کماکان واکنش ها به «کشتار آرد» ادامه دارد

جنایت بدون توجیه

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
با گذشت سه روز از کشتار فلسطینیان در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه، واکنش های جهانی نسبت به این جنایت ادامه دارد. از یک سو بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه برزیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که، «ما خواستار برقراری فوری آتش‌بس هستم. بشریت در حق غیرنظامیان کوتاهی کرده و وقت آن فرا رسیده است که از کشتار بیشتر جلوگیری کنیم.»
جنایت بدون توجیه

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با گذشت سه روز از کشتار فلسطینیان در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه، واکنش های جهانی نسبت به این جنایت ادامه دارد. از یک سو بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه برزیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که، «ما خواستار برقراری فوری آتش‌بس هستم. بشریت در حق غیرنظامیان کوتاهی کرده و وقت آن فرا رسیده است که از کشتار بیشتر جلوگیری کنیم.» و در سوی دیگر آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان هم عنوان داشت که از گزارش‌ها درخصوص حمله رژیم صهیونیستی به ساکنان غزه که منتظر دریافت کمک‌های بردوستانه بودند، شوکه شده است و غیرنظامیان برای خود و اعضای خانواده‌هایشان کالای کمکی می‌خواستند و جان خود را از دست دادند. آفریقای جنوبی نیز اعلام کرد که کشتار فلسطینیانی که در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه در غزه بودند به‌مثابه نقض دستورات موقت دیوان دادگستری بین‌المللی در پرونده حقوقی است که رژیم اشغالگر را به ارتکاب کشتارجمعی در نوار غزه محکوم می‌کند.

وزیر امور خارجه انگلیس کشتار مردم غزه هنگام دریافت کمک‌های بشردوستانه را رویدادی وحشتناک توصیف کرد و خواستار تحقیقات فوری در این زمینه شد. میگل دیاز کانل، رئیس جمهورکوبا هم کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را «هالوکاست وحشتناک جدید» خواند و گفت هیچ چیزی نمی‌تواند نقض فاحش حقوق بشر در غزه و کرانه باختری را توجیه کند. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این رابطه گفت که او «عمیقاً از تصاویر غزه ناراحت است» و افزود که «باید تمام تلاش ممکن برای بررسی آنچه رخ داده را انجام داد.» شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در شبکه اجتماعی ایکس در پستی نوشت: «از کشتار غیرنظامیان بیگناه در غزه در حالی که ناامیدانه منتظر کمک‌های بشردوستانه بودند، شوکه شده و جا خورده است.» 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس «شدیدترین محکومیت» خود را از این تیراندازی‌ها ابراز کرد و خواستار حقیقت، عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی شد. همزمان رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد تراژدی حمله صهیونیست‌ها به کاروان امدادی در غزه است تا عاملان آن پاسخگوی اقدامات خود باشند. به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه کمیسیون اتحادیه آفریقا، موسی فکی، رئیس این کمیسیون خواستار «آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط» در غزه شد. به نقل از لوموند، موسی فکی دیروز (شنبه) رژیم صهیونیستی را به ارتکاب قتل‌عام گسترده علیه فلسطینیان متهم کرد. پس از اینکه توزیع کمک‌های بشردوستانه میان فلسطینی‌ها، با تیراندازی سربازان رژیم صهیونیستی به یک فاجعه تبدیل شد، وی خواستار تحقیقات بین‌المللی شد.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه به شبکه فرانس‌اینتر گفت: «ما خواهان توضیح هستیم و باید یک تحقیق مستقل در این رابطه انجام شود تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است.» جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز گفت که واشنگتن در حال بررسی «دو روایت رقیب» از حادثه ۲۹ فوریه در شمال غزه است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تصاویر هوایی از این حادثه نشان می دهد که «وضعیت میدانی چقدر ناامیدکننده است.» او گفت که واشنگتن به اسرائیل فشار می‌آورد تا اجازه ورود کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد. کارل اسکائو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا دو روز قبل از این واقعه به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که «اگر چیزی تغییر نکند، قحطی در شمال غزه نزدیک است.»

-    جنایتی که رسانه ها هم بر آن اذعان دارند

علاوه بر واکنش چهره‌ها، مقامات، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در خصوص جنایت روز پنجشنبه رژیم صهیونیستی در خیابان الرشید، رسانه‌ها هم طی گزارش‌های خود به بررسی دقیق‌ترین موضوع پرداختند و اذعان دارند که یک کشتار غیر قابل توجیه روی داده است تا جایی که حتی یک رسانه عبری زبان مانند «هاآرتص» روز جمعه گزارش داد: «توضیحات مقامات اسرائیلی درباره کشتار غیرنظامیان فلسطینی در میدان النابلسی در شمال نوار غزه که منتظر دریافت کمک‌های غذایی بودند، قانع‌کننده نیست. اسرائیل ممکن است پس از این کشتار با فشارهای بین‌المللی بیشتری مواجه شود.» این روزنامه به نقل از منابع پزشکی و شاهدان عینی این حادثه، روایت ارتش اشغالگر اسرائیل را در این باره تکذیب کرد. ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد بیشتر کشته‌شدگان در محل زیرگرفته شده یا له شدند و سربازان تنها به سمت تعدادی از آنها شلیک کردند! ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی مدعی است مردم کامیون‌ها را غارت کرده‌ و در نتیجه ازدحام ده‌ها نفر کشته شدند اما شاهدان عینی این ادعا را تکذیب کردند. 

روزنامه آمریکایی با بررسی تصاویر حمله اخیر به فلسطینیان در محل توزیع کمک‌های بشردوستانه، ادعای بی‌گناهی رژیم صهیونیستی در این واقعه را زیر سوال برد. نیویورک‌تایمز درباره تصاویر منتشرشده نوشت: بریده‌های تصاویر پهپادی که مقامات منتشر کرده‌اند ابهام پیرامون این واقعه را بیشتر کرده است؛ واقعه‌ای که به کشته‌شدن شمار زیادی از شهروندان غزه منجر شده است.

در بخشی از این تصاویر می‌بینیم که فلسطینیان حاضر در صحنه ناگهان و با سرعت شروع به دویدن به هر سو کرده و به دنبال پناهگاه می‌گردند. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است این تصویر نشان‌دهنده لحظه‌ای است که فلسطینیان زیر دست‌وپای هم‌وطنان خود آسیب دیده‌اند. اما در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: «کیفیت پایین و مدت‌زمان کوتاه این تصاویر اجازه تایید این ادعاها را نمی‌دهد.» از سوی دیگر، تصاویری که خبرنگار الجزیره از این واقعه منتشر کرده نشان می‌دهد در هنگام پخش کمک‌های بشردوستانه میان ساکنان غزه، ناگهان صدای تیراندازی به گوش رسیده و گلوله‌های منور آسمان را روشن می‌کند؛ مهماتی که نظامیان از آن برای افزایش دقت هدف‌گیری خود در شب استفاده می‌کنند. نیویورک‌تایمز با بررسی این تصویر نوشته است: منبع شلیک‌ها در تصویر مشخص نیست، اما از مسیر آن پیداست که از سوی خودروهای نظامی اسرائیلی شلیک شده که در فاصله چندصدمتری مستقر هستند.

لوموند هم طی گزارشی عنوان کرد، «صبح روز ۲۹ فوریه در سواحل غزه هنوز هوا تاریک بود که چندین کامیون کمک‌های بشردوستانه از یک ایست بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی عبور کردند. سپس یک پهپاد تصاویر غم‌انگیزی را فیلم‌برداری می‌کند؛ کامیون‌ها فقط چند صد متر را می‌پیمایند تا اینکه توسط هزاران ساکن غزه که ناامید از دستیابی به غذا هستند، متوقف می‌شوند.فاجعه‌ای رخ می‌دهد که عواقب آن در همان اوایل صبح قابل‌ مشاهده است؛ اجساد بی‌جان روی تریلرها انباشته شده‌اند، صدها نفر زخمی شده‌اند که به آخرین بیمارستان‌های شهر می‌روند و کیسه‌های آرد، خونین رها شده در محل برجای مانده‌اند.» این نشریه فرانسوی مطلبش را اینگونه ادامه می دهد که تصاویر پهپادی منتشر شده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در همان روز نشان نمی‌دهد که چگونه ده‌ها غیرنظامی کشته شدند. سخنگوی ارتش صهیونیستی ضمن ارائه این ویدئو، روایت خود را از حقایق بیان می‌کند: «هزاران ساکن غزه به کامیون‌ها نزدیک شدند، برخی با خشونت شروع به هل‌دادن و حتی لگدکردن سایر مردم کردند و کمک‌های بشردوستانه را غارت کردند.» ارتش صهیونیستی اما بعداً اعتراف کرد که به‌سوی ساکنین غزه که به مواضع آنها نزدیک شدند، شلیک کرده است.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو نوار غزه حماس


( ۱ )

نظر شما :

ابزاهیم قدیمی ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۴
رژیم اسرائیل یک رژیم بشر دوستانه نیست۔۔صهقونیست است۔نه برای یهود نه برای مسیحیت ونه برای اسلام ۔از دوستان اسرائیل توقعی نیست از دوستان خود انتظار باید داشته باشیم که روابط خود باداسرائیل را منقطع کنند۔
ابزاهیم قدیمی ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۶
اسرائیل یهودیه داوود سلیمان نیست۔اسرائیل جروبوم در خدمت فرعون بوده است۔داعیه بزرگتر از جروبوم هم دارد۔