در شرایط انحطاط اخلاقی و ورشکستگی ایدئولوژیک غرب

وجدان های بیدار دانشجویی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۵۸۸۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اباصلت کبیری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دانشجویان دانشگاه های آمریکائی، وجدان های بیداری هستند که در شرایط انحطاط اخلاقی و ورشکستگی ایدئولوژیک غرب، صدای اعتراض آنان، شاید بتواند خواب رهبران و سیاستمداران را در همه عالم، در هم شکند.
وجدان های بیدار دانشجویی

نویسنده: اباصلت کبیری، کارشناس ارشد علوم سیاسی

دیپلماسی ایرانی: حملات هوائی و زمینی فراگیر و شبانه روزی در هشت ماه گذشته توسط اسرائیل، موجبات فراهم آمدن یک تراژدی انسانی در غزه شده به گونه ای که حتی دوستان این رژیم نیز زبان به انتقاد گشوده‌اند. سطح تخریب مناطق شهری به حدی است که در برخی از نقاط، امکان بازسازی و بازگشت ساکنین آواره شده، غیرممکن است. کشتار بیش از ۳۴هزار نفوس از غیرنظامیان نیز به نسل کشی تمار عیار در یک برهه کوتاه چند ماهه تبدیل شده است.

جنایات اسرائیل در شرایطی صورت می گیرد که این رژیم، بدون کمک های مالی و تسلیحاتی غرب و بویژه آمریکا، امکان ارتکاب این حجم از وحشی گری را ندارد. آمریکا بزرگترین حامی این رژیم سفاک بوده و مسئولیت مستقیم در کشتار غیرنظامیان دارد.

فوران آتش جنگ، به افزایش درگیری در مرزهای فلسطین اشغالی منجر شده، کل منطقه خاورمیانه را فراگرفته و آرام آرام صلح جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد. سیر تحولات جنگ غزه و تصاویر آخرالزمانی از تخریب ها، افق روشنی مبنی بر توقف جنگ و ایجاد آتش بس ندارد و نشانه ای از کاهش تلفات دیده نمی شود. مضافاً از میل و حرص اسرائیل در قتل و غارت و تجاوز، کاسته نشده است. گوئی نابودی کامل نشانه های حیات در غزه، هدف غائی اسرائیل تعریف شده که البته این اقدام فرماندهان و سردمداران صهیونیست، تابعی از آموزه های تلمودی است و بی ارتباط با آن نمی تواند باشد.

علی رغم تمرکز رسانه ای وسیع در جنگ غزه، نهایت واکنش رهبران غربی، به چیزی بیش از اظهار تعجب، فراتر نرفته و همراهی و همدلی با رژیم نژادپرست اسرائیل را در ورای موضع گیری های سخیف و خفیف در پی دارد. نه عملی برای توقف جنگ و نه تلاش برای الزام اسرائیل به رعایت قوانین بین المللی از سوی شورای امنیت و سازمان های بین المللی و رهبران غرب، صورت نگرفته و اسرائیل با استفاده از بی توجهی تمام مسئولین کشورهای اروپائی و آمریکا در حال شخم زدن غزه است.

در چنین شرایطی، ناامیدی از عمل گرائی سیاستمداران و گروه های سیاسی، وجدان های بیدار را به تشکیل کارزارهای اعتراضی در فضای مجازی سوق داد. در روزهای اخیر، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، از فضای مجازی تا سطح دانشگاه ها را در نوردیده است.

گوئی، فلسطین و غزه، به آهن ربائی برای جذب وجدان بشریت تبدیل شده تا هر کس را که ذره‌ای از اخلاق و انسانیت در او باشد برای اعتراض به جنایت اسرائیل فراخواند.

دانشگاه کلمبیا در آمریکا که البته سابقه ظلم ستیزی و حرکت های اعتراضی موثر نیز دارد، پیشقراول اعتراضات و جنبش دانشجوئی آمریکا شد و اکنون حدود ۶۰ دانشگاه در آمریکا و اروپا و بویژه فرانسه، بدان پیوسته اند. البته ارتباطات مشکوک مالی بین دانشگاه کلمبیا و اسرائیل، در خیزش جنبش دانشجوئی اخیر آمریکا، بی تأثیر نیست و دانشجویان ضمن درخواست برای پایان دادن به این ارتباطات، به انتقاد از سیاست‌های دولت بایدن در تجهیز اسرائیل که به نسل کشی در غزه انجامیده است، معترضند.

همان گونه که جنبش های دانشجوئی دهه ۷۰ به برچیده شدن نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی و به پایان دادن به جنایات آمریکا در ویتنام، انجامید؛ این جنبش نیز درصدد برای پایان دادن به جنگ غزه و نسل کشی اسرائیل با آرمان تشکیل دولت مستقل فلسطینی است.

جنبش های دانشجوئی عربی در دهه ۸۰ به شکل گیری سازمان‌های مسلح همانند حرکت جهاد اسلامی، انجامید. به نظر می رسد اگر سازمان‌های بین المللی و سردمداران اروپائی، همچنان به تعلل و بی عملی در قبال جنایات اسرائیل ادامه دهند، جنبش دانشجوئی آمریکا در چهارچوب دانشگاه ها نماند و به فراتر از آن حرکت کند.

دانشجویان دانشگاه های آمریکائی، وجدان های بیداری هستند که در شرایط انحطاط اخلاقی و ورشکستگی ایدئولوژیک غرب، صدای اعتراض آنان، شاید بتواند خواب رهبران و سیاستمداران را در همه عالم، در هم شکند.

کلید واژه ها: غزه حمله اسرائیل به غزه جنگ غزه اروپا امریکا امریکا و اسرائیل اعتراضات به جنایات اسرائیل تظاهرات ضد اسرائیلی اباصلت کبیری تظاهرات دانشگاه های امریکا


( ۲ )

نظر شما :