معاون رئیس سازمان انرژی اتمی: انتظار رفتار حرفه‌ای و مستقل از آژانس داریم

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۶ کد : ۲۰۲۵۹۸۴ سرخط اخبار

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: انتظاری که ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد این است که آن نگاه مستقلانه و رویکرد فنی و حرفه‌ای خود را حفظ کند تا بتوانیم به زودی دو موضوعی که از نگاه آنها دارای ابهام است را حل کنیم.

پژمان شیرمردی در حاشیه نخستین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، اظهار داشت: برگزاری کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان گام بلندی است که ما در حوزه تعاملات و تبادلات علمی در حوزه هسته‌ای با دنیا برداشته‌ایم.

وی گفت: تا سال گذشته این ارتباط در بُعد کنفرانس‌های بین المللی در داخل کشور بود و ما به حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی خارج از کشور اکتفا می‌کردیم.

شیرمردی تصریح کرد: ولی از زمانی که دستورات از سوی ریاست سازمان انرژی اتمی مبنی بر برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی در داخل کشور به ما رسید اقدامات خوبی انجام شد و امروز با توجه به استقبالی که از این کنفرانس شده می‌توانیم اعلام کنیم که به اثربخشی برای جذب مخاطبین خود در بُعد علمی در سطح بین‌المللی دست یافتیم.

وی گفت: برای کشورها و ملت‌های مختلف این موضوع ثابت شد که جنجال، هیاهو و هجمه تبلیغاتی رسانه‌ای شدیدی که علیه برنامه هسته‌ای ایران به راه انداخته شد، بی اساس بوده و دستاوردهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در حوزه کاربرد پرتوها، آب سنگین، تولید برق، رادیو داروها و همه این موارد جزو اهدافی است که برای کمک به مردم ایران و در اختیار همه ملت‌های دنیا قرار گرفته شدن ساخته شده، چرا که رویکرد ما در سطح کلان رویکرد صرفا ماندن در مرزها برای خدمت نیست.

معاون سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این توانمندی در ایران وجود دارد و ما این دانش را در اختیار ملت‌های مستقل و ملت‌هایی که طالب این علوم و فناوری هستند قرار خواهیم داد.

شیرمردی عنوان کرد: به طبع زمینه این قضیه هم با این کنفرانس بیشتر ایجاد شده و این کنفرانس نشان خواهد داد که عملاً ایران به دنبال ارائه ظرفیت‌های علمی و ارائه تجربیات به کشورهای دیگر برای به کارگیری آنها در راستای حل مشکلات مردم کشورشان است.

وی با اشاره به سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان، ادامه داد: با توجه به دو موضوع باقیمانده که از نگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارای ابهام است و از نگاه ما موضوعی است شفاف که حل شده و بارها هم اعلام کردیم که ما هیچگاه با جامعه بین‌الملل غیرشفاف صحبت نکردیم، سفر آقای گروسی به کشورمان را شاهد هستیم.

معاون سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: همچنین موضوعی که در خصوص چهار محل ادعایی از سوی برخی کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوی میان دو طرف بود.

شیرمردی گفت: انتظاری که ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد این است که آن نگاه مستقلانه و رویکرد فنی و حرفه‌ای خود را حفظ کند تا بتوانیم به زودی دو موضوعی را که از نگاه آنها دارای ابهام است را حل کنیم و حقانیتی که ملت ایران در ابعاد مختلف صنعت هسته‌ای دارد برای دنیا بار دیگر ثابت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که دانش هسته‌ای نباید در انحصار چند کشور خاص باشد و با انحصار طلبی مخالفیم و معتقدیم که این دانش باید در سطح کشور و در تمام جامعه رشد و گسترش پیدا کند و همگی از ظرفیت‌های این صنعت بهره‌مند شوند.


نظر شما :