جهان در هفته اى که گذشت

۰۹ آبان ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۳ کد : ۳۰۶۶ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته اى که گذشت
تظاهرات بزرگ ضد دولتى در ايتاليا
 
حدود دو ميليون نفر از مردم ايتاليا در اعتراض به سياست‌هاى اقتصادى، اجتماعى، سياسى و فرهنگى دولت راستگراى برلوسکنى در شهر رم تظاهرات کردند.
 
 اين افراد از دو نقطه در پايتخت تظاهرات گسترده خود را به طرف ورزشگاه باستانى چيرکو ماسيمو در مرکز رم آغاز کردند و با تجمع در اين ميدان، شعارهايى عليه سياست‌هاى سيلويو برلوسکونى نخست وزير ايتاليا سر دادند.
 
در رم، دولت برلوسکنى را به اتخاذ تدابير نژادپرستانه متهم مى‌کردند، افراد ديگرى از دولت برلوسکونى به علت تصويب قوانينى در اعطاى مصونيت قضايى به نخست وزير و همچنين کاهش بودجه مدارس و دانشگاه‌هاى دولتى به نفع بخش خصوصى انتقاد کردند.
 
حمایت وزیر دفاع انگلیس از افزایش توان نظامی اتحادیه اروپا
 
"جان هوتون" در مصاحبه با هفته نامه ساندی تایمز با حمایت از طرح افزایش توان نظامی اتحادیه اروپا گفت: اگر بتوانیم از این طرح حمایت کنیم قطعا خواهیم توانست آن را انجام دهیم و من کاملا آماده هستم تا با متحدان خود در اتحادیه اروپا این اقدام را انجام دهم.
 
طرح ارائه شده از سوی فرانسه شامل دایر شدن یک دفتر مرکزی در بروکسل است. فرانسه خواهان تشکیل ارتش مستقل اتحادیه اروپا است به طوری که تا سال 2018 میلادی اروپا بتواند در صورت نیاز 60 هزار نیروی دریایی و هوایی را در مدت 60 روز آماده نبرد کند.
 
وزیر دفاع انگلیس که کمتر از یک ماه از انتصاب او به این پست می گذرد در ادامه مصاحبه خود گفت: فکر می کنم باید با واقع بینی با این مطلب برخورد کرد. در حالی که تحقق این امر به ما کمک می کند ما نیز باید بخشی از آن باشیم. فرانسه یکی از نزدیکترین متحدان نظامی ماست و فکر می کند که در این مورد می تواند با قدرت عمل کند.
 
طرح ترور باراک اوباما خنثى شد
 
مقامات قضايى امريکا اعلام کردند دو نژادپرست امريکایی که قصد ترور باراک اوباما کانديداى دموکرات انتخابات رياست جمهورى امريکا را داشتند، دستگير شدند.
 
اين دو نژادپرست 18 و 20ساله متهم هستند که برنامه ترور باراک اوباما کانديداى دموکرات رقابت هاى انتخابات امريکا را داشته اند.
 
طبق اظهارات مقامات امريکايى، اين دو از حدود يک ماه گذشته از طريق اينترنت با يکديگر آشنا شدند و از آن زمان تصميم به طرح ريزى براى يک زنجيره آدمکشى گرفتند.
 
به گزارش آسوشيتدپرس، اين دو تن که دانيل کوارت 20ساله از ايالت تنسى و پائول اشلسلمن 18ساله از غرب هلنا در ايالت آرکانزاس هستند، تصميم داشتند به يک فروشگاه اسلحه و سپس به موسسه اى که بيشتر دانش آموزان سياهپوست در آن مشغول به تحصيل هستند، حمله کرده و اقدام به شليک و آدمکشى کنند. باراک اوباما هدف آخر و نهايى اين دو محسوب مى شد.
 
اردوغان در تلاش براى کاهش اختيارات دادگاه قانون اساسى ترکيه
 
 
حزب عدالت و توسعه در ترکيه اعلام کرد طرح‌هاى جدى را براى تغيير قانون اساسى کشور و کاهش قدرت و اختيارات دادگاه عالى قانون اساسى در پى مخالفت اين دادگاه با لغو ممنوعيت حجاب در نظر دارد.
 
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه اظهار داشت: دادگاه قانون اساسى از قانون اساسى تجاوز کرده است، حقوق و آزادى‌هاى اساسى بر اساس قانون اساسى تعيين مى‌شود نه بر اساس تفسير و توضيح اين دادگاه.
 
در اين راستا تعداد زيادى از نمايندگان حزب عدالت و توسعه از جمله کوکسال توبتان، رييس پارلمان ترکيه و هم‌چنين رييس حزب ملى راست گرا کاهش اختيارات دادگاه قانون اساسى و جلوگيرى از تسلط آن بر قوه مقننه را خواستار شدند و اعلام کردند اين دادگاه اساس جدايى ميان اختيارات هر يک از ارگان‌ها را نقض کرده است.
 
احتمال از سرگيرى مذاکرات روسيه - اتحاديه‌ اروپا
 
وزير امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در مصاحبه‌اى گفت: اتحاديه اروپا از سرگيرى مذاکرات با روسيه را تحت توافق شراکت در اجلاس روسيه - اتحاديه اروپا در 14 نوامبر (24 آبان) رد نمى‌کند.
 
برنار کوشنه در پاسخ به سوال روزنامه‌ کامرسانت مبنى بر اينکه آيا تنش‌ها ميان مسکو و اتحاديه اروپا از برگزارى مذاکرات شروع شده ميان دو طرف جلوگيرى خواهد کرد گفت: به هيچ وجه. 27 وزير خارجه اتحاديه‌ اروپا در نشست اخير خود تصميم گرفتند که ازسرگيرى مذاکرات ميان روسيه - اتحاديه اروپا اجتناب ناپذير است.
 
 سفر دوره ای اشتاین مایر به چند کشور آسیایی
 
وزیر امور خارجه آلمان "فرانک - والتر اشتاین مایر" در نظر دارد در جریان سفر چهار روزه خود به آسیا راهی کشورهای پاکستان، عربستان و امارات شود.
 
محور اصلی گفتگوهای وزیر امورخارجه آلمان با مقامات کشورهای نام برده شده بررسی مناسبات دوجانبه، افزایش و تحکیم روابط عنوان شده است .
 
اشتاین مایر قصد دارد در مدت زمان حضور خود در پاکستان و دیدار با زرداری رئیس جمهوری و خورشید قصوری همتای پاکستانی خود درباره اوضاع کنونی افغانستان نیز به بحث و تبادل نظر بپردازد .
 
آغاز مذاکرات مقام های افغانستان و پاکستان درباره طالبان
 
مقام های سیاسی و قومی افغانستان و پاکستان نشست دو روزه خود را در اسلام آباد برای پیدا کردن راه هایی جهت پایان دادن به خشونت های در حال افزایش شبه نظامیان از جمله امکان گفتگو با طالبان آغاز کردند.
 
این نشست به دنبال نشست مجمع بزرگ سال گذشته در کابل برگزار می شود که در آن هیئت های شرکت کننده خواستار گفتگو با شبه نظامیان طالبان به منظور پایان دادن به خونریزی ها در دو کشور شدند.
 
این نشست با عنوان "جیرگاگای" یا مینی- جیرگا نام گرفته است. جیرگا یا شورای قدیمی یک سیستم مشاوره ای محسوب می شود که پشتون های مستقل به مدت بیش از هزار سال از آن برای سر و سامان دادن به امور مردم یا حمایت از یک آرمان و هدف استفاده می کنند.
 
افغانستان و پاکستان در خصوص گفتگو با شبه نظاميان به توافق رسيدند
 
عبدالله عبدالله، رييس مذاکره کنندگان افغان در اسلام آباد اظهار داشت: ما توافق کرديم که مذاکرات بايد در هر دو کشور با اپوزيسيون و از طريق گفتگو‌هاى مشترک با شوراى جرگه کوچک صورت پذيرد. 
در همين حال اويس قانى، رييس مذاکره کنندگان پاکستانى در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه آيا اين مذاکرات شامل گفتگو با طالبان و ساير گروه‌هاى شبه نظامى مى‌شود؟ اظهار داشت: بله مذاکرات شامل همه طرفينى مى‌شود که در اين مناقشه درگير هستند.
 
وى افزود: ما دور هم نشسته و با آنها گفت‌وگو خواهيم کرد. آنها به صحبت‌هاى ما گوش خواهند داد و به راه‌حل دست پيدا خواهيم کرد. ما بدون مذاکره به هيچ نتيجه‌اى نمى رسيم.
 
مذاکره چین و تایوان به منظور کاهش تنش ها
 
در حالی که تنش ها در خاور دور به خاطر دخالت های آمریکا رو به افزایش است، رسانه ها از شروع مذاکرات گسترده بین چین و تایوان در آینده نزدیک خبر دادند.
 
هیئت چینی مذاکره کننده با تایپه به ریاست "چن یونلین" برای گفتگو با مقامات تایوان به این کشور سفر می کند.
 
رسانه های چینی از سفر یک هیئت شصت نفره چینی به تایوان در سه دسامبر و برگزاری نشستی چهار روزه با این کشور خبر داده اند.
 
رييس‌جمهور پرو استعفاى کابينه‌اش را پذيرفت
 
رييس‌جمهور پرو در تلاش براى اجتناب از قطعنامه انتقاد آميز حزب مخالف در کنگره درباره‌ رسوايى مالى در صنعت نفت اين کشور با استعفاى کل کابينه 13 عضوى خود موافقت کرد.
 
خورخه دل کاستيلو نخست وزير در حال کناره‌گيرى پرو در جمع خبرنگاران در مقر دولت گفت: رييس‌جمهور استعفانامه‌ ما را که روز پنجشنبه تحويل او داديم پذيرفته و ترميم کابينه صورت خواهد گرفت.
 
رسوايى دريافت حق کميسيون زمانى بروز کرد که در چند نوار صوتى افشا شده به رسانه‌ها مشخص شد که چند مقام دولتى از جمله يک عضو سابق کنگره و يک مقام بلندپايه صنعت نفت اين کشور در حال انجام مذاکرات مخفيانه براى پيروزى شرکت اکتشاف نفتى نروژ در پنج قرار داد اکتشاف نفت در پرو هستند.
 
امضاى توافق آتش‌بس ميان دولت سومالى و گروهى از مخالفان
 
دولت سومالى با گروهى از مخالفان موسوم به "همبستگى به خاطر آزادسازى دوباره سومالى" توافقنامه جديدى براى آتش بس بين طرفين امضا کرد.
 
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن- اين توافقنامه پس از مذاکراتى که در شهر جيبوتى با نظارت سازمان ملل متحد و با حضور نمايندگان اتحاديه اروپا و آفريقا و تعدادى از کشورها انجام شد، براى اولين بار جدول زمانى براى عقب نشينى نيروهاى اتيوپى از سومالى تعيين مى‌کند.
 
بر اساس متن اين توافقنامه، دو طرف از پنجم نوامبر (15 آبان) وارد آتش بس مى‌شوند و نيروهاى اتيوپى که در سال 2006 وارد سومالى شدند در دو مرحله عقب نشينى خواهند کرد؛ مرحله اول در 21 نوامبر (اول آذر) از برخى شهرهاى سومالى به ويژه پايتخت (موگاديشو) و بلدوين و مقر سابق وزارت دفاع سومالى خواهد بود و مرحله دوم عقب نشينى بايد بر اساس مفاد توافقنامه طى 12 روز انجام شود.
 
همکارى روسيه و اروپا به نگرش مسکو در قبال قفقاز بستگى دارد
 
"اومِن رويتجن" رئيس کميته همکارى پارلمانى روسيه و اتحاديه اروپا و نماينده پارلمان مسکو در گفتگو با ريانووستى اعلام کرد: 27 کشور عضو اتحاديه اروپا طى نشست اضطرارى درباره اوضاع قفقاز که در روز يکم سپتامبر گذشته برگزار شد، مذاکرات درباره توافق همکارى جديد روسيه و اتحاديه اروپا را به تعويق انداختند. 
وى افزود: من حقيقتا اميدوارم که روسيه با ديد و نگرش همکارى سازنده وارد عمل شود.
 
رئيس کميته همکارى پارلمانى روسيه و اتحاديه اروپا در ادامه خاطرنشان کرد: چنانچه روسيه با ديد و نگرش مثبت وارد عمل شود، مذاکرات درباره توافق همکارى جديد در روز 14 نوامبر آينده در جريان نشست روسيه و اتحاديه اروپا در نايس آغاز خواهد شد.
 
رييس جمهور گرجستان نخست وزير را برکنار کرد
 
يک مقام ارشد دولت گرجستان اعلام کرد که رييس جمهور اين کشور نخست وزير را از سمتش برکنار کرده است.
 
اين منبع آگاه گفت: ميخاييل ساکاشويلى رييس جمهور گرجستان در نظر دارد گريگول امگالوبليشويلى سفير 35 ساله‌ اين کشور در ترکيه را به عنوان کانديدايش براى پست نخست وزيرى و جايگزينى لادو گورگنيدزه نخست وزير اصلاح طلب اين کشور اعلام کند.
 
ساکاشويلى از پارلمان خواهد خواست تا به امگالوبليشويلى به عنوان نخست وزير جديد گرجستان راى دهد.
 
کروکر تغييرات پيشنهادى عراق را در توافقنامه امنيتى تحويل گرفت
 
دولت عراق تغييرات لازم در پيش نويس توافقنامه‌ امنيتى بغداد و واشنگتن را به سفير آمريکا در بغداد ارائه داد.
 
کابينه دولت عراق پس از برگزارى يک نشست جهت بررسى تغييرات لازم در پيش نويس توافقنامه‌ امنيتى بغداد و واشنگتن نسخه‌ تغييرات لازم الاجرا در توافقنامه‌ تنظيم شده را به رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد تحويل داد.
 
على دباغ، سخنگوى دولت عراق پس از جلسه کابينه تاکيد کرد: تصميم دولت مبنى ازسرگيرى مذاکرات با آمريکا در خصوص توافقنامه‌ امنيتى پس از ارائه تغييرات در خصوص برخى مفاد پيش نويس اين توافقنامه اتخاذ شد.
 
وى افزود: تغييرات مذکور اساسى و ضروى بود که توسط تعدادى از وزيران احزاب سياسى عراق پيشنهاد شد.
 
دباغ تاکيد کرد: هدف از اين تغييرات دستيابى به توافقنامه‌اى است که تضمين کننده‌ حفظ حاکميت و صلح ملى عراق باشد.
 
شيمون پرز با برگزارى انتخابات زودهنگام پارلمانى موافقت کرد
 
رييس جمهور رژيم صهيونيستى اظهار داشت: من برگزارى انتخابات پارلمانى جديد در اسراييل را به کنست (پارلمان اين رژيم) اعلام کردم.
 
شيمون پرز رييس جمهور رژيم صهيونيستى در سخنانش در مراسم افتتاحيه دوره زمستانى کنست اظهار داشت: اسراييل با تبليغات انتخاباتى جدى روبرو است.
 
وى تصريح کرد: بعد از رايزنى‌ها با احزاب سياسى به اين نتيجه رسيديم که در حال حاضر امکان دستيابى به توافق در زمينه تشکيل دولت ائتلافى جديد وجود ندارد.
 
پرز گفت: انتخابات آينده ممکن است اسراييل را بيدار سازد و اسراييل را از ضعف‌هاى متعددى که دارد، رها سازد.
 
حمله بالگردهای آمریکایی به سوریه
 
یک منبع مسئول سوری از نقض حریم هوایی سوریه توسط چهار فروند بالگرد آمریکایی و کشته شدن هشت نفر خبر داد.
 
این بالگردها که عصر روز یکشنبه از عراق وارد خاک سوریه شده و در منطقه بوکمال "مزرعه نیشکر" فرود آمدند، یک ساختمان غیر نظامی را هدف قرار دادند.
 
در این عملیات که در ساعت چهار و چهل و پنج دقیقه به وقت محلی رخ داد و یک ساختمان نیمه کاره را هدف قرار داده بود، هشت شهروند سوری از جمله یک پدر و چهار فرزند وی کشته شدند.
 
این بالگردها پس از انجام عملیات، به حریم هوایی عراق بازگشتند. سوریه از دولت عراق خواست که مسئولیت این تجاوز را بر عهده گیرد و در این رابطه تحقیق به عمل آورد.
 
ديدار سرنوشت ساز سيدحسن نصرالله و سعد حريرى
 
شبکه تلويزيونى المنار، ارگان رسانه‌اى حزب‌الله لبنان و دفتر اطلاع‌رسانى سعد حريرى طى بيانيه مشترکى اعلام کردند: سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله با سعد حريرى، رئيس جريان المستقبل ديدار کرد.
 
در اين ديدار، ضمن تاکيد بر ضرورت وحدت ملى و صلح داخلى، بر ايجاد راهکارهايى براى جلوگيرى از گسترش تنش‌هاى داخلى و بهبود شرايط گفت‌وگو با هدف جلوگيرى از فتنه و بى‌توجهى به اختلافات سياسى تاکيد شد.
 
در ادامه بيانيه المنار و المستقبل اعلام شده است: طرفين همچنين بر ضرورت تقويت دولت و پايبندى به توافقنامه طائف و پيمان دوحه و ادامه ديدارهاى دوجانبه تاکيد کرده و خواستار دست زدن به راهکارهايى مفيد و عملى از نظر اجتماعى و رسانه‌اى شدند تا فضاى گفت‌وگو بهبود يابد.
 
حريرى و نصرالله در اين ملاقات مهم همچنين تاکيد کردند که براى کمک به آرامش جامعه، رسانه‌ها از پرداختن به مسائل اختلاف‌برانگيز خوددارى کرده و فضاى گفت‌وگوها را به سمت آرامش سياسى و کمک به حل مشکلات مردم هدايت کنند.

نظر شما :