ديپلماسى و سیاست‌خارجی در کلام مسئولين

۰۴ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۲۶ کد : ۳۰۱۶ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى و سیاست‌خارجی در کلام مسئولين
 رئیس جمهور، سخنگوی سفارت ایران در عراق، وزیر سابق دفاع، وزیر ارشاد، سخنگو و وزیر امور خارجه، معاون وزیر خارجه، نماینده ایران در سازمان ملل، شهردار تهران، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس، امام جمعه موقت تهران و چند تن از نمایندگان مجلس مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
اروپا برای جلوگیری از توهین به ادیان قانون تدوین کند
 
منوچهر متکی در اجلاس مشترک وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی و غربی با عنوان "جهان مشترک، پیشرفت از طریق تنوع" گفت: حل مشکلات جهانی راه ‌حل جهانی می‌طلبد که نیازمند دو اصل همفکری و مشارکت جهانی است، اصولی که در گذشته توسط غرب نادیده گرفته شده و به یکجانبه‌گرایی که بازدارنده گفتگوی سازنده است منجر شد.
 
وی نمونه این بی‌توجهی غرب را تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر بدون مشارکت فعال کشورهای اسلامی دانست و افزود: اعلامیه جهانی حقوق بشر با برخورداری از مفاهیم ژرف، فاقد ماهیت جهان شمولی است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روند تاریخی شکل‌گیری اسلام‌ستیزی بعد از فروپاشی نظام دو قطبی اظهار کرد: لیبرال دموکراسی تلاش کرد اسلام‌ستیزی را به یک ایده تئوریزه شده در غرب تبدیل کند که در آن نیاز به ایجاد دشمن در افکار عمومی غرب و مقابله با آن مبنا است و در این مسیر از آکادمیسینها و دانشگاهیان بهره زیادی گرفته شد تا این تئوری مبنای برنامه‌ریزی در مدیریت افکار عمومی و سیاست خارجی شود، بنابراین اسلام ستیزی یک ایده تئوریزه شده در غرب است.
 
متکی تاکید کرد: اروپا باید مقررات و قوانینی تدوین کند که در آن مشخص شود توهین به ادیان متفاوت با مفهوم آزادی بیان است. نمی‌توان به دلیل نداشتن قوانینی مناسب از اهانت‌کنندگان به دین باوران حمایت کرد و انتظار همزیستی داشت.
 
نيروهاى خارجى شکست ديگرى را در افغانستان به نام خود ثبت نکنند
 
منوچهر متکى وزير امورخارجه کشورمان که در مصاحبه مطبوعاتى مشترک با وزير امورخارجه تانزانيا صحبت‌ مى‌کرد، در پاسخ به اين سوال که آيا مذاکرات غرب با طالبان مفيد خواهد بود، گفت: افغانستان امروز ناامن‌تر از هفت سال پيش يعنى زمان ورود نيروهاى خارجى بر اساس قطعنامه شوراى امنيت سازمان ملل است.
 
وى با بيان اينکه امروز توليد مواد مخدر در افغانستان به ده برابر دوران ورود نيروهاى خارجى در اين کشور رسيده است، اظهار داشت: امروز همه در منطقه بر شکست استراتژى نيروهاى خارجى در افغانستان اذعان دارند، ما به نيروهاى خارجى توصيه مى‌کنيم که شکست ديگرى را در افغانستان به نام خودشان ثبت نکنند و از اين ضرب‌المثل بسيار پرمغز ايرانى توجه کنند که «آنان که باد مى‌کارند طوفان درو خواهند کرد».
 
متکى اضافه کرد: به نظر ما اولى ترين کارى که کشورهاى غربى بايد انجام دهند آسيب شناسى صادقانه نسبت به سياست‌هايشان در افغانستان است. ما دور باطل تاسيس افراط گرايى را که در دو دهه قبل در اين منطقه با هدايت برخى از کشورهاى غربى طراحى شده بود را دوباره مشاهده مى‌کنيم فلذا توصيه ما اين است در گفتگوهايى که اين روزها در گوشه و کنار اين منطقه و يا در اروپا جريان دارد تامل کنيد، به تبعات آن بيانديشيد و از يک سوراخ دوبار گزيده نشويد.
 
تلاش آمريکا براى امضاى موافقت‌نامه بدون توجه به نظر مردم عراق، بيهوده است
 
منوچهر متکى در ديدار با ابراهیم جعفری نخست وزیر پیشین عراق روند روابط دوجانبه را در مسيرى رو به رشد خواند و گفت: اراده جدى مقامات دو کشور، منافع تاريخ و فرهنگ مشترک در کنار روابط صميمى مردم دو کشور پشتوانه قوى و مستحکم اين روابط است.
 
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش‌هاى منفى و سياست خارجى شکست خورده آمريکا در منطقه به خصوص عراق و افغانستان افزود: تغييرات بنيادى در حوزه سياست خارجى آمريکا به مرحله‌اى غيرقابل اجتناب رسيده است.
 
متکى تلاش آمريکا براى امضاى توافق امنيتى با عراق را تلاش بيهوده خواند و تاکيد کرد: مردم عراق مخالفت‌شان را با اين توافق‌نامه در تظاهرات‌هاى اخير اعلام کرده‌اند و بى‌توجهى به نظر مردم عراق در موضوع توافق‌نامه تلاشى بيهوده و پرده ديگرى از سياست‌هايى است که فرجام آن شکست است.
 
 صدور حکم جلب براى رييس‌جمهور سودان قابل دفاع نيست
 
وزير امور خارجه در يک کنفرانس خبرى مشترک با وزير امور خارجه سودان در پاسخ به سوالى درباره موضع کشورمان درباره‌ صدور حکم جلب براى رييس‌جمهور سودان گفت: موضع ايران در قبال اقدام ICC با همه‌ کشورهاى اسلامى در قالب سازمان کنفرانس اسلامى و جنبش غير متعهدها، همگام است. اين برخورد از نظر ما قابل دفاع نيست. وقتى که ICC چشم‌هايش را در برابر جنايات مختلف دنيا مانند کشتار صدها هزار نفر در عراق و افغانستان مى‌بندد و يا چشم‌پوشى در برابر هولوکاست‌هاى پى‌درپى در فلسطين، به طور جدى صداقت اقدام مسئولان مربوطه را زير سوال مى‌برد.
 
متکى اضافه کرد: در حوزه‌ حقوقى و بين‌الملل در نيويورک در جلسه‌اى که با حضور دبيرکل اتحاديه‌ى عرب، دبيرکل اتحاديه‌ى آفريقا و دبيرکل کنفرانس اسلامى و من به عنوان نماينده‌ جلسه جنبش غير تعهد تهران حضور داشتم، اين مساله مورد بررسى قرار گرفت و اقدامات سياسى که بايد صورت گيرد (از جمله در شوراى امنيت صرف‌نظر از برخوردى که در اين شورا صورت مى‌گيرد) فهرست شد.
 
واقعيت اصلى بحران اقتصادى، فقدان اعتماد به سياست‌هاى آمريکا است
 
وزير امور خارجه روز سه‌شنبه در ديدار خداحافظى کوبينات پيلاى، سفير سنگاپور در تهران تاکيد کرد که مولفه اصلى بحران اقتصادى پول نيست بلکه واقعيت اصلى فقدان اعتماد نسبت به سياست‌هاى جارى حاکمان آمريکا است.
 
منوچهر متکى به بحران اقتصادى جهان اشاره کرد و اظهار کرد: در آسيب شناسى زمينه‌ها و ريشه‌هاى بحران اقتصادى فعلى در خواهيم يافت ناکارآمدى، بى‌عدالتى و رويکردهاى غلط دولتمردان آمريکا و افزايش بى‌اعتمادى مردم آمريکا به رويکردهاى دولتمردان خويش عامل اصلى بروز نابسامانى‌ها و پيامدهاى منفى جارى اقتصاد آمريکا است.
 
وزير امور خارجه ايران با تشريح ميزان نفرت مردم جهان نسبت به سياست‌هاى دولتمردان فعلى آمريکا گفت: مردم جهان و مردم آمريکا از يک‌سال پيش رييس جمهورى فعلى آمريکا را به عنوان رييس جمهورى فراموش شده معرفى مى‌کردند.
 
آمریکا باید سیاست متفاوتی را در قبال مسائل خاورمیانه در پیش بگیرد
 
علی لاریجانی در گفتگو با روزنامه الشروق الجزایر در پاسخ به پرسشی درباره احتمال عادی سازی روابط ایران و آمریکا از طریق جایگاه وی در پارلمان ایران و اینکه موضع وی درباره احتمال گشایش دفتر یک سازمان غیر دولتی آمریکایی در تهران چیست؟ گفت : فعالیت های ایران نیاز به اقدامات کودکانه ندارد تا از این سازمانهای غیر دولتی بهره بگیرد و به این ترتیب باید با دقت نظر به این موضوع نگاه کنیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد : مسئله اول این است که آمریکا باید به درک صحیحی از شرایط واقعی منطقه خاورمیانه یعنی وضعیت کنونی شان درعراق، افغانستان و فلسطین برسد. اگر آمریکایی ها در هر زمان به این درک برسند که مرتکب اشتباه شده اند، [باید ] اسلوب و روش خود را تغییر بدهند و ما نیز از هر اقدامی که منجر به برقراری ثبات در منطقه شود، استقبال می کنیم و درحال حاضر هیچ شواهد و قرائنی در این باره از سوی دولت آمریکا در منطقه وجود ندارد.
 
غربى‌ها به دنبال اين هستند که بحران اقتصادى را به سمت نفت تغيير دهند
 
على لاريجانى در دومين ديدار خود در بحرين خاطرنشان کرد: غربی ها مى‌خواهند مشکل و بحران را به سمت توليدکنندگان سوق دهند و هزينه‌ مديريت غيرعلمى آنها را ما بپردازيم.
 
وى با بيان اين‌که آنها مى‌خواهند قيمت نفت را پايين نگه دارند، اظهار کرد: آنها قصد دارند عمليات روانى در کشورها ايجاد کنند تا سلاح به آنها بفروشند و درآمد بيشترى کسب کنند.
 
وى همچنين به سفر خود به اروپا اشاره کرد و گفت: در سفرم به اروپا احساس کردم که غرب دنبال تمهيداتى است که از اين بحران عبور کند و ما نيز بايد به عنوان کشورهاى اسلامى تدابيرى بيانديشيم تا کمترين اثر منفى را از اين بحران داشته باشيم.
 
هدف آمریکا از طرح تاسیس دفتر دیپلماتیک يک اقدام سياسى موذيانه است
 
على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى در گفتگويى با فارس درباره هدف آمريکا از ايجاد دفتر حافظ منافع در ايران گفت: بايد اين حرکت را بيشتر يک اقدام سياسى موذيانه تلقى کرد تا يک تصميم، هنوز اقدامى در اين زمينه صورت نگرفته است، فکر مى‌کنم آنها بيشتر يک طرح روانى انجام دادند زيرا با توجه به رفتارى که آمريکائى‌ها در مورد مسائل سياسى در کشور دارند، نبايد فريب اين حرف‌ها را بخوريم لذا آنها بايد سياست‌هايشان تغيير کند. به هر حال از نظر من چيز جدى نيست.

وی درباره ارتباط این اقدام با انتخابات در آمریکا گفت: بايد قاعدتا يک تاثيرى داشته باشد، ولى شايد به خاطر اينکه آقاى اوباما اعلام کرد که ما مى‌خواهيم مذاکره با ايران را شروع کنيم، اين حرکت صورت گرفت که اين را هم نبايد خيلى جدى گرفت، چون اين‌ها يکسرى پزهاى تبليغاتى است و ما بايد بر اساس منطق خودمان کار کنيم، آنجايى که به نفع ماست بايد نظر بدهيم و آنجا که به نفع ما نيست نبايد در دام تبليغات آنها بيفتيم. فکر مى‌کنم محافظه کارها مى‌خواستند در تبليغات‌شان يک علامتى بدهند، البته اين همه مسئله نيست يعنى الان مسئله روز در تبليغات آمريکا بحث کنترل بحران اقتصادى است، لذا بايد واقعيت را در صحنه ديد.
 
امروز تق مدينه‌ فاضله آمریکا درآمده است
 
سیداحمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران گفت: ما اين شکست اقتصادى را تنها شکست اقتصادى آمريکا و اروپا نمى‌دانيم بلکه اين شکست ليبرال دموکراسى مى‌دانيم که برخى آن را مدينه‌ فاضله در پايان تاريخ بشريت عنوان مى‌کردند و مى‌گفتند کدخداى اين مدينه‌ فاضله آمريکاست. امروز تق اين مدينه‌ فاضله درآمده، آنها ضربه‌ کارى خورده‌اند و يک شکست اخلاقى را شاهد هستند.
 
عضو هيات رييسه‌ مجلس خبرگان رهبرى در ادامه يادآور شد: ليبرال دموکراسى نشان داد به تنها چيزى که بها نمى‌دهد انسانيت است. اين همه فاجعه از طرف اين‌ها اتفاق افتاده، شکنجه در زندان‌هاى گوانتانامو و زندان‌هاى مخفى اتفاق افتاده و اين نظام‌ها ساکت بوده‌اند. اين مساله‌ى مهمى است و اکنون به شکست اقتصادى رسيده است. سقوط 40 درصدى بورس آمريکا، ورشکستگى بانکهاى بزرگ و موسسات مالى و بيمه‌اى زلزله‌ بزرگى است.
 
سيداحمد خاتمى ادامه داد: ريشه‌ اين بحران کجاست؟ دنيا بشنود ريشه اين بحران در خودکامگى‌ها و تفرعن بوش و همکارانش است. در اين هشت سال به هر جا که خواستند حمله کردند، افغانستان، عراق و اخيرا در پاکستان هم فتنه‌گرى مى‌کنند. حاصلش اين است که در کشورهايى که حمله کردند مرگ براى مردم به ارمغان آوردند و براى مردم خودشان هم فقر.
 
وى تاکيد کرد: عجيب است خودشان اعتراف مى‌کنند که هشت سال پيش که بوش سر کار آمد آمريکا مازاد بودجه داشته، اکنون 10 تريليون دلار به خزانه‌ خود و 500 ميليارد دلار به چين بدهکارند. رسوايى تا جايى است که هم‌حزبى بوش از او تبرى مى‌جويد. ببينيد عزا چقدر زياد است که مرده‌شور هم گريه مى‌کند.
 
امام جمعه‌ موقت تهران اظهار کرد: جرايد هفته‌ گذشته نوشتند برخى صاحبان صنايع و افراد مقروض به بانک‌ها در آمريکا خودکشى کرده‌اند و در نتيجه اين بساطى است که در غرب مى‌گذرد. ما بارها گفته‌ايم اروپا حسابش را از آمريکا جدا کند. اکنون مى‌بينيم که اروپا در ميانه‌ بحران است و اقتصادش هنوز به هوش نيامده. ما بارها گفته‌ايم نتيجه‌ى وابستگى همين است. حتى برخى کشورهاى عربى که همه چيزشان را به آمريکا گره زده‌اند، دچار مشکل شده‌اند. طناب آمريکا پوسيده و صداى شکستن هيمنه‌اش به گوش مى‌رسد.
 
اساس ساختار و ترکیب شورای امنیت باید اصلاح شود
 
محمد خزاعی نماینده کشورمان در سازمان ملل همچنین با اشاره به اینکه از میان اعضای سازمان بیش از 141 کشور هستند که تا کنون یا عضو شورای امنیت نبوده و یا اینکه فقط یک بار عضو این شورا بوده اند گفت : از این رو از چند سال قبل ایران تصمیم گرفت تا برای عضویت در شورای امنیت نامزد شود. ما چند سال قبل برای این منظور در شورای امنیت ثبت نام کردیم؛ همانطور که می دانید بیش از 50 سال است که از سوی ایران تمایلی برای عضویت در شورای امنیت ابراز نشده بود. ازسوی دیگر باید یادآور شوم که عضویت کشورها درشورای امنیت برای 10 کرسی غیر دائم دیگر تابع هیچ قانون، حروف الفبا یا سابقه و مواردی از این دست نیست و کشورها بر اساس تشخیص خود و شناسایی ضرورتها در این مجموعه ثبت نام می کنند و این جریان کاملا سلیقه ای است.
 
خزاعی افزود: آنچه ما از این جریان مدنظر داریم، طرح مسائلی در سطح سازمان ملل به دنیاست تا در مقیاس جهانی به دنیا نشان دهیم که اساسا ساختار شورای امنیت نیازمند تغییر است و اینکه 5 کشور عضو دائم باشند و کارهایی را انجام دهند به هیچ وجه منطقی نیست و این ساختار نیازمند اصلاح است. بر این اساس ساختار و ترکیب شورای امنیت باید اصلاح شود.
 
طبق ارزيابى آمريکا، تأثير ايران در دنيا معادل ابرقدرت‌هاست
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى گفت: طبق ارزيابى کشور آمريکا، تأثيرات و تکان‌هايى که کشور ايران به جهان وارد مى‌کند، سهمى معادل ابرقدرت‌هاست و اين به دليل بنيه‌ فرهنگى ملت ايران است.
 
صفار هرندى در جلسه‌ شوراى ادارى شهرستان لاهيجان همچنين اظهار داشت: ما بايد براى رشد و پيشرفت کاملا متکى به خود و داشته‌هاى خود باشيم و چشم به کمک ديگران نداشته و مستقل باشيم. ما عزيزدردانه قدرت‌هاى جهانى نيستم؛ بلکه مورد بغض و کينه آن‌هاييم و بهاى اين استقلال نيز تحريم و محاصره ماست اما در اين راه، نه تنها ناکام شده‌ايم بلکه تبديل به الگويى براى ملت‌هاى ديگر نيز شده‌ايم؛ پس همه مردم اين سرزمين بايد سرشان را بالا بگيرند و خدا را شاکر باشند.
 
 
صفار هرندى در ادامه گفت: امروز همه امکانات فراهم است و کافى است افراد حاضر شوند و از خواسته‌هاى کوتاه‌مدت خود بگذرند و به دوردست‌ها بنگرند. ما ملتى هستيم که مى‌تواند تحولات جهانى را به دست خود رقم بزند.
 
آمريکا،انگليس وطالبان يک هدف مشترک رادرمنطقه دنبال مى‌کنند
 
محمود احمدى بيغش عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با اشاره به ظهور دوباره طالبان در افغانستان و بحث مذاکرات آنها با آمريکايى‌ها با بيان اين مطلب، اظهار داشت: آمريکايى‌ها و پير استعمارى به دست خود طالبان را به وجود آوردند و همواره در حمايت‌ها يا عدم حمايت از گروه يا کشورهاى مختلف به دنبال اهداف خود هستند.
 
نماينده‌ مردم شازند در خانه ملت خاطر نشان کرد:‌ آنها در مقطعى احساس کردند که على الظاهر بايد طالبان را حذف کنند و يا عنوان و اشکال ديگر در اطراف طالبان به وجود آوردند و امروز از مذاکره با طالبان به دنبال منافع خود هستند.
 
وى متذکر شد: امروز نه طالبان براى مردمى است که طالب آن هستند و نه آمريکا براى امنيت منطقه آمده است بنابراين آمريکا، انگليس و طالبان يک هدف مشترکى را دنبال مى‌کنند اما شکل رسيدن به هدفشان تغيير مى‌کند.
 
گفتگو با نمايندگان آمريکا در قالب يک ماموريت ديپلماتيک نبود    
 
کاظم جلالى نماينده شاهرود در مجلس شوراى اسلامى با اشاره به موضوع بازيد سه تن از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى از کنگره آمريکا و گفتگو با يک نماينده کنگره آمريکا گفت: بحث تقاضاى برخى از نمايندگان مجلس آمريکا براى گفتگو با مجلس ايران بحث جديدى نسيت و پردازش به يک موضوع ساده‌اى مثل بازديد سه تن از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى از کنگره آمريکا بسيار جاى شگفتى دارد.
 
وى افزود: ماجرا اينگونه بود که اين سه نماينده براى شرکت در اجلاس بين‌المللى صندوق بين‌المللى پول در آمريکا به سر مى‌بردند و ماموريت آنها صرفا شرکت در آن اجلاس بود.
 
مخبر کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با تاکيد بر اينکه بازديد از کنگره آمريکا يک اقدامى است که هر توريست و مسافر و يا شهروند آمريکايى مى‌تواند در قالب تور بدان مبادرت ورزد، اظهار داشت: اين سه همکار ما نيز صرفا براى بازديد از کنگره امريکا به آنجا رفته‌اند که در همين حين با يکى از نمايندگان کنگره آمريکا که گويا از علاقمندان به گفتگوى با پارلمان ايران است، گفت‌وگو کوتاهى انجام داده‌اند.
 
جلالى افزود:اين گفت‌گوى مختصر به هيچ وجه در قالب يک ماموريت ديپلماتيک نبوده و به شکل کاملا اتفاقى رخ داده است.
 
سه نماينده مجلس بايد از بازديد کنگره آمريکا خوددارى مى‌کردند    
 
فاطمه آليا نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى گفت: ملت ايران ذره‌اى به دولتمردان آمريکا اعتماد ندارد، مگر اينکه آنها روش خود را تغيير دهند و خسارت‌هاى مستقيم و غيرمستقيمى که به ايران زده‌اند را جبران کنند.
 
آليا با اشاره به سفر سه تن از نمايندگان مجلس و بازديد آنها از کنگره آمريکا، گفت: اين سه نماينده براى شرکت در اجلاس بانک جهانى و صندوق بين‌المللى پول به آمريکا سفر کرده بودند و به گفته خودشان در بازديد که از کنگره آمريکا به طور اتفاقى يکى از نمايندگان اين کنگره موضوع روابط دو پارلمان را پيگيرى کرده است.
 
وی افزود: با توجه به اينکه نماينده مجلس يک فرد سياسى است، بايد دقت و توجه لازم را داشته باشد و حتى در کشور ثالث هم اگر بحثى در خصوص مذاکره با آمريکا مطرح شد، بايد نمايندگان و مسئولان جمهورى اسلامى ايران دقت و احتياط لازم را داشته باشند و اگر هم اين ديدار صورت نگرفته بود بايد آن را رسما تکذيب مى‌کردند و مى‌توانستند از ادامه اين ديدار جلوگيرى ‌کنند.
 
اميدواريم نيروگاه بوشهر برابر برنامه توافق شده راه‌اندازى شود
 
سرگئى ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه در امور خلع سلاح و کنترل تسليحات با سيدمحمدعلى حسينى، معاون حقوقى و بين‌الملل وزارت امور خارجه ديدار و گفتگو کرد.
 
حسينى در اين ملاقات ضمن تاکيد بر رويکرد راهبردى جمهورى اسلامى ايران در انجام مذاکرات با طرف‌هاى مختلف در حوزه‌هاى مورد علاقه و بر مبناى تعهدات دسته‌جمعى به ورود جدى و سازنده ايران در مذاکرات با سولانا و شش کشور اشاره کرد.
 
حسينى همچنين از رويکرد برخى کشورها در استفاده از ابزار فشار بر مبناى اغراض سياسى به جاى روى آوردن به منطق و گفتگو انتقاد کرد.
 
معاون حقوقى و بين‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اين که نيروگاه اتمى بوشهر نماد همکارى‌هاى جدى طرفين است ابراز اميدوارى کرد اين نيروگاه برابر برنامه توافق شده بين مقامات دو کشور راه‌اندازى شود.
 
تهران از گفتگوى مورد نظر اوباما استقبال مى‌کند
 
شهردار تهران که يکى از شرکت کنندگان احتمالى در انتخابات سال آينده رياست جمهورى ايران است گفت که تهران از گفتگو با آمريکا آن‌ طور که مورد حمايت باراک اوباما است، استقبال مى‌کند.
 
محمدباقر قاليباف ابراز اميدوارى کرد که باراک اوباما به درخواستش براى گفتگو با ايران در صورت پيروزى در انتخابات رياست جمهورى آمريکا عمل کند.
 
وی گفت: سناتور اوباما در رقابت انتخاباتى‌اش گفت که به داشتن چنين رابطه‌اى تمايل دارد.
 
وى که به دعوت دولت ژاپن به توکيو سفر کرده است به خبرنگاران گفت که هرگونه گفتگويى بايد به نفع هر دو طرف و بدون هرگونه حس اعمال فشار باشد. فکر مى‌کنم جامعه‌ جهانى، جامعه‌ى ايرانى و جامعه‌ آمريکايى از چنين گفتگويى نفع خواهند برد.
 
چيزى به عنوان توان دفاعى اسرائيل باقى نمى‌گذاريم
 
علی شمخانی وزیر سابق دفاع در گفتگو با فارس گفت: ايران آغازگر هيچ تهاجمى نيست و هيچ چشمداشتى هم به جايى ندارد. ما توان پاسخگويى کافى را داريم و مى دانيم که اسرائيل يک پادگان شيشه‌اى است و آسيب‌پذيرى جدى در مقابل پاسخ‌هاى ايران خواهد داشت.
 
وى با بيان اينکه ما ديگر چيزى به عنوان توان دفاعى اسرائيل باقى نمى‌گذاريم، گفت: اسرائيل يک کشور ارتش ساخته است و اگر ابهت و استراتژى يک ارتش از بين برود همانطور که در جنگ 33 روزه از بين رفت، ديگر چيزى نخواهد داشت، ايران قطعا پاسخ‌هاى مهيب‌ترى از حزب الله به اين رژيم را وارد مى‌کند. اميدواريم يک تکان مردم فلسطين به همراهى جهان اسلام بعد از اين ضربه، در صورت وقوع موضوع را خاتمه دهد.
 
اين کارشناس عالى رتبه مسائل دفاعى در پاسخ به اين سوال خبرگزارى فارس که تهديدات اسرائيل را چقدر واقعى مى دانيد، گفت: اسرائيل 2 تجربه تاريخى ضربه زدن به تاسيسات هسته‌اى دارد که دومى آن از نظر هسته‌اى بودن موضع مبتنى بر ادعاى اين کشور است و مسئولان سوريه آن را تائيد نکرده‌اند. آيا کسى قبل از ضربه زدن متوجه شد؟ چه زمانى متوجه شدند؟ فقط بعد از زدن اهداف مشخص شد که آنها چه مقصودى داشتند.
 
انشاءالله سربازان رهبر انقلاب شکست ابهت آمريکا را تکرار مى‌کنند
 
رئيس مرکز تحقيقات راهبردى دفاعى پيرامون دريا پايه بودن تهديدات ضد ايران نيز گفت: درباره حضور دريايى امريکا در منطقه جديد نيست اما رو به تقويت است. بايد بدانيم که حضور علامت حمله نيست، البته آنها اقدامات ديگرى هم انجام مى‌دهند. بار ديگر تاکيد مى کنم که اگر آمريکا مى‌توانست، تا به حال حمله عليه ايران را انجام داده بود. سناريوى آنها چند مرحله‌اى است که ايران براى هر مرحله چاره‌اى انديشيده است و دست بلند قدرت ايران براى همان دوران است.
 
وى تاکيد کرد: ايران با مديريت صحيح،‌ مى‌تواند ابهت امريکا را بار ديگر بشکند؛ يکبار امام(ره) با انقلاب و سقوط شاه که لنگر ثبات براى آمريکا بود، اين ابهت را شکست. صدام اين ابهت از دست رفته را بازگرداند و ايران با رهبر حضرت آيت الله خامنه‌اى مى‌تواند يک بار ديگر اين ابهت را بشکند.
 
وزير دفاع سابق کشورمان در پايان تاکيد کرد: اگر آمريکا اين تجربه را بکند، نگران اين شکست ابهت است. ايران استعداد اين را دارد که ابهت پنبه‌اى امريکا را دچار چالش جدى کند، همان طور که سربازان امام(ره) در شامات ابهت ارتش اسرائيل را شکستند. ما دعا مى‌کنيم تجربه‌اى رخ ندهد، ولى دعا مى‌کنيم اگر رخ داد ما هم در شکست اين ابهت سهمى داشته باشيم.
 
اروپايى ها از فرصت جديد گسترش روابط با ايران استفاده کنند
 
محمود احمدى نژاد پس از دريافت استوارنامه «فيليپ کولن» سفير جديد بلژيک با بيان اينکه روابط دو ملت تاريخى است، اظهار داشت: علاقمنديم بين همه ملتها بخصوص ايران و بلژيک روابط دوستانه با احترام متقابل برقرار باشد.
 
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه دوران يکجانبه گرايى، زورگويى و سلطه برخى قدرتها به پايان رسيده و شرايط براى توسعه روابط دوستانه بين همه ملتها در حال فراهم شدن است، تصريح کرد: در دوران جديد ملت ها و دولتها بهتر مى توانند با همکارى يکديگر مناسبات خود را گسترش دهند.
 
احمدى نژاد با بيان اينکه در 60 سال گذشته دولت آمريکا هزينه اقدامات خود را به اروپايى ها تحميل کرده و از منافع آن نيز به تنهايى به نفع خود بهره بردارى کرده است ،خاطر نشان کرد: اين دوران به پايان رسيده و فرصت و بستر خوبى براى کشورهاى اروپايى فراهم شده است.
بايد جامعه و فرهنگ آرمانى خود را به دنيا معرفى کنيم
 
احمدى نژاد در جمع اهالی سینما با بيان اينکه نظام سلطه در همه عرصه ها به پايان راه رسيده است، تصريح کرد: شرايط جديد افق بلندى در مقابل هنرمندان قرار مى هد؛ چرا که تنها انديشه اى که مى تواند همه ابعاد وجود بشر را اقناع کند، انديشه اى است که انسانها منتظر آن هستند بنابراين بايد جامعه و فرهنگ آرمانى خود را به دنيا معرفى کنيم و معتقدم اين ظرفيت و توان در جامعه سينمايى کشورمان وجود دارد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر هنرمندى که انگيزه اصلاح داشته باشد، مصلحى است که با زبان هنر، قصد اصلاح گرى دارد و بايد اصلاح گران خود را براى رويارويى پيروزمندانه با سختى ها آماده کنند.
 
احمدى نژاد ضرورت ايجاد جهش در همه ابعاد سينماى کشور را به نقطه‌اى که به نيازهاى جهان پاسخ دهد، مورد تاکيد قرار داد و گفت: معتقدم انديشه و فرهنگ جامعه ايرانى- اسلامى ما به قدرى قوى است که قادر است بر انديشه هاى غيرانسانى موجود در دنيا غلبه کند.
 
وضعيت اقتصادى و سياسى آمريکا در حال انهدام است
 
محمود احمدى نژاد در ديدار ابراهيم جعفرى، نخست وزير سابق عراق و رييس حزب الدعوه اين کشور با اشاره به اوضاع منطقه و جهان اسلام خاطر نشان کرد: شرايط در منطقه و در دنيا به سرعت به نفع آرمان هاى ملت هايمان در حال تغيير است و اين يک فرصت استثنايى است تا آرمان و حقيقت نجات بخش بشريت را به جهانيان معرفى کنيم و مراقب باشيم دشمنان، جامعه بشرى را مجدداً در مسير اشتباه قرار ندهند.
 
رييس جمهور با بيان اينکه وضعيت اقتصادى و سياسى آمريکا در حال انهدام است، گفت: اوضاع آمريکا به مراتب ضعيف تر از آن چيزى است که رسانه ها نشان مى دهند و البته بزرگترين شکست آنها در حوزه تئورى و آشکار شدن بطلان انديشه مادى و ليبرال دموکراسى بوده است.
 
عضویت ایران در شورای امنیت کارشناسی شده بود
 
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت 54 سال زمان مصمم بوده و هست که عضویت غیر دائم ایران در شورای امنیت را به طور جدی پیگیری نمایند.
 
سخنگوی وزارت خارجه افزود: باید بدانید که در این خصوص کار کارشناسی به صورت کاملا جدی صورت گرفته و عضویت در شورای امنیت از تصمیمات جدی ماست که در آینده هم اقداماتی در چارچوب آن شکل خواهد گرفت اما جدای از نتیجه این فعالیتها اصلی ترین هدف ما بیان این منطق در محیط بین المللی بوده که ساختار فعلی سازمان ملل متحد به ویژه نحوه مشارکت اعضا و تقسیم بندی عضویت در آن ناعادلانه است.
 
قشقاوی ادامه داد: البته دلیل این ساختار ناعادلانه کاملا مشخص است چرا که همانطور که می دانید از آغاز فعالیت این نهاد بین المللی تا کنون 74 کشورحتی یک بار هم به عضویت غیر دائم شورای امنیت در نیامده و 42 کشور از جمله ایران تنها یک بار به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت در آمده اند و این مشکلی جدی است که نمایانگر بی عدالتی و متاسفانه استقبال از فضای تک صدایی در شورای امنیت است.
 
بی عدالتی آشکار ژاپن در شورای امنیت
 
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با انتقاد از انحصاری شدن کرسی ژاپن در شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت: به هر صورت هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که ژاپن یک کرسی ناظر در شورای امنیت را در انحصار خود قرار داده و برای دهمین بار با این عنوان به عنوان ناظر در این شورا برگزیده شود. البته این جریان پیش از ماجرای عضویت ایران و در جریان عضویت هند و رقابت تنگاتنگ این کشور با ژاپن نیز مشاهده شده است.
 
قشقاوی تاکید کرد: به اعتقاد ما انحصار ژاپن بر کرسی ناظر شورای امنیت یک بی عدالتی آشکار است که امیدواریم همه ما از جمله اصحاب رسانه با پیگیری مسیر عدالت طلبانه در جهت اصلاح این شرایط گام بردارند. البته این خیلی عجیب بود که برخی تحلیلها در جهت هم صدایی با بی عدالتی های جاری در نظام بین الملل ارائه می شد نباید از یاد برد که اگر می خواستیم حرف دیگران را بزنیم دیگر انقلاب نمی کردیم ما باید آنچه را که می خواهیم محقق کنیم نه اینکه در پی اهداف دیگران باشیم.
 
بازگشت مغزها به ایران بیش از خروج آنهاست
 
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درواکنش به سئوال یکی از خبرنگاران درباره برنامه ریزی دستگاه دیپلماسی کشور جهت جلب سرمایه های ایرانیان خارج از کشورمان، گفت: در این خصوص برنامه های بسیاری وجود دارد که باید از سوی مراجع ذیصلاح تشریح شود اما آنچه مشخص است اینکه بدون شک امروز روند گرایش ایرانیان خارج از کشور در کنار هویت طلبی آنها برای حضور در کشورشان بسیار رو به پیش است.
 
قشقاوی تاکید کرد که امروز میزان حضور و استقبال مغزهای ایرانی خارج از کشور برای ورود به جریانات داخل کشورمان به مراتب بیش از خروج آنهاست.
 
 
ايران مى‌تواند تامين کننده مطمئن نيازهاى انرژى چين باشد
 
آيت‌الله هاشمى رفسنجانى در ديدار اعضاى هيات مديره اتاق بازرگانى ايران و چين گفت: پس از پيروزى انقلاب، رويکرد عقلايى و انقلابى ما همکارى با قدرت‌هاى آسيابى بود که در اين ميان چين اهميت ويژه‌اى داشت.
 
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان سابقه‌ شروع همکارى چين با ايران در زمينه‌ ساخت نيروگاه هسته‌اى گفت: اگر غربى‌ها با فشارهاى گوناگون مانع آن همکارى‌ها نمى‌شدند، مى‌توانستيم بهترين و وسيع‌ترين همکارى را با چينى‌ها داشته باشيم.
 
هاشمى رفسنجانى منابع انرژى را پتانسيلى بسيار بالا براى همکارى ايران و چين دانست و گفت: نياز چين به انرژى به خاطر زمينه‌هاى اقتصادى، توجيه‌پذير، مداوم و رو به افزايش است و ايران مى‌تواند با برنامه‌هاى درازمدت تامين کننده مطمئن نيازهاى انرژى اين کشور باشد.
ادامه اشغالگرى در عراق ناامنى شديد منطقه را به همراه دارد
 
سخنگوى سفارت ايران در بغداد تاکيد کرد: آمريکا براى تضمين سيطره خود بر منابع نفتى منطقه در تقلاى امضاى توافقنامه امنيتى با عراق است و با فروش سلاح در ازاى سيطره بر منابع نفتى کشورهاى حوزه خليج فارس ناامنى به بار مى‌آورد.
  
منوچهر تسليمى در گفتگو با خبرگزارى "اصوات العراق" درباره توافقنامه امنيتى بين بغداد و واشنگتن اظهار داشت: حضور نيروهاى اشغالگر در خاک عراق به مصلحت اين کشور و همچنين منطقه نيست و حتى براى ضربه زدن بر روابط ايران با کشورهاى خليج فارس و عراق است چون آمريکايى‌ها هر گاه احساس کنند که سياست شان به شکست منجر شده، اتهامات باطل بر ايران وارد مى‌کنند.
 
تسليمى تصريح کرد: آمريکا براى دور کردن ايران از عراق و تخريب روابط دوگانه بين دو کشور دروغ مى‌سازد و چهره اعضاى پارلمان عراق را در زمانى که مذاکره درباره توافقنامه جريان دارد مخدوش مى‌کند.
 
تشکیل گروه دوستی ایران و بحرین
 
رئیس گروه دوستی ایران و بحرین از تشکیل گروه دوستی پارلمانی مشترک بین ایران و بحرین خبر داد.
 
امیدوار رضایی با اشاره به جلسه خود با صلاح علی محمد نایب رئیس دوم مجلس نمایندگان بحرین و رئیس گروه دوستی بحرین و ایران، اظهار داشت: در این جلسه که تعدادی از نمایندگان مجلس دو کشور نیز حضور داشتند قرار شد مجموعه علاقه مندی های مشترک به صورت یک پروتکل به تصویب برسد تا در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری بتوانیم تعاملات بهتری با بحرین داشته باشیم.
 
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در دیدار اعضای گروه دوستی ایران و بحرین گفتگوهای خوبی در خصوص همکاری های مشترک دو جانبه در موضوعات پارلمانی صورت گرفت و قرار شد هیئت های پارلمانی دو کشور سفرهایی را برای تحکیم روابط داشته باشند.
 

نظر شما :