سال کبیسه ناتو

۰۲ آبان ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۳ کد : ۳۰۰۶ اخبار اصلی
امسال سال خوبی برای ناتو نیست. امسال با امیدواری بالای نئومحافظه کاران برای برنامه پیوستن اوکراین و گرجستان در اجلاس بروکسل در ماه آوریل آغاز شد. اما در یک نمایش بی سابقه همپیمانان اروپایی رییس جمهور خود از جمله آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان از وی حمایت نکردند
سال کبیسه ناتو
امسال سال خوبی برای ناتو نیست. امسال با امیدواری بالای  نئومحافظه کاران برای برنامه پیوستن اوکراین و گرجستان در اجلاس بروکسل در ماه آوریل آغاز شد. اما در یک نمایش بی سابقه همپیمانان اروپایی رییس جمهور خود از جمله آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان از وی حمایت نکردند. پس از این حادثه نوبت به گرجستان رسید تا اوستیای جنوبی را به زور پس بگیرد و روسیه متعاقبا به این همسایه مستقل خود حمله کرد. انگشت اتهام به سوی ناتو از هر دو طرف نشانه گرفته شد. گرجی ها به خاطر وعده های امنیتی ناتو که نتوانسته بود اجرا کند ناتو را متهم کردند و روس ها به خاطر دخالت ناتو در حیات خلوتشان. این درحالی است که فرسنگ ها دورتر از قفقاز، در افغانستان، اولین عملیات زمینی ناتو روز به روز وضعیت بدتری پیدا می کند.
 
جای چندان تعجبی نیست که یکی از فرماندهان ارشد کشورهای همپیمان ناتو روز گذشته ارزیابی ناامیدانه ای از وضعیت ناتو کند. ژنرال جان کرادوک، فرماندار اروپایی ناتو هفت سال عملیات در افغانستان را منفصل دانست. وی گفت که اعضای ناتو گرد تعهدات سیاسی خود در ماموریتی که بیش از 70 عملیات محدود را در بر داشت می گردند. موفقیت های نظامی علیه طالبان توسط شاخه های فساد دولت مرکزی در کابل ضعیف شد. افغان ها هم بیش از آنکه به محاکمه طالبان بی اندیشند به سیستم دولتی سست و بروکرات خود اهمیت می دهند.
 
اما همه اینها در مقابل چالش های داخلی ناتو که این فرماندار نظامی از آن سخن می گویند ناچیز است. این فرماندار معتقد است که ناتو در دفاع از هدف های جنگ سرد گذشته ناکام مانده است. در پس قدرت خود باقی مانده است. هیچ سیستم مشترکی برای تصمیم گیری ندارد. این لیست ادامه دارد. به عنوان مثال 80 روز زمان لازم است تا ناتو بتواند به درخواست تجهیزات سربازان میدان جنگ پاسخ دهد.
 
این فرماندار اروپایی، برای ایجاد اصلاحات در بدنه ناتو تلاش می کند تا بتواند یک مفهوم استراتژیک جدیدی را در قرن بیست و یکم به ناتو ببخشد. اما او به بیش از اینها نیاز دارد. حتی بدون وجود چالشی به نام روسیه و یا هرج و مرج رییس قبیله پشتونها، ناتو زیر وزن تناقضات خود له شده است. از هم پاشی شوروی سابق این فرصت را به وجود آورد تا بتوان یک چارچوب امنیتی جدیدی در اروپا مستقر کرد. اما این مسئله توسط کسانی که بر این باور بودند که ناتو می تواند سیستم دموکراسی غربی  را از بین ببرد رد شد. نگاهی به افغانستان می تواند به همپیمانان ناتو این مسئله را یادآوری کند که یک سیستم امنیتی باید مستقر شود که بتواند از لحاظ سیاسی همه را حمایت کند. اگر ناتو در این مسئله شکست بخورد، اروپا اولین قربانی آن خواهد بود.
منبع: سرمقاله 21 اکتبر روزنامه گاردین

نظر شما :