لاريجانى در بحرين: توافق نامه امنيتى عراق توحش مدرن است

۰۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۲ کد : ۳۰۰۱ اخبار اصلی
لاريجانى توافقنامه امنيتى عراق را يک توحش مدرن ارزيابى کرد و گفت: «آنهايى که به دنبال حقوق بشر هستند پاسخ دهند که آيا اين قرارداد به نفع حقوق بشر است؟»
لاريجانى در بحرين: توافق نامه امنيتى عراق توحش مدرن است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که به تازگی سفر اروپایی خود را به پایان رسانده است، در راس یک هیات پارلمانی روز سه شنبه 21 اکتبر وارد منامه پایتخت بحرین شد و مورد استقبال خليفه ‌بن احمد الظهرانى، رييس مجلس نمايندگان بحرين قرار گرفت.

 

رييس مجلس شوراى اسلامى پيش از آغاز سفرش، گفت: «اميدواريم در اين سفر حامل پيام دوستى و پايه‌گذارى روابط بيشتر با کشور دوست و برادر بحرين باشم. ما از قبل ارتباطات سازنده و مناسبى در ابعاد مختلف سياسى و فرهنگى با اين کشور داشته‌ايم و قرابت‌هاى ما از جهات مختلف با اين کشور زياد است. در سال‌هاى اخير هم ما روابط گسترده اقتصادى با اين کشور را آغاز کرده‌ايم که گام موثر خوبى در اين جهت است. شرايط منطقه اقتضا مى‌کند که رايزنى‌هاى زيادى با کشورهاى منطقه داشته باشيم، بنابراين اين نوع رفت و آمدها لازم است.»

 

سردار رشيد جانشين ستاد نيروهاى مسلح، علاء‌الدين بروجردى، اميدوار رضايى، عاشورى، نماينده بندر عباس، جلاليان، نماينده دير و کنگان، اخوان، نماينده اصفهان، سودانى نماينده اهواز، شهيدى معاون پارلمانى وزارت امور خارجه، لاريجانى را در سفر به بحرين همراهى می­کنند.

 

در همین رابطه رييس مجلس شوراى پادشاهى بحرين در جمع خبرنگاران گفت: «ما فعاليت‌هاى صلح آميز هسته‌اى را تاييد مى‌کنيم و معتقديم اين حق مشروع و قانونى همه‌ کشورهاى دنياست. موضع بحرين در اين زمينه مشخص و موضع شوراى همکارى خليج فارس است. ما معتقدیم ‌بايد يک همکارى بين‌المللى وجود داشته باشد تا منطقه‌ را از مشکلات در اين زمينه دور کند. نبايد طورى شود که منطقه وارد مسابقات تسليحاتى شود، چرا که اين سودى براى هيچ کس نخواهد داشت.»

 

رييس مجلس شوراى اسلامى در ديدار شب گذشته خود با على صالح الصالح رييس مجلس شوراى پادشاهى بحرين نیز با اشاره به بحران اقتصادی غرب و بیان اين‌که‌ غربى‌ها مى‌خواهند بحران اقتصادى را به سمت نفت تغيير دهند، گفت: «غربى‌ها به دنبال تمهيداتى هستند که از اين بحران عبور کنند. آنها مى‌خواهند مشکل و بحران را به سمت توليدکنندگان سوق دهند و هزينه‌ مديريت غيرعلمى آنها را ما بپردازيم. آنها قصد دارند عمليات روانى در کشورها ايجاد کنند تا سلاح به آنها بفروشند و درآمد بيشترى کسب کنند.»

 

لاریجانی همچنين به سفر خود به اروپا اشاره کرد و گفت: «در سفرم به اروپا احساس کردم که غرب دنبال تمهيداتى است که از اين بحران عبور کند و ما نيز بايد به عنوان کشورهاى اسلامى تدابيرى بيانديشيم تا کمترين اثر منفى را از اين بحران داشته باشيم.»

 

رييس مجلس شوراى پادشاهى بحرين هم‌چنين قرارداد گازى جديد ايران و بحرين را تبريک گفته و خواستار هرچه فعال‌تر شدن قرارداد شد و افزود: «بحران مالى اخير دنيا تاثير زيادى بر اقتصاد بحرين از جمله بورس و صادرات نداشته و اميدواريم با تدابير کشورهاى عضو اوپک مانع سقوط بيشتر قيمت نفت شويم.

 

هم‌چنين بعد از ديدار با على صالح الصالح رييس مجلس شوراى پادشاهى بحرين، لاریجانی از صحن مجلس شورا بازديد و دفتر يادبود مجلس را امضا کرد و هديه‌اى نيز از طرف رئيس مجلس شورا به دکتر لاريجانى اهدا شد.

 

موضع لاریجانی نسبت به توافقنامه امنیتی عراق

 

در همین حال لاريجانى موضع خود را در برابر توافق­نامه امنیتی عراق با امریکا نیز اعلام کرد و آن را با تصويب کاپيتولاسيون در زمان شاه و حضور 30 هزار مستشار آمريکايى در ايران مقایسه کرد و تصريح کرد، امام خمينى (ره) بر عليه آن‌ها ايستادند و امروز آنها مى‌خواهند همان بلا را بر سر مردم عراق بياورند که يکى از بندهاى توافق­نامه امنيتى آمريکا و عراق همين مورد است.

 

لاريجانى همچنين توافقنامه امنيتى عراق را يک توحش مدرن ارزيابى کرد و گفت: «آنهايى که به دنبال حقوق بشر هستند پاسخ دهند که آيا اين قرارداد به نفع حقوق بشر است؟»

 

وى در ادامه افزود: «آمريکايى‌ها و اشغالگران رفتارهاى دوگانه‌اى دارند و به دنبال ايجاد يک نوع سيطره در دولت­های اسلامى هستند. نقش آنها در منطقه نقشى نيست که کشورهاى اسلامى را راحت بگذارد بنابراين حوادث مهمى در منطقه در حال وقوع است و احتياج به رايزنى مسئولان اسلامى دارد. متجاوزان از مسافت‌هاى دورى به عراق آمده‌اند و براى عالم اسلام مشکلى ايجاد مى‌کنند، پس کشورهاى اسلامى بايد يک نگاه جديدى داشته باشند. آن‌ها به دنبال ايجاد هراس در کشورهاى اسلامى هستند، تا نفت آن‌ها را بگيرند و به آن‌ها سلاح بدهند پس بايد به سياست‌هاى موذيانه آنها توجه داشت.»

 

وى شرايط عراق را شرايط حساسى عنوان کرد و گفت: «ما از ابتدا مخالف اشغال عراق بوديم هر چند زخم‌هاى زيادى از صدام خورده بوديم، ولى مى‌دانستيم اگر آمريکايى‌ها بيايند چه بلايى بر سر مردم عراق مى‌آورند. آمريکايى‌ها و متجاوزان نمى‌گذارند دولت مردمى عراق خدمات خود را به مردم اين کشور ارائه کند که به عنوان مثال پس از چند سال از اشغال اين کشور هنوز روزى دو ساعت برق در آنجا است، آمريکايى‌ها اجازه نمى‌دهند عراق آباد شود، اما براى خود به خوبى پادگان مى‌سازنند.»

 

لاريجانى همچنين مواضع خود را در برابر مسائل و مشکلات مردم فلسطين نیز بیان کرد و گفت: «در فلسطين مردم به حماس راى دادند، اما غربى‌ها آنها را محاصره کردند آيا اين معناى حقوق بشر جديدى است که بوش درست کرده است؟ الحمدالله بوش در حال رفتن است، اما مى‌گوييم سگ زرد برادر شغال است.»

 

وى همچنين به مساله هسته‌اى ايران اشاره کرد و اظهار داشت، مساله هسته‌اى ايران نيز يکى از بهانه‌هاى آنهاست که خودشان نيز مى‌دانند و بسيار روشن است با کشورهايى که صاحب بمب هسته‌اى هستند قراردادهاى هسته‌اى سنگين مى‌بندند، چون آن‌ها متحد آمريکايى‌ها محسوب می­شوند.»

 

لاريجانى در ادامه با طرح اين سوال که آيا اسرائيل سلاح هسته‌اى ندارد، گفت: «آنها از ايران خواستند تا تحت نظارت آژانس فعاليت کند و ما مسائل را يکى يکى حل کرديم اما آن‌ها به دنبال قطعنامه رفتند. اما ما ايستادگى کرديم و امروز ايران داراى دانش هسته‌اى است. ما به دنبال بمب اتم نيستيم، کسانى که به دنبال بمب اتم هستند ان‌.پى‌.تى را نمى‌پذيرند و نظارت آژانس را قبول ندارند، اما ما هر دوى آن را پذيرفته‌ايم، بنابراين آن‌ها نمى‌خواهند دولت­های اسلامى صاحب اين دانش شوند.»

 

رييس مجلس شوراى اسلامى در ادامه ديدار با الظهرانى، روابط دو کشور را خوب ارزيابى کرد و گفت: «رابطه همکارى درباره گاز نيز تنظيم شد و اين قرارداد بسيار مهمى است که نشان مى‌دهد ما علاقمند به رابطه با شما هستيم و مى‌خواهيم رابطه‌ى استراتژيک با شما داشته باشيم و اين علامت آن است که به حرف بدخواهان گوش نکنيم.»


نظر شما :