلاری ماحصل سفر معمر قذافى به مسکو

معمر قذافی، رئیس جمهوری مادم العمر لیبی روز جمعه 31 اکتبر در یک سفر رسمی سه روزه وارد مسکو شد تا باز هم در راس خبرسازان جهان آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا قرار گیرد. این نخستین سفر رئیس جمهوری لیبی از سال 1985 تا کنون به روسیه است.

 

اجازه به روسیه برای ساخت یک پایگاه نظامی – دریایی در لیبی، امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری با مسکو برای خرید تسلیحات نظامی و توافق بر سر انرژی مهمترین موضوعاتی است که میان رهبران لیبی و روسیه مورد بحث قرار می گیرد. سه موضوعی که باعث شد معمر قذافی برای چند ساعت خبر اول رسانه­های جهان شود.

 

قذافی با دیمتری مدودوف، رئیس جمهوری روسیه در قصری در اطراف مسکو که محل اقامت رئیس جمهوری روسیه محسوب می­شود، دیدار کرد و بنا به گزارش منابع خبری روسیه این دیدار در فضایی دو نفره بدون حضور هیچ مقام دیگری انجام شد و در آن اوضاع سیاسی، امنیتی، بین­المللی و راه های رسیدن به صلح و استقرار جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در این دیدار همچنین مدودوف بر گسترش مناسبت مسکو – طرابلس و سابقه ده ساله روابط دو کشور با همتای لیبیابی خود به تبادل نظر پرداخت.

 

قذافی نیز ابراز امیدواری کرد که این دیدار بتواند برای دو طرف مفید و موثر واقع شود.

 

در همین حال چگونگی نصب چادر رهبر لیبی در باغ تاینیتسکی در کاخ کرملین که در پروتکل لیبی و روسیه قید شده بود میان هیات همراه لیبی و روسی مورد بحث قرار گرفت و عملیات نصب آن آغاز شد.

 

قرار است در مذاکرات سه روزه معمر قذافی و دیمتری مدودوف که از امروز رسما آغاز می­شود، ولادیمیر پوتین نخست­وزیر روسیه نیز حضور داشته باشد.

 

به گفته منابع خبری روسی تاسیسات نظامی و انرژی محور گفت و گوهای طرفین در طول این مذاکرات سه روزه خواهد بود.

 

در همین رابطه روزنامه روسی کومرسنت نوشت، قدافی آمادگی دارد که اجازه دهد روسیه یک پایگاه نظامی - دریایی در بندر بن غازی بسازد. به نوشته این روزنامه، معمر قذافی از آن بیم دارد که سیاست­های ایالات متحده در برابر لیبی مجددا دچار تغییر شده و حادثه­ای همانند سال 1986 برایش تکرار شود از این رو ترجیح می­دهد یک قدرت نظامی خارجی همچون روسیه در کشورش پایگاه داشته باشد.

 

همچنین قرار است خرید موشک­های اس 300 روسی، جنگنده­های سوخوی 30 و میگ 29 و ده­ها فروند هلی­کوپتر، تانک به ویژه تانک تی 90، پایگاه­های موشکی، موشک­انداز، موشک به ویژه موشک تور – ام 1 و زیردریایی از سوی لیبی در این مذاکرات مطرح شود و دو طرف بر سر خرید و فروش آنها به توافق برسند.

 

همچنین گفته می­شود، دولت روسیه قصد دارد برای نوسازی ناوگان نظامی لیبی که قدمت آن به دوران اتحاد جماهیر شوروی باز می­گردد نیز اقدام کند.

 

در برابر این خواسته دولت لیبی، روسیه نیز خواهان دستیابی به سوخت و انرژی لیبی است و می­خواهد شرکت گازپروم بتواند طی پروژه­ای خط لوله جدید گازی از لیبی به اروپا احداث کند.

 

در همین حال مدودوف از رئیس جمهوری لیبی می­خواهد که حجم مبادلات تجاری دو کشور بالا رود و از رقم کنونیش عبور کند. اکنون مبادلات تجاری طرابلس – مسکو در حدود 8/231 میلیون دلار امریکا است.

 

در همین رابطه دولت روسیه پذیرفته است که بدهی­های 5/4 میلیارد دلاری لیبی را ببخشد و انتظار دارد که بتواند با عقد پیمان­نامه­های تجاری و ویژه اقتصادی از جمله ساخت راه­آهن به طول 550 کیلومتر در خاک لیبی و مشارکت در اکتشاف منابع نفتی و گازی در این کشور جبران این بخشش را بکند. گفتنی است که پروژه راه­آهن سرت و بنغازی که 600 کیلومتر طول دارد و پروژه احداث آن به روسیه سپرده شده بود تا کنون پیشرفتی در بر نداشته است.

 

در همین حال دولت روسیه از دولت لیبی به دلیل نپذیرفتن اپک گازی از سوی این کشور دلخور است و تلاش می­کند در سفر معمر قذافی به روسیه وی را برای مشارکت در این طرح متقاعد کند. دولت لیبی طرح اپک گازی را شکست خورده می­داند. تا کنون کشورهای ایران، روسیه و قطر برای تاسیس اپک گازی اعلام آمادگی کرده و مذاکرات اولیه آن را نیز انجام داده­اند. قرار است دور بعدی این مذاکرات به زودی در روسیه انجام شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۴ )

نظر شما :