تل آویو بر خلاف ریل گذاری واشنگتن حرکت می کند

آتش بس آمریکایی!

۲۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی مذاکرات قاهره با کارشکنی صهیونیست ها به نتیجه نرسید که با آغاز ماه رمضان، آمریکایی ها به دنبال یک آتس بس دو هفته ای هستند. در این باره، رئیس سرویس اطلاع رسانی مصر خبر داد که واشنگتن پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس در نوار غزه از یک هفته تا ۲ هفته ارائه کرده است، اما نه با همان شرایط آتش ‌بس اول. به گزارش ایسنا، ضیاء رشوان، رئیس سرویس اطلاع رسانی مصر تصریح کرد که این آتش‌بس با خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه همراه نخواهد بود.
آتش بس آمریکایی!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلامسی ایرانی: در حالی مذاکرات قاهره با کارشکنی صهیونیست ها به نتیجه نرسید که با آغاز ماه رمضان، آمریکایی ها به دنبال یک آتس بس دو هفته ای هستند. در این باره، رئیس سرویس اطلاع رسانی مصر خبر داد که واشنگتن پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس در نوار غزه از یک هفته تا ۲ هفته ارائه کرده است، اما نه با همان شرایط آتش ‌بس اول. به گزارش ایسنا، ضیاء رشوان، رئیس سرویس اطلاع رسانی مصر تصریح کرد که این آتش‌بس با خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه همراه نخواهد بود.

وی طی اظهارات تلویزیونی افزود که، در این مدت جلسات مستمری برای رسیدن به فرمول نهایی برای آتش‌بس با شرایط کامل برگزار می‌شود که به منزله وقفه‌ای به منظور مذاکره برای بازنگری در معامله بین ۲ طرف است. وی ادامه داد: «در ماه رمضان هستیم و ممکن است با توجه به تداوم تجاوزات نظامیان اشغالگر اسرائیل، اوضاع در کرانه باختری بدتر شود، بنابراین ایده وقفه موقت پیامی درباره آتش‌بس در ماه رمضان می‌فرستد.» ویلیام برنز، مدیر سیا نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد که «هنوز امکان» دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه علی‌رغم ادامه بسیاری از مسائل پیچیده وجود دارد. برنز در جلسه استماع در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: معتقدم هنوز امکان دستیابی به چنین توافقی وجود دارد.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم این به دلیل عدم تلاش ما نخواهد بود، ما با همتایان اسرائیلی، قطری و مصری خود همکاری نزدیک داریم. برنز خاطرنشان کرد: «این یک روند بسیار دشوار است.» وی در پایان سخنان خود گفت: تنها چیزی که فکر می‌کنم می‌توانید تضمین کنید این است که جایگزین‌ها بدتر هستند. بیانیه برنز در چارچوب تشدید تجاوزها به نوار غزه و در بحبوحه تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس و دستیابی به ثبات در منطقه بیان می‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با اشاره به اینکه «صلح ممکن، ضروری و فوری» است، گفت که وضعیت انسانی در نوار غزه «یک موضوع دلخراش» است. مذاکرات با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه در ماه رمضان ادامه دارد. اما امروز این مذاکرات با موانع دشواری روبه‌رو است که این نگرانی را ایجاد کرده است که آنها به هیچ توافقی دست نخواهند یافت.

-    حماس دریافت پیشنهاد درباره آتش‌بس طولانی در غزه را رد کرد

در میانه تلاش های واشنگتن، حماس هم گمانه هایی که توسط یک کانال خبری دال بر دریافت پیشنهاد بین‌المللی برای آتش‌بس طولانی در غزه منتشر شده بود را تکذیب کرد. حماس رسما عنوان داشت که آنچه توسط یکی از کانال‌های خبری در مورد دریافت پیشنهاد بین‌المللی برای آتش‌بس طولانی در غزه، بازگشت تدریجی آوارگان یا سفر هیئتی به قاهره برای بحث درمورد جزئیات این پیشنهاد منتشر شده‌است، صحت ندارد. این جنبش از رسانه‌ها خواست تا از صحت و اعتبار در گزارش اخبار اطمینان حاصل کنند و احساسات مردم را که در معرض تجاوزات رژیم صهیونیستی و جنگ نابودی نازی‌ها قرار دارند، به بازی نگیرند.

این در حالی است که منابع مصری مطلع از روند مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه روز سه‌شنبه گفتند که مصر از جنبش مقاومت اسلامی حماس دعوت کرده‌است تا ظرف چند روز آینده به قاهره سفر کند تا از آنچه «طرح تعدیل شده آمریکایی» درباره دستیابی به توافقنامه آتش‌بس توصیف می‌کند، مطلع شود. منابع مصری و منابع در جنبش حماس احتمال دادند هیئتی از جنبش به دعوت میانجی مصری ظرف چند روز به پایتخت مصر می‌رود تا «در تلاش برای بهره برداری از ماه رمضان جهت دستیابی به یک توافق آتش‌بس به عنوان فرصتی برای غلبه بر نقاط برجسته اختلاف در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا رایزنی کند». این پیشنهاد همچنین به شهروندان نوار غزه این فرصت را می‌دهد تا کمی رنگ آرامش ببینند و به وضعیت خود را در روزهای اول ماه مبارک رسیدگی کنند.

-    حماس: هنوز فرصت برای دستیابی به توافق در دسترس است

پیرو تکذیب اخبار پذیرش آتش بس توسط حماس، موسی ابومرزوق، از رهبران این جنبش حماس نیز از انتشار اخباری مبن بر اعزام هیات حماس به مصر اظهار بی اطلاعی کرد، اما وی عنوان داشت که «با وجود این، هنوز فرصت برای دستیابی به توافق در دسترس است.» به گفته یک منبع مصری، «احتمالاً یک هیئت رهبری از جنبش حماس طی چند روز آینده به قاهره سفر خواهد کرد تا جزئیات تماس‌های انجام شده توسط میانجی‌گران در ساعات گذشته را به امید رسیدن به توافقی بررسی کند، توافقی که قابل توصیف به عنوان یک «آتش بس بشردوستانه»، نه یک «آتش‌بس» برای کاهش شدت درگیری و آرامش برای شهروندان نوار غزه، با توجه به تشدید تنش‌های منطقه‌ای باشد.»

این منبع مصری توضیح داد: «دیدگاه تغییر یافته با انگیزه دولت آمریکا همراه است که می‌خواهد با توجه به وخامت شرایط زندگی در نوار غزه، شرایط اسرای اسرائیلی را بهبود بخشد و از ورود موقت دارو و مواد غذایی اطمینان حاصل کند.» این منبع خاطرنشان کرد: «تغییر جزئی در موضع دولت آمریکا رخ داده که نسبت به موضع تداوم جنگ و برخی از شروط تعیین شده توسط مقاومت برای دستیابی به توافقی که منجر به آزادی اسیران صهیونیست شود، انعطاف‌پذیری نشان می‌دهد.»

وی افزود: «مقامات در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواهان دستیابی به یک پیشرفت در بحران هستند که به عنوان انگیزه‌ای برای مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور ایالات متحده خواهد بود.» وی اشاره کرد: «فشار زیادی از جانب قاهره بر واشنگتن برای پیشرفت در مذاکرات وجود دارد.» این منبع خاطرنشان کرد: برجسته‌ترین جنبه تحرکات کنونی منطقه‌ای در خصوص تلاش‌های میانجی‌گری بر تضمین وضعیت زندگی و سلامت نسبتاً باثبات برای اسرای اسرائیلی در غزه پس از تاکید جنبش حماس مبنی بر اینکه وضعیت آنها به شدت تحت تأثیر محاصره قرار گرفته، متمرکز است. این منبع فاش کرد: «فرانسه گام‌های فعالی در میانجی‌گری کنونی برمی‌دارد تا از سوی خود در تلاش برای احیای توافق قبلی برای انتقال دارو به اسیران، در ازای انتقال داروهای مورد نیاز بیمارستان‌ها در نوار غزه گامی برداشته باشد.»

-    تل آویو بر خلاف ریل گذاری واشنگتن حرکت می کند

علیرغم تلاش های واشنگتن برای دستیای به یک آتش بس موقت، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد رژیم صهیونیستی خواهان آتش‌بس یا عقب نشینی از نوار غزه نیست. به گزارش ایسنا، غازی حمد، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: رژیم اشغالگر اسرائیل اکنون به دنبال ادامه جنگ است و خواهان آتش‌بس نیست. اسرائیل حتی به عقب نشینی از نوار غزه نیز فکر نمی‌کند. ما از طریق بیش از یک کانال ارتباطی فهمیدیم که اسرائیل خواهان آزادی اسرا همراه با ادامه جنگ است، اما ما هرگز این را نمی‌پذیریم.

حمد در مصاحبه با المیادین گفت: توپ اکنون در زمین اسرائیل است نه در زمین حماس. ما موضعی مثبت داشتیم، اما به هر بهایی توافق را قبول نخواهیم کرد. ما همواره از مذاکرات استقبال می‌کنیم و در را به روی مذاکرات نمی‌بندیم. اخیرا نشستی با گروه‌های فلسطینی برگزار شد و آنها در جریان جزئیات میدان و مذاکرات قرار گرفتند. همچنین نظراتشان را در این باره اعلام کردند. مقاومت برگ برنده‌های زیادی دارد. دشمن از طریق کشتارها نمی‌تواند آنچه را می‌خواهد بر ما تحمیل کند. پایداری ملی سد استواری در مقابل تلاش اسرائیل برای اشغال مجدد غزه است.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا حماس مصر قطر نوار غزه جنگ آتش بس


( ۳ )

نظر شما :