هشدار صريح امريکا نسبت به عدم امضاى توافق‌نامه امنيتى

۰۲ آبان ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۳ کد : ۳۰۰۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده به عنوان یک مقام ارشد امریکایی موضع علنی خود را در برابر توافق‌نامه امنیتی اعلام کرد و انجام هر گونه تعدیلی را در مفاد توافق­نامه به شدت رد کرد.
هشدار صريح امريکا نسبت به عدم امضاى توافق‌نامه امنيتى

پس از آن که ائتلاف یکپارچه عراق خواستار انجام اصلاحاتی در توافق­نامه امنیتی بغداد – واشنگتن شد و نشست­های مکرر رهبران عراقی در بغداد نیز برای حل بحران و راضی کردن یکدیگر برای قبول توافق­نامه با همین شکل امروزیش به شکست انجامید، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده به عنوان یک مقام ارشد امریکایی موضع علنی خود را اعلام کرد و انجام هر گونه تعدیلی را در مفاد توافق­نامه به شدت رد کرد. قبل از آن نیز کاخ سفید با صدور بیانیه­ای اعلام کرده بود، هیچ چیزی از دولت عراق برای انجام اصلاحات در مفاد توافق­نامه دریافت نکرده است.

 

رابرت گيتس، خطاب به عراقی­ها گفت: «در صورتی که پارلمان عراق و مقام­های ارشد عراقی به توافق­نامه امنیتی عراق با امریکا رای مثبت ندهند عواقب بسیار وخیمی در انتظارشان خواهد بود و این به ضرر همه تمام خواهد شد.»

 

گیتس همچنین درباره اصلاحاتی که عراقی­ها بر سر مفاد توافق­نامه امنیتی خواستار شده­اند، گفت: «بر سر همین اصلاحاتی که انجام شده است نیز تردیدهای بسیاری وجود دارد و این موضوع باعث نگرانی­های بسیاری در ایالات متحده شده است. به ویژه این که هیچ جایگزینی برای طرح سازمان ملل برای پایان حضور نیروهای امریکایی در عراق تا پایان ماه دسامبر نیز وجود ندارد.»

 

در همین رابطه دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: «واشنگتن می­داند که امضای این توافق­نامه نیاز به وقت و بررسی بیشتر دارد اما بغداد خود نیز بررسی­های چندانی بر سر مطالباتش در توافق­نامه انجام نداده است.»

 

در همین حال مایکل مولن، رئیس ستاد ارتش امریکا میز نسبت به عواقب وخیم امنیتی عراق در صورت امضا نشدن توافق­نامه امنیتی واشنگتن – بغداد هشدار داد و گفت: «اگر عراقی­ها تا قبل از پایان ماه دسامبر که زمان تعیین شده سازمان ملل برای خروج نیروهای امریکایی از عراق است، توافق­نامه را امضا نکنند عواقب بسیار وخیمی امنیتی در انتظارشان خواهد بود.»

 

وی تاکید کرد، زمان عمل فرا رسیده است، نیروهای عراقی به تنهایی نمی­توانند از جان و مال عراقی­ها حمایت کنند.

 

مولن در عین حال از ایرانی­ها خواست از سنگ­اندازی در مسیر امضای توافق­نامه اجتناب کرده و عراقی­ها را برای امضا نکردن آن تحریک نکنند.

 

برايان وايتمن، سخنگوى وزارت دفاع آمريکا نیز گفت: «واشنگتن از متن کنونى راضى است چون سند خوبى است که خواسته‌هاى آمريکا و عراق را جداگانه پاسخ مى‌دهد.»

 

از سوی دیگر دفتر طارق الهاشمی معاون رئيس‌جمهور عراق با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد، طارق الهاشمی با اياد علاوى نخست‌وزير سابق عراق درباره توافق­نامه امنیتی ديدار و گفت و گو کرد.  

 

در اين بيانيه آمده است، هاشمی درباره توافق­نامه به علاوی گفت: «در سايه بررسيهايى که درباره ‌آخرين پيش‌نويس توافقنامه امنيتى صورت گرفته، نشست وزيران با اين پيش نويس مانند هر قانون ديگرى تصميم‌گيرى خواهد کرد. ما نشست ديگرى در شوراى سياسى امنيت ملى نيز داشتيم و در آن به اظهارات وزراى دفاع، کشور و اقتصاد درباره توافقنامه امنيتى گوش داديم. بررسى درباره اين توافق­نامه در آينده ادامه خواهد داشت و درباره اينکه آيا آمريکا اين توافق­نامه را به مجلس نمايندگان ارائه خواهد  يا نه نيز تصميم‌گيرى خواهد شد.»

 

اياد علاوى نیز به معاون رئیس جمهوری عراق گفته است، توافق­نامه امنيتى بسيار مرا به خود مشغول کرده، ما درباره موضوعاتى از اين توافق­نامه که به آينده کشور و امنيت و ثبات منطقه مربوط مى‌شود، بحث و بررسى کرده‌ايم و به ديدگاه­هاى تقريبا مشترکى نيز دست يافته‌ايم که در راستاى آن اقدام خواهيم کرد.

 

این در حالی است که هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق که پیش از این دائما نسبت به توافق­نامه امنیتی رویکرد مثبتی داشت و دائما زمان امضای آن را نزدیک می­دید، در تازه­ترین موضع­گیری نسبت به امضای آن ابراز ناامیدی کرده و گفته است، بعيد مى‌دانم با مشکلات موجود و اختلاف نظر رهبران سياسى عراق درباره توافقنامه امنيتى، برای امضای آن به اين زودى‌ها به نتيجه برسیم.

 

زیباری همچنین تاکید کرد، مشکلاتى در دستيابى به توافق درباره توافقنامه در بين رهبران عراقى وجود دارد. هدف اين بود که توافق­نامه امنيتى در اسرع وقت و ترجيحاً تا قبل از انتخابات رياست جمهورى آمريکا در چهارم نوامبر آينده به امضا برسد اما با توجه به شرايط موجود و کشمکش‌‌هاى سياسى فکر نمى‌کنم اين امر در زمان کنونى ممکن باشد.

 

انتظار مى‌رود که شوراى سياسى امنيت ملى عراق نشست سوم خود را براى بررسى پيش‌نويس توافقنامه امروز چهارشنبه 22 اکتبر برگزار کند. در جلسه قبلی که با حضور وزراى دفاع، کشور و دارايى برگزار شده بود، طرف­های نتوانسته بودند درباره امضای توافق­نامه به نتیجه مطلوبی برسند.

 

قرار است در نشست امروز، اصلاحات درخواستى رهبران فراکسيون‌هاى سياسى مورد بررسى قرار گيرد و موضع رسمی در قبال متن پيش‌نويس تعيين شود تا در صورت امکان به پارلمان فرستاده شود تا در آنجا به راى گذاشته شود.

 

مسعود بارزانى، رئيس منطقه کردستان عراق موافقت کردها با پيش‌نويس توافقنامه را اعلام کرده در حالى که رئيس دفتر رياست جمهورى گفته فراکسيون‌هاى پارلمانى ديگر هنوز در حال بررسى آن هستند و موضع نهايى خود را اعلام نکرده‌اند.

 

 

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :