تلاش برای ایجاد اتحاد در دریای مدیترانه

چرا بهتر است ترکیه نخستین سفر خارجی رئیس جمهور باشد؟

۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۷۷۳۹ اخبار داخلی نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بین کشورهای همسایه؛ ترکیه قدرتمند، در سیاست خارجی مستقل تر، به ما قرابت بیشتر و پیشرفته است. هرچند ترکیه عضو ناتو است و محدودیت هایی دارد ولی نقطه مثبت است و از حق وتو در تصمیمات ناتو برخوردار است. شاید مثال اتحاد سیاسی آلمان و فرانسه مناسب حال منطقه ما در غرب آسیا باشد. تا وقتی که آلمان و فرانسه منفصل در سیاست های اروپایی بودند تنش در اروپا در پی دو جنگ محتمل به نظر می رسید. هیچ کدام از دو کشور به تنهایی قادر بر مدیریت بر اروپا نبودند. در غرب آسیا نیز به تجربه ثابت شد که به تنهایی نمی توان بر معضلات جاری در غرب آسیا فائق آمد. 
چرا بهتر است ترکیه نخستین سفر خارجی رئیس جمهور باشد؟

دیپلماسی ایرانی: شکی نیست اولین سفر خارجی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور مهم است. اگر نشست دوره ای یا اجلاس منطقه ای و بین المللی لازمه حضور رئیس جمهوری نباشد و او به اختیار و البته با دعوت سفر کند، مناسب است اولین سفر خارجی ایشان کشور همسایه ترکیه باشد.

در بین کشورهای همسایه؛ ترکیه قدرتمند، در سیاست خارجی مستقل تر، به ما قرابت بیشتر و پیشرفته است. هرچند ترکیه عضو ناتو است و محدودیت هایی دارد ولی نقطه مثبت است و از حق وتو در تصمیمات ناتو برخوردار است. شاید مثال اتحاد سیاسی آلمان و فرانسه مناسب حال منطقه ما در غرب آسیا باشد. تا وقتی که آلمان و فرانسه منفصل در سیاست های اروپایی بودند تنش در اروپا در پی دو جنگ محتمل به نظر می رسید. هیچ کدام از دو کشور به تنهایی قادر بر مدیریت بر اروپا نبودند. در غرب آسیا نیز به تجربه ثابت شد که به تنهایی نمی توان بر معضلات جاری در غرب آسیا فائق آمد. 

ایران باید با یکی از همسایگان مخرج مشترک کلان در مورد منطقه آشوب زده داشته باشد و در بین همسایگان، ترکیه می تواند بهترین گزینه باشد. ترکیه متصل به اروپا و جهان پیشرفته است. برای ایجاد توازن در مقابل کشورهای خارج از منطقه، چه غرب و یا شرق، باید کشورهای منطقه با هم مشارکت جمعی داشته باشند. اگر ایران و ترکیه در سیاست های کلان منطقه، مشارکت اجرایی داشته باشند ایران می تواند در دریای مدیترانه نیز حضور داشته باشد. در همکاری با ترکیه دامنه نفوذ و حضور ایران از اقیانوس هند تا مدیترانه افزایش می یابد. 

ترکیه کشور مستقل تری در مقایسه با دیگر همسایگان به نظر می رسد و از این فرصت باید استفاده کرد. هرچند عراق ممکن است گزینه بهتری باشد اما شرایط فعلی زمینه لازم را فراهم نمی کند. فرض کنیم اولین سفر رئیس جمهوری به مسکو یا پکن و یا ریاض و کابل و دوشنبه باشد. اولین سفر بیانگر توجه و سیاست خارجی احتمالی دولت را متجلی می کند. 

یکی از دلایل تنش در منطقه، به نظر نگارنده، سهم نداشتن آسیا و کشورهای حاشیه در دریای مدیترانه است که کلا تحت سلطه قدرت دریایی اروپا و آمریکا و بعضاً روسیه قرار دارد. 

اگر جمهوری اسلامی و ترکیه در دریای مدیترانه دارای قدرت دریایی شوند، به نظر می رسد اهمیت و جایگاه رژیم اشغالگر برای اروپا و آمریکا کاهش یابد و دست از حمایت بردارند و ارزش آزمایش دارد به‌خصوص که تلاش ها برای حضور در مدیترانه از طریق سوریه و لبنان میسر نشده است. تقویت ترکیه در دریای مدیترانه کمک کننده به کاهش تنش در کل منطقه خواهد بود. 

بحث و بررسی در این مورد که کدام کشور، اولین سفر رئیس جمهوری باشد با دلایل نکات مثبت و منفی می تواند کمک کننده به سیاست خارجی دولت جدید باشد که قطعا از نظر و دیدگاه همسایگان و دیگر کشورهای خارج از منطقه مورد توجه واقع می شود و بیانگر چشم انداز سیاست خارجی خواهد بود.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه ایران و ترکیه سفر پزشکیان مسعود پزشکیان دیپلماسی دولت چهاردهم دیپلماسی دولت پزشکیان سیاست خارجی دولت چهاردهم سیاست خارجی دولت پزشکیان سید وحید کریمی مدیترانه ایران تا مدیترانه


( ۲۲ )

نظر شما :

داریوش ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۴۸
ایشان مثل اینکه تاریخ نخوانده اند که از آن درس بگیرند. ترکیه. هر وقت در تاریخ قدرتمند شده است، بیشترین ضربه را به ایران و بقیه همسایگانش زده است.
مجتبی ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۱:۳۰
ترکیه تمام قدرت و نفوذ خود را برای جلوگیری اتصال ایران به مدیترانه گذاشته یکی از عوامل حمایت ترکیه از داعش در عراق و سوریه شکست محور مقاومت و ایران است گاهی مقالات دیپلمات سابق و دکترای وزارت خارجه میخوانم به نفوذ لابی پانترکیسم پی میبرم .ترکیه امرزوزه حکم مار زخمی دارد اگر قدرت گیرد همه و مکنطقه را ویران میسازد بدل اسراییل در منطقه
عبدالرضا ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۳:۲۴
ایران با جمعیت 30 میلیونی تورک خود می تواند در شورای دول تورک شرکت کند و از مزایای ان بهره مند شود و در مسیر راه ابریشم قرار گیرد الان مجارستان و مغولستان با جمعیت خیلی کمتر تورک در این شورا هستند
بهمن ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۳:۳۶
اگر ظریف مشاور است نخواهد گذاشت، احتمالا اولین سفر را بفرسته تاجیکستان یا افغانستان
علی ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۰:۲۳
الان سروکله ضدترکها پیدا میشه . اونم نه به خاطر اینکه به فکر کشورمون و اینده ان باشن بلکه فقط برای نشان دادن دشمنی خود با ترکها سرشون رو از سوراخ موش بیرون میارن.
فرهاد ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۴:۳۹
دوست عزیز شما واقعا در این دنیا زندگی میکنید یا در سیاره دیگری که ما خبر نداریم؟ این حجم نادیده گرفتن اتفاقاتی که همین حالا اطراف ما در حال رخ دادن است باور کردنی نیست. ترکیه همین حالا که اسراییل بیشتر از ۴۰ هزار نفر را در غزه قتل عام کرده فقط به ظاهر روابط اقتصادی خودش را با اسرائیل قطع کرده است. آن هم بعد از شکست اردوغان در انتخابات محلی اخیر و قدرتمند شدن احزاب اسلامی دیگر که خواستار تجدیدنظر در روابط با اسرائیل هستند. امری که قطعی است این است که حتی همین حالا ترکیه نفت و گاز باکو را به اسرائیل می‌رساند و برعکس در انتقال سلاح از اسراییل به باکو نقش دارد. بخشی از این سلاحها یعنی تجهیزات راداری در روزهای اخیر در مرزهای باکو با ما نصب شده است تا بتوانند در صورت پاسخ موشکی ایران، آنها را از مبدا رهگیری کنند. حالا شما می‌گویید که ترکیه می آید و با ما در مدیترانه ای که به صورت قانونی سهم زیادی هم در آن ندارد، ائتلاف ایجاد می‌کند بعد ما از این طریق اسراییل را تحت فشار میگذاریم!!!!!؟ نزدیکان اردوغان در تجارت با اسرائیل نقش دارند. آنها را چکار میکنید؟
وحید کریمی ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۵
داریوش جان کمی تاریخ آلمان و فرانسه را بخوان و ببین بدتر از ایران و ترکیه بودند ولی الان به مدیران قاره اروپا تبدیل شدند ..... به آینده نگاه کن تا از تکرار تاریخ گذشته پیشگیری شود .... مطالعه تاریخ خوب است ... اما نه اینکه از تکرار آن بترسیم ... با عقلانیت پیشگیری کنیم ... ممنون از اظهار نظر
فرزاد ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۳
طنز جالبی بود.اتحاد ایران و یکی از اعضای ناتو در برابر آمریکا و اسراییل.
خداپرست ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۴
پیشنهاد خوبی است و البته بهتر از آن این است که اولین سفر جمهوری آذربایجان باشد بعد ترکیه و بعد از آن ارمنستان و روسیه.
ناشناس ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۹
عبدالرضا:مزایای شورای ترک چه تحفه ای است که ایران باید خود را بازیچه آن کند ؟؟؟؟؟؟ایران خود مسیر راه ابریشم است از نظر هزینه و زمان بسیار مناسب است ، ایران با همان کشورهای ترک در سازمانهای کارآمدتر مانند اکو ،دی ۸ ،شانگهای ،اوراسیا عضویت دارد ، آقای کریمی :تاریخ جنگ آلمان و فرانسه تاریخ حوزه نفوذ و صنعت و اقتصاد و مستعمره ها بود اما تاریخ جنگ ایران و ترکیه نژادی مذهبی ایدیولوژی و....بوده است که متاسفانه امروزه با گسترش پان‌ترکیسم با شدت و قدرت علیه ایران ادامه دارد
داریوش ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۵
مقایسه ایران و ترکیه با فرانسه و آلمان مقایسه مع الفارق است. نه ایران آلمان است و نه ترکیه فرانسه و نه خاورمیانه اروپا. شما راجع به ترکیه ای صحبت میکنید که داعش را حمایت کرد و همین حالا بقایای داعش را در سایر گروه های تکفیری سوری سازمان دهی کرده است. شما راجع به ترکیه ای صحبت می‌کنید که تا همین چند ماه پیش ابتدایی ترین ملزومات اسرائیلی‌ها و ارتش این کشور را فراهم می‌کرد و بزرگترین شریک تجاری اسراییل است. شما راجع به ترکیه ای صحبت میکنید که بخشهایی از سوریه و عراق و قبرس را در اشغال دارد و در همان مدیترانه حضورش در خیلی از مناطق قانونی نیست. اگر از بازگو کردن تاریخ ناراحت نمی‌شوید ترکیه همان کشوری است که آرارات ایران را اشغال کرد و همین کار قدرت نفوذ ایران در قفقاز را بسیار کم کرد. درک این نکته سخت نیست که چنین کشوری با ایران متحد نمی‌شود که اسراییل را تحت فشار بگذارد. بعد از جنگ غزه ترکیه و اسراییل به همان روابط سطح بالای اقتصادی و حتی امنیتی برخواهند گشت.
خسرو ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۷
ترکیه و ایران بعنوان تنها دو دولت اسلامی منطقه ، که به جهات دولتمداری و پیوستگی ملی ، راه زیادی طی کرده‌اند ، می‌توانند با تنظیم مناسبات منطقه ، آرامش و پیشرفت را به منطقه بازگردانند --- هردو دولت با تجزیه طلبی پ ک ک می جنگند -- هردو دولت خواستار دیده شدن در محیط بین الملل هستند -- هر دو دولت قدرت متوسط جهانی هستند -- فرهنگ نزدیکی دارند و اقتصادشان متمم همدیگر است و... ------ فقط ایران باید تکلیف کمیت و کیفیت رابطه با ترکیه ، را برای خود تبیین کند که بنظر من استراتژی مشخصی وجود ندارد( عراق به جهت سرزمین و جمعیت و اقتصاد و... ثلث ایران است و لیکن بعد ازهشت سال جنگ ، شکست نخورد و با وجود حمایت جهانی نتوانست ایران را شکست دهد پس دشمنی چاره ساز نیست) همچنین برای پاکستان چنین استراتژی باید مشخص شود چون قدرت بزرگ و رو به رشدی است در حدود شصت سال حکومت غصبی رضاخان و پسرش ، مبنای ملت سازی در ایران دشمنی با ترک و عرب بوده است تا وقتی که این رسما تعطیل نشود و آریایی بازی ( هم نژادی با اورپایی ها و بخصوص ژرمن ها ) ادامه داشته باشد ساختن روابط مستحکم منطقه ای با سی کشور ترک و عرب اطراف ایران ممکن نیست نژادپرستی مبتنی بر باستانگرایی حتی از تحقیر افغان های همنژاد نیز رویگردان نیست چه رسد به ترک و عرب و بلوچ و ...
حامد ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۸
اگر می‌خواهیم استراتژی پیشنهاد کنیم باید بر اساس تحلیل ضرر و فایده باشد نه خیالات و آرزوها. چه کسی باید در ترکیه با ایران در مقابله با اسرائیل همراه شود؟‌تنها دو حزب در ترکیه مخالف جدی اسراییل هستند آن هم حزب تاسیس اربکان و بعد از آن حزب حامی کردهاست. هیچ گدام از اینها فعلا قدرت دولتی ندارند. اردوغان که تا چند ماه پیش با اسرائیل کار می‌کرد و برای جذب آرا اربکان فعالیت‌های اقتصادی با اسرائیل را در ظاهر متوقف کرده است.
فرزاد ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۵۴
از سایت دیپلماسی ایرانی بابت کشف طنزنویسهای ترک و انتشار طنزنامه هاشون که باعث انبساط خاطر خواننده ها میشه کمال تشکر و قدردانی رو داریم.
کریمی ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۳
ممنون از دوستانی که نظر دادند .... همه به نوعی درست میگوییم ولی دو اشکال در کار دوستان مخالف وجود دارد ..... یکی اینکه در تاریخ گذشته رسوب شدند و دوم طرحی برای آینده ندارند .... از نخبگان انتظار ارایه طرح است .... تاریخ نباید مانع باشد و عزیزانی که فکر میکنند به تنهایی میتوان بر غرب آسیا رهبری کرد دلایل ارایه کنند و دیگرانی که فکر میکنند همسایه جایگزین بهتری دارند نیز مثبت/منفی کشور منظور را بفرمایند تا کمک کننده به ایجاد آرامش و پیشرفت به منطقه آشوب زده و خسته باشد .... با تشکر و احترام
کامران ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۲:۳۱
طرفداران گروههای ترور و برانداز مشغول کار هستند .راستی از جناب احسان چه خبر ! از تاسیس پایگاه امریکایی و فرانسوی در خاک ارمنستان که احیانا ناراحت نیستند!؟ از گزارشات مستند سایت کالیبر روسیه و تصاویر هوایی خبر دارند که ؟! یا صرفا منبع خبر ایشان سایت های شایعه پراکن ارمنی است !!
به خسرو ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۳:۴۴
۱۵ سال حکومت آتاترک در ترکیه با حذف زبان آثار و تمدن و فرهنگ فارسی ،عربی در سرزمین آناتولی و ساختن هویت جعلی پان‌ترکیسم و دشمنی با همسایگان عرب ،یونانی ،کرد ،ایرانی و....بوده است و حتی نقشه تجزیه شمال و شمال غرب ایران شمال عراق و سوریه در مدارس ابتدایی تا دانشگاه و ترویج افکار نژاد پرستی و قومیتی . رابطه مستحکم با همسایگان با فراموشی تاریخ و تمدن ایران یا میدان دادن به افکار نژاد پرستی صهیونی پان‌ترکیسم بوجود نمی آید یا با پیوند دادن قومیت ترک به ماده گرگ زادگی ،انها حتی همزبانان آذربایجانی خود را تحقیر کردند با سخنان اردوغان در تهدید اسراییل ((فاطمه شاهین، شهردار شهر غازی عینتاب در ترکیه از حزب عدالت و توسعه اردوغان پرچم رژیم صهیونیستی را با افتخاردر کنار پرچم ترکیه قرار میدهد. پیوند صهیونیسم و پان ترکیسم،حقیقتی غیرقابل کتمانه. یکی از اهداف این اتحاد نامقدس ترویج نژادپرستی و تجزیه طلبی در مناطق آذری نشین ایران است.)) حداقل آزاد مرد باشید و حقیقت را بیان کنید
خسرو ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۲
عوض دروغ جواب دادن به من ، در مورد نوشته نظر بدهید پانکردیسم با مارپرستی و بی دینی و کمونیسم چاره کار نیست در حال حاضر جامعه ترکیه با شاخص های دینداری تطابق بیشتری دارد
علی ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۹
اگر برای دیپلماسی ارتباط با همسایگان ارزش قایل هستیم اولین کشور مقصد برای دیدار قطعاٌ تورکیه وبعد آذربایجان است. چون از جهات بسیاری شبیه هم هستیم چه فرهنگی (همه مسلمانیم) چه زبانی ( بخش کثیری از ایران را تورکها تشکیل می دهند) چه دشمنی با استکبار وطرفداری از ستم دیدگان مانند غزه و قره باغ.دشمنی با تورکها که اکثریت بومیان منطقه (ایران وتورکیه وآذربایجان وکشورهای تورک اوراسیاوعراق وافغانستان ) را تشکیل می دهندهیچ عقل سلیمی قبول ندارد هرچند برخی از نظر دهندگان پان کورد عضو گروهکهای جدایی طلب که سودای تجزیه طلبلی از ایران وتورکیه و عراق وسوریه دارندو همیشه تورکها را دشمن ایران جا می زنند ، باز ستون نظر دهندگان را پر کرده اند.
ایرانی ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۱
ما بر خلاف پانترکهای عاشق ترکیه و باکو طرفدار سینه چاک ارامنه نیستیم ولی پانترکهایی مثل کامران باید بگویند چه خبر از استقرار سامانه پدافندی اسراییل در مرزهای ایران توسط باکو!؟
عبدالرضا ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰
250 سال از اخرین درگیری ایران و عثمانی در زمان کریم خان می گذرد حاکمان هر دو مملکت جدا از هر مسلک و مرام به این مسئله پی برده اند که در ناحیه پر اشوب خاور میانه در برابر قدرتهای استعمار گر اگر هوای هم را نداشته باشند حد اقل با هم در گیر نشونداین مسئله حتی در دوران پهلوی رعایت می شد به طوریکه رضا خان ضد تورک مرید اتا تورک بود ودر سفر به تورکیه مثل بلبل تورکی صحبت می کرد الان هم اولین مقصد مسافرتی در ایران نه تنها در مورد تورکها بلکه در مورد فارسها نیز تورکیه است نه افانستان یا تاچیکستان
آبتین ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۲:۰۴
آقای کریمی شما اول پاسخ بدهید چرا ما باید برویم و اولویت روابط خارجی مان را با کشوری بگذاریم که بر اساس تفکرات نژادپرستانه ترکی، رئیس جمهورش نقشه توران بزرگ را منتشر می‌کند و بخش‌های زیادی از ایران در آن قرار دارند. یا طبق نظرات مشعشع طرفداران پانترکیسم در اینجا باید بعد از آن به سراغ باکو برویم که در نقشه های کتابهای درسی اش ایران را جز خاک خودش معرفی می‌کند که از آن جدا شده است! در حالیکه تاریخ کاملا برعکس بوده است. اینکه ما با سیاست خارجی نامتوازن و رفتن به سمت چین و روسیه،‌ باعث شده ایم که در موقعیت خوبی نباشیم دلیل نمی‌شود که به طرفداران تجزیه طلبی ترکی و گروه های تروریستی تکفیری منطقه پر و بال بدهیم. اول باید کلیت سیاست خارجی اصلاح شود، بعد می‌توان از ترکیه هم امتیاز گرفت. وگرنه نمی‌توانیم یه پای خود شلیک کنیم و بعد بخواهیم در مسابقه دو با اسراییل برنده هم شویم. اینها خیالات است.
کوروش ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۰۸
پانترکها خیلی شیوه خیلی جالب از نظر جاهلانه بودن دارند. برای اینکه پانترکیسم و عقاید تاریخ مصرف گذشته را عادی نشان دهند شروع می‌کنند به اینکه با نسبت دادن جعلیات به بقیه بگویند آنها هم از این کارها میکنند. مثلا واژه های پان فارس و پان کرد و پان ارمنی را جعل کرده اند. در حالی که بر خلاف پانترکیسم که حزب رسمی در ترکیه دارند هیچ حزب یا گروهی را در بین بقیه ملت‌ها و اقوام مورد اشاره پیدا نمی‌کنید که بگوید ما پان فارس هستیم مثلا! یا بیاید علامتی شبیه ماده گرگ پرستی را نشان دهند. فقط یک حزبی داشته ایم به نام پان ایرانیسم که آن هم بر اساس ایران است نه نژاد و زبان خاصی. یا تجزیه طلبی را مطرح می‌کنند درحالیکه هیچ گروهی در حال حاضر به اندازه آنها مشتاق تجزیه نیست.
ناشناس ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۳
علی:ایران به تمام همسایگانش اهمیت میدهد و تقریبا با اکثر آنها چه در دین و مذهب و چه قومیت و زبان و مشترکات پیوند دارد و نگاه ایران فرای قومیت و نژاد و زبان به خصوص است ،اتفاقا همین اشتراکات دین و زبان باعث شد بیشترین همکاری ترکیه و باکو با اسراییل و غرب و مهمترین حامی اسراییل در قفقاز و آسیای مرکزی شده است و با همین توجیهات قومیت و زبان و نژاد و توهمات پان‌ترکیسم بیشترین خسارت و دشمنی نسبت به ایران وارد میکند ،اتراک مهاجر بومی منطقه نه ایران و نه باکو و ترکیه نیستند و بیشترین جنایات و ظلم‌ها به اقوام غیر ترک کردند در ایران جنایات سلسله قاجار ،تحاوز ازبکها و عثمانی‌ها و....و حامیان تکفیری‌ها و تروریست‌های قفقازی و قبچاقی در قره باغ و حامی اسراییل در غزه
حامد ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۰
خیلی جالب است که سوال می‌پرسند ولی وقتی جواب می‌دهیم منتشر نمی‌شود. ولی نظرات تفرقه افکنانه پانترکها به راحتی منتشر می‌شود!
ایرانی ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۱
بله جناب عبدالرضا سیاست وادادن رضاشاه در برابر آتاترک باعث شد آنها بیایند و آرارات را بگیرند تا با نخجوان مرز مشترک داشته باشند و الان با همین مرز کوچک برای ایران رجز می‌خوانند. ضمنا کسی اینجا نگفته با ترکیه درگیر شویم. بحث در مورد هزینه کردن برای حضور در مدیترانه به پشتوانه ترکیه است.
خسرو ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۴
من یک سوال ساده از پانکردها دارم مرام پ ک ک چیست ؟ چه اهدافی دارد؟ نقشه کردستان خیالی اش چه مقدار از سرزمین ایران را شامل میشود؟ دموکرات و کومله و ... چه ؟ تا کنون چند هزار نفر نیروی ایرانی را شهید کرده اند؟ تا کنون چند هزار نفر از عشایرکرد را کشته اند و یا آواره کرده اند؟ ترکهای ایران احزاب مشابه دارند؟ نویسنده پیشنهاد اولین سفر رئیس جمهور به ترکیه را داده است شما کجا را پیشنهاد مر کنید ؟
حامد ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۵:۵۰
جناب به اصطلاح خسرو از میت ترکیه که در همه پستهای مربوط به ترکیه حضور دارید، شما هر وقت یک حزب رسمی در هر یک از مناطق کردستان پیدا کردید که مثل پانترکها بگویند که ما ایدئولوژی داریم به اسم پانکردیسم، نسل مان را به فلان حیوان ربط میدهیم، در گردهمایی های سیاسی و ورزشی و ... علامت‌های نژادپرستی و حیوان پرستی نشان میدهیم، هموطنان کرد هم می‌توانند به سوال شما جواب دهند. پانکردیسم، پانفارسیسم، پان ارمنیسم اینها واژه های جعلی خود شماهاست. اصلا گیریم که تجزیه طلبی در بین کردها وجود دارد که دارد، مقامات کرد در اقلیم کردستان می‌آیند و نقشه های رسمی منتشر می‌کنند که تهران هم جز کردستان است!؟ یا اصلا همین پ ک ک که شما می‌گویید نقشه هایش مناطق بیشتری از ایران را شامل میشود یا توران بزرگ؟ پانترکیسم و نژادپرستی ترکی تاکنون چند میلیون ارمنی و کرد و علوی و یونانی و آشوری را کشته است. کدام گروه شبه نظامی حتی به این عدد نزدیک می‌شود!؟ من بالاتر پاسخ دادم که منتشر نشد. پیشنهاد من به اتمام رساندن پروژه سوریه برای بهره مندی اقتصادی از بازسازی این کشور بود طوریکه باعث شود شرکت‌های ایرانی و جوانان این کشور هم سهمی از بعد از جنگ ببرند. جنگی که اگر ایران نبود همین ترکیه قبله آمال شما و نوچه های تکفیری اش بشار اسد را سرنگون کرده بودند. حالا که ایران باعث شده اسد بماند چرا همه مزایا به روسیه برسد؟‌ و اینکه شما قطعا به زبان ترکی استانبولی تسلط دارید! در رسانه های ترکیه هم با نفوذ ایران مخالفت می‌شود و حتی به اسم ورود قزلباش و صفویه به سوریه از آن نام می‌برند. حالا با چنین مخالفت‌هایی نویسنده چطور می‌خواهد نفوذ ایران در مدیترانه را با ترکیه ایجاد کند، واقعا عجیب است.