تندتر شدن دور تنش های اسرائیل و حزب الله

در آستانه جنگ؟!

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ه موازات تداوم تجازو و کشتار در غزه، رژیم صهیونیستی دور جدیدی از حملات به جنوب لبنان را آغاز کرده است. در این باره بامداد دیرزو دوشنبه، مقاومت لبنان از هدف قرار دادن جمعی از نیروهای رژیم صهیونیستی در حالی که قصد نفوذ به خاک لبنان را داشتند، خبر داد. حزب الله لبنان همچنین اعلام کرد که چندین حمله به مواضع ارتش اشغالگر در مرز لبنان و اراضی اشغالی انجام داده‌است. مقاومت لبنان در بیانیه ای که دیروز دوشنبه اعلام کرد که هدف گیری با سلاح‌های موشکی انجام شد و حملات مستقیم به آنها اصابت کرد و تلفاتی برجای گذاشت. 
در آستانه جنگ؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به موازات تداوم تجازو و کشتار در غزه، رژیم صهیونیستی دور جدیدی از حملات به جنوب لبنان را آغاز کرده است. در این باره بامداد دیرزو دوشنبه، مقاومت لبنان از هدف قرار دادن جمعی از نیروهای رژیم صهیونیستی در حالی که قصد نفوذ به خاک لبنان را داشتند، خبر داد. حزب الله لبنان همچنین اعلام کرد که چندین حمله به مواضع ارتش اشغالگر در مرز لبنان و اراضی اشغالی انجام داده‌است. مقاومت لبنان در بیانیه ای که دیروز دوشنبه اعلام کرد که هدف گیری با سلاح‌های موشکی انجام شد و حملات مستقیم به آنها اصابت کرد و تلفاتی برجای گذاشت. 

مقاومت دیروز همچنین از هدف قرار دادن نیروهای رژیم صهیونیستی از تیپ گولانی در حالی که می‌خواستند از سمت خربة زرعیت در مقابل شهرک رامیا به داخل خاک لبنان نفوذ کنند، خبر داد. طبق گزارش المیادین، بر اساس بیانیه مقاومت، این حمله با منفجر کردن یک بمب بزرگ توسط نیروهای نفوذی و به دنبال آن تعدادی گلوله توپ انجام شد و مستقیما به آنها اصابت کرد. خبرنگار المیادین نیز گفت که روز یکشنبه هواپیماهای اشغالگر حملات خود را به مناطقی که قصد نفوذ داشتند تشدید کردند، اما مقاومت برای آنها کمین کرده بود. پیش از این، مقاومت یکشنبه اعلام کرد که نیروهای دشمن را در حین حرکت در اطراف پایگاه المالکیه با تعدادی گلوله هدف قرار داده و این حملات مستقیما به آنها اصابت کرده‌است. همچنین مقاومت یکشنبه گفت محل استقرار نظامیان رژیم صهیونیستی در کوه نذر و پایگاه «السماقه» اسرائیل در تپه‌های لبنانی اشغال شده کفرشوبا را با سلاح‌های موشکی هدف قرار داده و تأیید کرد که در هر ۲ عملیات تلفات مستقیم برجای گذاشت.

درگیری هایی که از بادامداد دیروز دوشنبه شروع شد به ظهر و بعدازظهر هم رسید تا جایی که ارتش رژیم صهیونیستی مناطقی در جنوب لبنان را هدف قرار داد. پس از آن نیز آژیرهای خطر در شهرک‌های مرزهای شمالی به صدا درآمد.به گزارش ایسنا، خبرنگار المیادین در جنوب لبنان گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی شهرک عیتا الشعب را هدف قرار داد. این در حالی است که آژیرهای خطر در شهرک کریات شمونا و اطراف آن به صدا درآمد.همچنین رسانه‌های عبری نوشتند: در شمال فلسطین در شهرک مرگلیوت بر اثر هدف قرار گرفتن خودروی شهرک نشینان با موشک ضد زره سه تن زخمی شدند. البته المیادین گزارش داد که اشغالگران دو شهر مرکبا و حولا در لبان را با بم های ففری مورد حمله قرار داده اند. 

-    نگرانی جامعه جهانی

با توجه به تشدید درگیری ها در جنوب لبنان، طرف‌های بین‌المللی از جمله فرانسه و آمریکا نسبت به احتمال وقوع جنگ گسترده میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان هشدار می‌دهند و خواهان پایان تنش‌های مرزی میان ۲ طرف هستند. پیش از این رسانه‌های عبری گزارش دادند ارتش رژیم صهیونیستی قادر به دور کردن حزب‌الله لبنان از مرزها نیست. در راستای همین نگرانی ها آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا به لبنان دیروز (دوشنبه) به‌منظور رایزنی درخصوص توقف تنش در مرزهای میان این کشور و اراضی اشغالی وارد بیروت شد.

براساس گزارش الجزیره، الیاس بوصعب، معاون رئیس پارلمان لبنان که پیش‌بینی می‌شود با هوکشتاین دیدار داشته باشد، تصریح کرد زمان سفر فرستاده آمریکا نشان‌دهنده پیشرفت تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه طی روزهای آتی است. وی در ادامه افزود درصورت دستیابی به آتش‌بس در غزه، سفر هوکشتاین برای برقراری آتش‌بس در مرزهای جنوبی لبنان و رایزنی درخصوص آنچه برای ثبات و پایان دادن به احتمال گسترش جنگ با لبنان لازم است، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان هم در مصاحبه روز پنجشنبه با رویترز گفته بود توقف درگیری در نوار غزه تا اوایل هفته آینده می‌تواند مذاکرات غیرمستقیم برای پایان‌دادن به خصومت‌ها در امتداد مرز جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی را نیز به دنبال داشته باشد. او ابراز اطمینان کرد که درصورت توقف حملات رژیم صهیونیستی، حزب‌الله نیز دستور آتش‌بس خواهد داد و پنج ماه بمباران و حملات هوایی از ۲ طرف مرز پایان خواهد یافت.

-    تجاوز به غزه را متوقف کنید تا جنگ در منطقه متوقف شود

در حالی دیروز دوشنبه آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا به لبنان به‌منظور رایزنی درخصوص توقف تنش در مرزهای میان این کشور و اراضی اشغالی وارد بیروت شد که پیش از حضور هوکشتاین، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در نشست «البنیان المرصوص» تصریح کرد که پایان جنگ در منطقه منوط به پایان تجاوز به غزه است. نعیم قاسم، طوفان الاقصی را حق مشروع فلسطینی‌ها دانست  که هیچ‌گونه بحثی درباره مشروع بودن آن وجود ندارد. این عملیات شعله حیاتی است که مقاومت را تقویت می‌کند.» به نقل از المیادین، نعیم قاسم گفت: «آمریکا می‌خواهد کنترل منطقه ما را به دست گرفته و آن را به گونه‌ای بسازد که در به زانو درآوردن کسانی که در برابر استکبار آمریکا می‌ایستند، آزاد باشد. اگر حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه نبود، اسرائیل نمی‌توانست این تجاوز را ادامه بدهد. تجاوز به غزه اول یک تجاوز آمریکایی است و اسرائیل با هدف نسل کشی مردم غزه از آمریکا تبعیت می‌کند و این واکنش به طوفان الاقصی نیست.» 

قاسم تأکید کرد: «این تجاوز یک اقدام هدفمند برای از بین بردن زندگی در غزه و پیامی برای جهان است مبنی بر اینکه هیچ‌گونه مقاومتی در برابر اسرائیل نباید وجود داشته باشد. آنها از نابودی مقاومت که پایداری خود را ثابت کرده است، ناتوان هستند. آمریکا تلاش می‌کند تا محاصره و گرسنگی دادن به مردم غزه را برای تحقق اهدافش حفظ کند.» وی گفت: «ملت فلسطین ثابت کرد که ملتی توانا و بزرگ و نماد بشریت و شایسته پیروزی و زندگی است و درس کرامت و آزادی را به جهان می‌دهد. ادامه این تجاوز بیهوده است چرا که بی‌گناهان را می‌کشد و موجب ویران شدن خانه‌ها می‌شود و در تحقق هیچ‌گونه هدفی از جمله از بین بردن مقاومت یا آزادی اسرا موفق نشده است. این تجاوز به بن‌بست رسیده است و زمانی که متوقف شود این یک پیروزی برای فلسطینی‌ها است. اسرائیل امروز در مرحله‌ای است که هیچ گزینه‌ای ندارد. ملت غزه در قلب نبرد و با شکم‌های گرسنه اعلام کردند که صبور و پایدار هستند و هرگز از آرمان‌های خود کوتاه نمی‌آیند و تا زمان آزادی فلسطین به فداکاری‌ها ادامه می‌دهند. وظیفه ما است که به غزه کمک کنیم. به نفع لبنان و منطقه است که اسرائیل به اشغال اراضی ادامه ندهد.»

کلید واژه ها: اسرائیل حزب الله لبنان آمریکا جنگ نوار غزه


( ۲ )

نظر شما :