60سالگى اسلحه کلاشينکف

۱۸ تیر ۱۳۸۶ | ۱۷:۵۹ کد : ۳۰۴ اخبار اصلی
مخترع روسى اين سلاح مى گويد شب ها آسوده و آرام مى خوابد

 

با گذشت 60 سال از ساخت اولين نمونه سلاح "کلاشنيکف" (AK-47) مخترع اين سلاح ميخائيل کلاشنيکف مى‌گويد  نگرانى از خونريزى‌هايى که اين اسلحه فوق‌العاده رايج در جهان موجب شده، نمى تواند باعث شود با وجدانى آسوده نخوابد.

 

ميخائيل کلاشنيکف، مخترع رايج‌ترين تفنگ جهان يعنى AK-47 در مراسمى که به مناسبت ساخت اولين نمونه از اين سلاح در مسکو برگزار شد، گفت من با وجدانى آسوده مى‌خوابم، اين سياستمداران هستند که به خاطر ناکامى در توافق با هم و متوسل شدن به خشونت مقصرند.

 

احتمالا پيش از شروع به ساخت کلاشنيکف بود که اين مخترع روس نتوانست به راحتى سر بر بالين بگذارد، شايد او نگران اسلحه‌هاى برتر سربازان آلمانى نازى بود، سلاح‌هايى که عليه سربازان ارتش سرخ در جنگ جهانى دوم به کار گرفته مى‌شد.

 

ميخائيل کلاشنيکف خود زمانى که در خط مقدم ارتش سرخ مى‌جنگيد، سلاح‌هاى نازى‌ها را از نزديک مشاهده کرد.

 

کلاشنيکف پس از آنکه بر اثر حمله‌ نازى‌ها به تانکش‌ در سال 1941 مجروح و در بيمارستان بسترى شد، تصميم گرفت که با در هم آميختن ويژگى‌ها و کاربردهاى سلاح آمريکايى ام يک و تفنگ آلمانى اس. تي. جى 44 يک تفنگ خودکار طراحى و توليد کند.

کلاشنيکف که در سن 87 سالگى کم بنيه اما همچنان تيزهوش به نظر مى‌رسد در اين مراسم گفت اگر مى‌خواهيد کسى را مقصر بدانيد آلمان‌هاى نازى را به خاطر اينکه مرا مجبور کردند طراح سلاح شوم، مقصر بدانيد. البته من همواره مى‌خواستم که دستگاه‌ها و ماشين‌آلات مورد نياز کشاورزى بسازم.

 

از آغاز توليد کلاشنيکف تاکنون بيش از صد ميليون قبضه از مدل AK-47 در کارخانه‌ى توليد اين سلاح در شهر ايژوسک روسيه و يا ساير کشورها با مجوز قانونى و يا به طور غير قانونى ساخته شده است.

 

در همين حال سرگئى چمزوف، مدير شرکت رزوبورن اکسپورت، از کمپانى‌هاى فعال در زمينه‌ى صادرات تسليحات روسيه گفت که تقريبا هر ساله يک ميليون قبضه سلاح کلاشنيکف بدون مجوز قانونى توليد مى‌شود.

 

کلاشنيکف شاخص‌ترين سلاح بکار گرفته شده در کليه‌ى جنگ‌ها، کودتاها و حملات تروريستى و دزدى‌ها و آشوب‌ها بوده است.

 

اين سلاح اگرچه به لحاظ دقت در نشانه‌گيرى طراز اول نيست اما به خاطر سهولت تعمير و نگهدارى از آن بسيار محبوب است. کلاشنيکف ثابت کرده که سلاحى قابل اعتماد وايده‌آل براى نبردهاى مسلحانه در مناطق جنگلى و بيابانى است چرا که در مناطق مرطوب و پرگرد و خاک مى‌تواند به طور مستمر شليک کرده و سريع‌تر از ساير اسلحه‌ها سرهم بندى وآماده‌ى شليک ‌شود.

 

ميخائيل کلاشنيکف درخصوص ويژگى‌هاى اختراعش مى گويد سربازان آمريکايى در جريان جنگ ويتنام اسلحه‌هاى M-16 خود را کنار گذاشته و به کلاشنيکف AK-47 روى آوردند. در حال حاضر هم شنيده‌ام که سربازان آمريکايى از کلاشنيکف در جنگ در عراق استفاده مى‌کنند.

 

قابليت اطمينان و سادگى اين تفنگ باعث شده که به نماد بسيارى از جنبش‌هاى شورشى در جهان تبديل شود و در پرچم کشور موزامبيک تصوير سلاح کلاشنيکف به چشم مى‌خورد.

 

هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا که خود را رهبر جنگ با امپرياليسم خوانده در سال 2005 دستور خريد 10 هزار کلاشنيکف براى ارتش کشورش را صادر کردو ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه طى بيانيه‌اى تفنگ کلاشنيکف را سمبل نبوغ خلاقانه‌ مردم  کشورش دانسته است.


( ۵ )

نظر شما :