جنگی که به سود منطقه نیست

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۵۵۷۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مهدی بازرگان، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی :پس از پاسخ ایران به اسرائیل همچنان موضوع کلیدی و پرسش اصلی این است که شاهد پاسخ متقابلی از سوی نتانیاهو خواهیم بود یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال، مرتضی موسوی خلخالی طی گفت‌وگویی که با «شرق»، ضمن اشاره به این نکته که پس از حمله ایران، عملاً ماهیت تهدید تغییر پیدا کرده است و در حال حاضر توپ در زمین اسرائیل قرار دارد، این هشدار را می‌دهد که اکنون سهم و وزن عوامل و پارامترهایی که می‌تواند اسرائیل را به سمت حمله متقابل به ایران سوق بدهد، بیش از دلایلی است که می‌تواند تل‌‌آویو را از این حمله باز بدارد. به گفته این دیپلمات پیشین کشورمان، «باید در نظر داشت که اسرائیل اکنون بیش از هر زمان دیگری به جنگ با ایران در جهت پیشبرد اهداف خود در غزه نیازمند است». از طرف دیگر، تحلیلگر ارشد خاورمیانه با ارجاعی به مجموعه تحولات هفت ماه گذشته پس از عملیات هفتم اکتبر تاکید دارد که، «منطقه غرب آسیا در این مدت روندی را طی کرده است در یک قدمی جنگ فراگیر قرار دارد. لذا با کوچک‌ترین سوء محاسه‌ای کلید این جنگ زده خواهد شد».

خلخالی در پاسخ به این سؤال که آیا بازدارندگی ایران با این شدت و وسعت می‌تواند نتانیاهو را از پاسخ متقابل باز بدارد، میگوید، «طی ۱۰ روزی که سایه سنگین احتمال حمله ایران و تهدید ناشی از واکنش تهران در میان بود، عملاً نتانیاهو در موضع ضعف قرار داشت و همه مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، دیپلماتیک، نظامی، امنیتی و حتی روند ملیات‌های ارتش اسرائیل در غزه هم تحت الشعاع حمله احتمالی ایران قرار گرفته بود. حال که حمله ایران انجام شده است، این کارشناس «روند را یک روند معکوس در نظر می‌گیرد که باعث شده اکنون سایه جنگ سنگین تر شود».

مرتضی موسوی خلخالی با توجه به شرایط متشتت و در عین حال شکننده سیاسی در اسرائیل ناشی از تشدید اختلافات طی هفت ماه گذشته بر این نکته تاکید دارد که شاید موضوع حمله یا عدم حمله به ایران هم از جمله سرفصل‌های جدید اختلافات سیاسی، به خصوص در کابینه بنیامین نتانیاهو باشد. از این حیث باید دید که آیا مخالفان حمله اسرائیل به ایران می‌توانند بر جریان تندروی کابینه بی بی مسلط شوند یا به عکس؟ چرا که این دیپلمات پیشین کشور باور دارد هر کدام از این دو جریان بتواند دیگری را کنار بزنند، حمله احتمالی اسرائیل به ایران را، یا عملیاتی خواهند کرد یا از روی میز کنار خواهند گذاشت.

پیرو آنچه گفته شد منابع رسانه‌ای هم از بروز اختلافات شدید در کابینه جنگ اسرائیل بر سر پاسخ متقابل پرده برداشتند. آن طور که ایسنا گفته، منابع رسانه‌ای عبری زبان گزارش دادند که کابینه جنگ اسرائیل نشستی را در مقر وزارت جنگ برگزار کرد و طی آن، حمله ایران به اراضی اشغالی مورد بررسی قرار گرفت. شبکه ۱۲ اسرائیل در این باره خبر داد که در مورد لزوم پاسخ به حمله ایران توافق وجود دارد، اما اختلافات درباره نحوه و زمان پاسخ‌گویی است. طبق این گزارش، «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پیشنهاد واکنش فوری به این حمله را دادند، اما این پیشنهاد رد شد. این شبکه همچنین فاش کرد که برخی در کابینه جنگ معتقدند که معادله باید چشم در برابر چشم، در یک دور درگیری کوتاه و فوری باشد، در حالی که برخی دیگر می‌گویند باید منتظر ماند، خوب برنامه ریزی کرد و سپس به حمله ایران پاسخ داد. البته روزنامه نیویورک تایمز هم به نقل از مقامات اسرائیل نوشت، یکی از پاسخ‌های احتمالی مبنی بر «حمله تلافی‌جویانه‌ علیه ایران» که برخی از اعضای کابینه جنگ پیشنهاد داده‌ بودند، پس از تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو و جو بایدن لغو شده است. طبق آنچه نیویورک تایمز نوشته است، این مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند که دلیل این تصمیم‌گیری ادعای «ایجاد نشدن خسارت عمده» در عملیات بوده است و البته جزئیات تماس نتانیاهو و بایدن را به اشتراک نگذاشتند.

به موازات این گزارش‌های خبری، مرتضی موسوی خلخالی ارزیابی خود را با تاکید بر این نکته ادامه می‌دهد که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

خلخالی در ادامه گپ و گفت خود با «شرق» علاوه بر تحولات منطقه و اسرائیل، نگاهی هم به شرایط داخلی در کشور دارد و با توجه به انبوه مشکلات اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و ....، برخی سیاست‌های منطقه‌ای را به سود منافع ملی نمی‌داند. لذا این دیپلمات تاکید می‌کند که در اولویت‌ بندی نهادهای تصمیم گیر پس از حمله بامداد یکشنبه باید تغییر ریل جدی از موضوعات منطقه‌ای به موضوعات داخلی با محوریت مدیریت مشکلات اقتصادی، معیشتی و اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد. البته این تحلیلگر گریزی هم به فضای رسانه‌ای کشور می‌زند و معتقد است که چون اکنون توپ در زمین اسرائیل قرار دارد و به دبنال آن، سایه جنگ سنگینی می‌کند باید رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران داخلی به دور از فضاسازی غیرواقعی، حتی المقدور آرامش نسبی را به جامعه تزریق کنند، چرا که با توجه به انبوه چالش‌ها و مشکلات تزریق ناامیدی می‌تواند جامعه را به سمت گسترش مشکلات روانی بکشاند./شرق

کلید واژه ها: مرتضی موسوی خلخالی ایران اسرائیل آمریکا حمله نظامی جنگ


( ۳۶ )

نظر شما :

اکبر ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۷:۲۴
ورود همه جانبه ی سیستم ضدهوایی آمریکا آنهم از طریق تشکیل یک ائتلاف با انگلستان و فرانسه در دفاع از اسرائیل در مقابل ایران نشان می دهد که؛ این اسرائیل نیست که بخواهد آمریکا را جهت جنگ با ایران تحریک بکند، بلکه این خود آمریکاست که می خواهد از طریق تحریک اسرائیل، ایران را وارد جنگ با بلوک غرب بکند. زیرا کلنگی نمودن ایران توسط آمریکا در راستای قطع اتصال روسیه با آبهای گرم و آزاد در بنادر خلیج فارس و محاصره ی آن می باشد، یعنی آمریکا با توطئه ی نابودی و تخریب زیرساخت های ارتباطی ایران از جمله پلها، جاده ها، راه آهن، کارخانجات مرتبط با ترمیم خطوط ریلی و جاده ای و پلهای ارتباطی، نیروگاه های برق - که موتور این صنایع است - و خطوط گاز و پالایشگاه ها که تغذیه کننده ی نیروگاه های برق و ماشین آلات و صنایع مرتبط با بازسازی خطوط ارتباطی جاده ای و ریلی کریدور شمال-جنوب مورد نیاز روسیه است، بلوک غرب می خواهد از طریق توطئه ی تخریب زیرساختهای موجود در ایران واقع در مسیر کریدور شمال-جنوب مورد نیاز روسیه، که از لحاظ حقوق بین الملل خاک روسیه هم محسوب نمی شود و خطر عکس العمل حمله ی هسته ای از طرف روسیه، آمریکا را تهدید نمی کند، با سو استفاده از این، آمریکا مسیر دسترسی روسیه به آبهای گرم و آزاد را در خارج از خاک روسیه مورد هدف قرار دهد و از این طریق و بدون خطر عکس العمل حمله هسته ای روسیه به کشورهای غربی، به روسیه ضربه ی کاری بزند و موجودیت کشور روسیه را در معرض تهدید و مرگ تدریجی قرار بدهند. چون این غربیها مستقیما" به خاک روسیه اتمی نمی توانند ضربه بزنند و به این دلیل می خواهند از طریق اسرائیل ایران را به جنگ با آمریکا بکشانند تا بلوک غرب با تخریب و نابودی تنها راه ارتباطی امن روسیه به جهان خارج یعنی ایران، روسیه را به محاصره خودشان دربیاورند.
ناشناس ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۷:۴۶
بنویسید اسراییل ، بخوانید آمریکا . بله درست است . اگر آمریکا ببیند که اوضاع بر وفق مرادش نیست شاید به فکر استفاده از سلاح اتمی هم بیافتد . منتها هنوز بابت هیروشیما و ناکازاکی تحت فشار است پس این کار را توسط کارپرداز منطقه ایش یعنی اسراییل انجام خواهد داد .
ابراهیم قدیمی ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۸
اصولا جنگ مطلوب نیست۔ ولی اگر قانونمندی ورعایت ان در جهان وحود نداشته باشد که امروزه با این سازمان ملل وگسترش طلبی وجهان گیری ناتو وجودندارد گریزی از ان نیست۔ مطمئنا در این قرن چنانچه روال سیاسی واقتصادی و دانش سیاستمداران این چنین باشد باشد جنگ هسته ای در خواهد گرفت۔ بر خلاف نظر عموم اسرائیل کشور با قدرتی نیست کشوری ضعیف کش است۔ نیروهای مقابل اسرائیل در مقابل نیروهای حمایت کننده اسرائیل بسیار ضعیف ومتفرق است۔ و اسرائیل معضلات خود را دارد۔اسرائیل کمتر از ایران مستقل است۔ اسرائیل مدیون کمک های اقتصادی نظامی و سیاسی امریکا وپشتیبانی ناتو است وامریکا زیر نگاه تیزبین وجستجو ومداخله گر اسرائیل۔ اسرائیل عضوداعلام نشده ناتو است۔ سلاح هستهای او هم زیر نظر ناتو است۔سلاح هسته ای یک سلاح متعارف نیست که بتوان انرا هر زمان که احساس خطر کردی بکار بگیری ۔یک سلاح باز دارنده وامروزه گسترش یافته است۔ان دو بمبی هم که بکار گرفته شد دوبمب مختلف اورانیومی و پلوتونیومی بود و بیشتر جنبه ازمایشی ونمایش قدرت در کنفرانس سران سه کشور بعد از تسلیم المان در پوتسدام برای گرفتن امتیازات از روسیه داشت۔از اسرائیل بی حیا وجنایتکار نباید ترسید۔ در مقابل اسرائیل باید قوی شد۔میگویند ترس برادر مرگ است۔۔اسرائیل ضعیف کش ورفتاری وحشیانه در منطقه دارد۔ سازمان ملل قادر به اصلاح ان نیست۔ملیجک ناتو است۔
فرزاد ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۱
امروز موجودیت کشور ما در معرض خطر بزرگیست وبه جز ساخت سلاح هسته ای هیچگونه بازدارندگی در برابر دشمنان تا بن دندان مسلحمان نداریم.درنگ در این کار یعنی قربانی کردن ملت ایران.وبازگشت به عصر حجر
عیسی ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۹
به نام خدا «اگر صلح می‌خواهی، آماده‌ی جنگ باش» چطور ممکن است که اسرائیل که هم‌اکنون برای اقدام تلافی جویانه‌ی معمولی در مقابل ایران، دچار تردید و اختلاف است، برای به کارگیری سلاح اتمی بر علیه ایران، دچار اختلاف و تردید نباشد!؟ موجودیت اسرائیل همیشه در خطر و زیر سئوال است، چون بر اساس اشغالگری بنا شده است. و هیچ بمب اتمی هم نمی‌تواند جای حق و باطل را عوض کند، همانطور که شش ماه کشتار و نسل‌کشی در غزه، نتوانست جای حق و باطل را عوض کند. تنها راه حل آن بخش از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیز چیزی نیست مگر ناامید کردن تحریم‌کنندگان ایران از اینکه بوسیله‌ی تحریم‌ها بتوانند به اهدافشان برسند. زیرا همانطور که تجربه‌ی برجام نشان داد، همکاری و پاداش دادن به تحریم کنندگان ایران، نتیجه‌ای جز ایجاد توقع برای پذیرفتن برجام‌های دو و سه و استفاده‌ی بیشتر آمریکا از ابزار تحریم، برای ایران به همراه نداشت
خسرو ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۵
اسرائیل حتی در صورتی که بخواهد حمله ایران را تلافی کند بصورت محدود و سطحی خواهد بود چون از تبعات آن واهمه خواهد داشت تصور کنید که اسرائیل اشتباه کرده و وارد یک جنگ تمام عیار با ایران شود آنگاه چگونه مهمات جنگی تامین خواهد کرد آنهم درست موقعی که آمریکا و غربی‌ها بیشتر ذخیره مهمات خود را به اکراین داده اند و در شش ماه گذشته در جنگ غزه مصرف شده است اسراییل فقط در صورت تهدید به نابودی کامل ممکن است از سلاحهای هسته ای استفاده کند البته اگر فرصت پیدا کند برای ایران هم از دست دادن بنادر و ترمینال‌های صادرات نفت و گاز و مراکز هسته ای در بمبارانهای هوایی غربیها در یک درگیری کامل بهای کمی نخواهد بود ولی در هر حال ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است و ممکن نیست شکست بخورد
م. راد ــ لطفا منتشر کنید ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۰
در کمال احترام، همین تحلیل های ناشی از ترس، بخصوص از جانب شخصت های اصلاح طلب، که همواره ایران را به عدم پاسخ و انفعال دعوت می کردند، رژیم تروریستی اسرائیل را تابدین حد جری کرد، و کار ایران و منطقه را به اینجا کشاند. انفعال و عدم پاسخ گویی ایران، بخصوص در چند ماهه ی اخیر، رژیم صهیونیست را متقاعد کرده بود که ایران، با وجود داشتن قابلیت های نظامی، جرات و جسارت اقدام متقابل را ندارد و هرگز به تجاوزات این رژیم تروریستی پاسخ نمی دهد. به عبارت دیگر اسرائیل ایران را، متاسفانه همچون سوریه ی کنونی، کشوری به لحاظ اراده ی نظامی ورشکسته و کلنگی تصور می کرد و همین خطای محاسباتی کار را به حمله به سفارت ایران کشاند ، و مطمئن باشید که قطعا در ادامه و در صورت عدم پاسخ ایران، به داخل خاک ایران نیز حمله می کرد. از دیدگاه رئالیستی و موازنه ی قدرت، گاه بهترین راه حفظ صلح، نمایش اقتدار و قدرت و عدم تردید در پاسخ متقابل است. اگر ایران پس از ترور شهید فخری زاده پاسخ درست و قاطع می داد، اگر به ترور شهید رضی و سایر شهدای این چند وقت اخیر در سوریه پاسخ داده می شد ــ و چندین و چند اگر و فرصت از دست رفته ی دیگر ــ هرگز کار به اینجا نمی کشید. نکته ی آخر اینکه اسرائیل هرگز جرات استفاده از سلاح هسته ای را ندارد. چرا که اگر چه ایران از سلاح هسته ای برخوردار نیست اما در صورت نیاز می تواند به تاسیسات هسته ای این رژیم تروریستی حمله کند که قدرت تخریب آن کمتر از سلاح هسته ای نیست.
عیسی ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۲
به نام خدا در ضمن، شهرهای موشکی و تأسیسات هسته‌ای، می‌توانند حتّی از حملات هسته‌ای نیز جان سالم به در ببرند. بنابراین همینکه اکنون ایران خودش را از زیر تعهدات یکطرفه‌ی برجام خلاص کرده است، تا حدود زیادی به معنای بازدارنگی هسته‌ای نیز هست. و دقیقاً به همین دلیل است که مدتهاست که زبان و لحن آمریکا و اروپا در مقابل ایران ملایم‌تر شده است. آنهم در حالیکه (بر اساس منطق سازشکاری و تسلیم) غنی سازی شصت درصدی باید موجب وخامت اوضاع میشد و نه تثبیت اوضاع!
عبدالرضا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۳
در رتبه بندی اردوها اسراییل 16 همین و ایران هم هفدهمین می باشد که خیلی به هم نزدیک است بعلاوه اینکه اسراییل بمب اتم دارد بنابرین در صورت محاربه هر دو اسیب جدی خواهند دید و این خواست صهیونیست های جهانی هست یعنی به دست اسراییل در ایران جنگ جهانی سوم براه یندازند واز این طریق به کل جهان تسلط یابند حتا اگر اسرا ییل قربانی شود یعنی همانطور که در جنگ جهانی دوم 6 میلیون یهودی را به دام هیتلر انداختند تا اسرییل تشکیل شود کل اسراییل را قربانی حکومت جهانی صهیونیست ها خواهند کرد
یا زهرا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۵۳
مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا شرم بر کسانی که از ترس ظالم چشمانشان را بر روی حقایق دنیا می بندند