به مناسبت سالگرد معاهده ترکمانچای

روز حسرت

۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۱۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
علی ربیعی در یادداشتی می نویسد: مسئله ما و روس‌هاست. چه فرقی می‌کند روسیه خشن تزاری، کمونیست‌های به ظاهر عدالت‌خواه یا نسل جدیدی که اکنون در ترکیبی از ایده‌های جهانگشایی تزاری با روش‌های کمونیستی در برابر ما باشد. روس‌ها هرگز همسایه صادق و یار و یاور همراهی برای ایران نبوده‌اند. از تزارها که بخشی از خاک‌مان را جدا کردند تا کمونیست‌هایی که قصد جدا کردن آذربایجان و کردستان را داشتند تا امروز که در معادلات جهانی، نگاهی ابزاری به ایران دارند.
روز حسرت

نویسنده: علی ربیعی، سخنگوی پیشین دولت و وزیر سابق کار

دیپلماسی ایرانی: تاریخ یک ملت با فراز و نشیب‌ها، حوادث، زادروزها، سالمرگ‌ها و جنگ‌ها رقم خورده و قابل تفسیر است. تقویم را که ورق می‌زنیم، برخی از روزها ما را به تاملی همراه با تأسف وامی‌دارد.

روز دوشنبه (یکم اسفند ماه) سالروز انعقاد قرارداد ننگین ترکمانچای است. به درس‌های آموختنی از این روز فکر می‌کنم. حکومتی ضعیف، برنخاسته از خواست عمومی ملت، فقدان دانش روز، بی‌توجه به توانمندی‌ها و بدون شناخت از توانایی‌ها، تکیه بر خرافات، تصور غلط از معادلات جهانی و دل بستن به قرارداد فینکنیشتاین با فرانسه، غیر واقعی به معادلات قدرت ها (شبیه آنچه پهلوی اول با فهم غلط از نقش قدرت ها در جنگ جهانی دوم، بر سر ایران آورد) خود را در معرض بهانه‌جویی روس‌ها قرار داد و سرانجام جنگی که نه حکومت برای پیشبرد آن توان کافی داشت و نه ملت شور و هیجانی برای پشتیبانی دولت، چنان رقم خورد که نقطه سیاهی در تاریخ ما باقی گذاشت.

نکته دوم مسئله ما و روس‌هاست. چه فرقی می‌کند روسیه خشن تزاری، کمونیست‌های به ظاهر عدالت‌خواه یا نسل جدیدی که اکنون در ترکیبی از ایده‌های جهانگشایی تزاری با روش‌های کمونیستی در برابر ما باشد. روس‌ها هرگز همسایه صادق و یار و یاور همراهی برای ایران نبوده‌اند. از تزارها که بخشی از خاک‌مان را جدا کردند تا کمونیست‌هایی که قصد جدا کردن آذربایجان و کردستان را داشتند تا امروز که در معادلات جهانی، نگاهی ابزاری به ایران دارند.

قصد من از بیان این نکته تاریخی، نه پیشه گرفتن تغییر سیاست از شرق به غرب بد سابقه یا چیزی شبیه به این است، بلکه درس گرفتن از تاریخ و درک این نکته است که منفعت ملت ایران در ایجاد یک موازنه‌ بین‌المللی بدون وابستگی و با استفاده از فرصت های جهانی است.

در این روز، پس از دو شکست پیاپی، در روستای ترکمانچای قراردادی بین ایران و روسیه به امضا رسید که از گلستان هم حزن‌انگیزتر بود. ایروان و نخجوان از ایران عزیز جدا شدند. حتی از ما غرامت هم گرفتند و حق کشتیرانی در خزر هم به روس‌ها داده شد؛ کاپیتولاسیون روسی شکل گرفت و دستاورد بزرگ حکومت ایران! تضمین ولایت‌عهدی عباس میرزا شد!

معتقدم همواره باید حسرت این جدایی در حافظه تاریخی نسل‌های ایرانی باقی بماند و در کتاب‌های دبیرستان، بخشی از حسرت این مقطع تاریخی زنده بماند. من پیشنهاد «تداوم حسرت بین‌نسلی» را نه از سر ماجراجویی بلکه به نیت شناخت فرزندان‌مان از تفاوت ایران ضعیف و قوی، دولت‌های غیرمتکی به مردم، منافع هر کشور و واقعیت‌های جهانی مطرح می‌کنم. متاسفانه این روزها، حسرت جدایی بخشی از خاک و وطن ایران عزیز در مباحث آموزشی کمتر به چشم می‌خورد.

کلید واژه ها: ترکمانچای معاهده ترکمنچای ایران و روسیه قاجاریه علی ربیعی شوروی ایران و شوروی روسیه تزاری


( ۳۸ )

نظر شما :

آبتین ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۲
ترکهای قاجار جز نکبت چیزی برای ایران نداشتند. قابل توجه پانترکها که فقط به سلسله هایی مثل صفویه که آنها هم اصالتا کرد بودند اشاره می‌کنند!!!!!
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۱:۴۲
نگاه به گذشته پلی برای پیروزی در اینده است. اما نباید به سوگواری برای گذشته پرداخت .بلکه باید با اسیب شناسی سعی در جبران ان کرد. فاجعه در یک کلام به سبب زوال قدرت مرکزی ، از هم گستیختگی اجتماعی ناشی از قتل نادر شاه و فقدان دانش روز و توان نظامی بروز کرد. مقصر ما بوده ایم نه امر و زید. اکنون ایران در بسیاری از علوم سرامد است و قدرت نظامی درون زای ایران پشتوانه استقلال سیاسی کشور شده است. لیکن برخی با جهالت سعی در نفی این دستاورد عظیم دارند.
کوروش داریوش راده ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۶
مزخرفات دوران پهلوی را در قالب یک حسرت نامه بیان کرده. عملکرد قاجار عالی بود. یادمان باشد در برابر تزار روس سال ها جنگیدند و این مردم ترک آذربایجان بودند که جنگیدند. بقیه اقوام هم کمک نکردند. البته اساسا اون‌موقع فقط شمال غرب و شمال ایران جمعیت زیادی داشت و بقیع نواحی بسیار بسیار کم‌جمعیت بودند. فیلم تبریز در مه را ببینید بعد اظهار فضل کنید. آفرین بر قاجار ترک و نفرین باد بر پهلوی ملعون جاعل تاریخ
خسرو ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۷
نویسنده محترم اشاره صحیحی به حسرت بین نسلی فرمودند ولی در دوره پهلوی ها و جمهوری اسلامی سعی شده است(ترس از تجدید هویت و تجزیه) که ولایات جدا شده در عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمن چای به فراموشی سپرده شود بطور غیر رسمی و در فرهنگ و ادبیات ترکی آذربایجانی و فولکلور مناطق ترک نشین ایران ، بخش اعظمی از ادبیات مربوط به حسرت جدایی است که نادیده گرفته شده و می‌شود ودر مدارس و کتابهای درسی فقط فارسی ایران ، سیاست نادیده گرفتن زبانهای غیر فارسی و ادبیات آنها با وجود اصل ۱۵ قانون اساسی ایران هنوز ادامه دارد
ابراهیم قدیمی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۴
مرثیه خوانی بر اموات در گذشته فوق دور به تقصیر نفعی بحال امروز ندارد۔۔من تتصور میکنم برخی نمی دانند زضاحان چر امد وچرا رفت وچرا پسر بی تجربه اش امد وچه کسانی در زمان رضاخان وپسرش سیاستمدار بودند۔
من از کویر مرکزی ام ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۳
با جان و دل و پوست و استخوان، مردم غیور آذربایجان را دوست داریم و بابت رشادتها، ایثارگریها و از خودگذشتگی ها که برای ایران عزیزمان کردند سپاسگزاریم. ما هرگز از یاد نخوهیم برد اینکه ایرانمان بعد از ۹۰۰ سال فروپاشی و بلاتکلیفی و رنج و عزلت و سیاهی و تباهی، به دست مردم شریف قزلباش دوباره نظم و نسقی یافت و به چارچوب پیشین عهد ساسانی بازگشت. پس به درستی باید آذربایجانی را، ایرانی ترین قوم این آب و خاک برشمرد و ازین رو احترامشان واجب و لازم است. اما اینکه بر واقعه تلخ گلستان و ترکمنچای که بخش‌هایی از خاک عزیزمان جدا شد، چگونه باید بنگریم، به پاسخ می‌گوییم: کدام سرزمین و ولایت و مملکت در جهان بوده است که دستخوش تغییر و تحول نشده است؟ کدام نظم و دولتی برای ابد پایدار ماند و توانست جان از مهلکه دردناک روزگار به در ببرد؟. مگر اکنون امپراتوری روم بر جای است یا هنوز دستگاه خلیفه عثمانی بر بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع حکم می راند؟. خرد را، بهتر این است که بر آنچه مانده، تعصب و غیرت داشته باشیم؛ آبادان کنیم هر گوشه از این خاک و اگر توانستیم سعادت اینان که در این زمین نشسته‌اند تامین کنیم، آنگاه به چشم حسرت به مردم آن طرف نگاه کنیم و افسوس بخوریم که چرا هم‌میهن ما نیستند. نتیجه اینکه: آنچه که بر جای مانده است هم بسیار است، مرد کار و تلاش و آبادگری هستی، بسم‌الله، این گوی و این میدان و اگر عرضه نداری ناله و شیون سر مکن.
ایرانی ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۴
روس ها تا مرکز تان یعنی تبریز را گرفتند و هرکاری دلشان خواست در این شهر کردند! شما کجا جنگیدید!؟ بعد انتظار داشتید با افتضاحات ترکهای قاجار در سراسر ایران مردم به کمک شما بیایند!؟ جنگ را خودتان شروع کردید نه مردم ایران.
به کویر مرکزی ایران ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۶
مردم اذربایجان را دوست داریم .رشادت ایثارگری و از خود گذشتگی سایر اقوام را ستایش میکنیم اما مخالف زیادی خواهی یا گرایشات پانترکیسم در لوای فراق اذریهای انور ارس هستم .ایران ما حکومت ایالتی داشت و شورش انها باعث ترس حاکمان و یکپارچه سازی انها شد البته زمینه های مذهبی(شیعه) و قومی 0ایرانی )و زبانی(فارسی) در ایران مهیا بود برای این اتصال و یکپارچگی .تمام اقوام ایرانی هستند و استفاده از کلمه ایرانی ترین نوعی فخر و تفاوت و ادعا ایجاد میکند .همان طور از قراد داد نگین گلستان و ترکمن چای ناراحتیم و افسوس میخوریم از قرارداد گلدن اسمیت(سیستان) .هرات .اخال(ترکمنستانو..) و...فراق داریم .اما نسلها عوض شده و تفکرات و اداب و فرهنگها متفاوت و غربیها با گرایشات قومیتی و نژادی سعی در فعال سازی این گسلها دارند .تنها وسیله اتصال فرهنگ و تاریخ ایرانی موجود در کشورها و اقوام همسایه ایران است (کتیبه های فارسی اثار باستانی و...)
بهزاد ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۴
اگه ترک ستیز نیستین به جای تأکید روی قرارداد ترکمنچای که کلمه ترک رو توش داره از قرارداد گلستان حرف بزنین، ایران در قرارداد گلستان زمین های بیشتری از دست داد تا قرارداد ترکمنچای
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۳
گلایه های از حکام ایران بدون توجه به موضوع اساسی توازن قوا ادرس غلط دادن است. ضعف ها و شکست های ایران قاجاری محرک توسعه دانش و قدرت نظامی در ایران پهلوی شد. حکام پهلوی با درک درست از ریشه ضعف ایران ، در تجمیع قدرت در حکومت مرکزی و اعزام جوانان به غرب و تاسیس دانشگاه ها برای اموزش علوم اقداماتی اساسی ، ماندگار و با توفیق عظیم و تحول افرین انجام داده اند . حکام جمهوری اسلامی ، خصوصا اقای سید علی حسینی خامنه ای رهبری عظیم الشان ایران ، بنا بر ادله زیر و بر زیر ساخت عظیم علمی ایجادی حکام پهلوی ،قدرت نظامی بازدارنده و متعاقب ان استقلال سیاسی برای ایران به عنوان ارزوی 300 ساله ایرانیان محقق فرموده اند . ا- جغرافیا : ایران به حکم جغرافیا سرنوشتی به جز قدرت بلامنازع شدن در منطقه ندارد. 2-علت العلل: این همه اتش در منطقه ما از فلسطین تا عراق و سوریه و یمن و.. فقدات قدرت نظامی ایران بوده است. 3-تجربه تاریخی : زوال قدرت ایران و تحمیل جدایی سرزمین های متعدد و سعی در تجزیه کشور ، خواست اصلی ملت از حکومت بسط قدرت نظامی است. 4-حکم قران-معظم له فقیه و مقید به احکام ان هستند . قاعده نفی سبیل که از نص قران کریم امده حجت را بر ولی مسلمین تمام کرده است و ایشان و هیچ فقیهی نمی تواند خلاف نص قران اجتهاد نماید. چنان چه معظم له با درایت و افق بلند و با عزمی راسخ به وعده تخلف ناپذیر الهی این وظیفه سنگین را به احسن وجه محقق فرموده است . در یک کلام آیت الله العظمی سید علی حسینی خامنه ای معمار بزرگ امنیت ملی ایران است.
خسرو ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۳
قاجارها برای هر وجب از خاک ایران جنگیدند و با هیچ مذاکره ای ( مثل بحرین یا آخال یا آرالیک یا ...توسط پهلوی های پانفارس خائن )خاک ندادند مرحوم مظفرالدین شاه با امضا قانون مشروطه و صرفنظر از قدرتش ، خدمت بزرگی به ایران کرد تمامی مظاهر تمدن و تجدد در دوره قاجار به ایران آمد ولیکن دلیل بدگویی غیر عادی از قاجار ، حکومت غصبی رضاخان میرپنج و پسر بی شعورش بود آبتین خانم گرامی صفوی ها ترک آذربایجانی بودند و دیوان شعر ترکی شاه اسماعیل موجود است دور نیست که شما پانکردها بگویید ترامپ و بایدن هم کرد هستند
ناشناس ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۴
به ادمین . هر چند صاحب اختیار سایت شما هستی اما لطفا کامنتهای علی پانترکه که با اسامی کوروش و علی و خسرو و ... میاد ، منتشر نکنید . این یارو ( حالا اگر خانم نباشه ) قطعا خارج از کشور هست و می دانیم هم کجا و شک نکنید به عنوان مثال در این مقوله ، یک کلمه ترکی هم بلد نیست . فضای مجازی را بدون گزمه دیده و در حال نفرت پراکنی و دودستگی ایجاد کردن است . البته از نوع نوشتار و بیانش هم می شود سطح دانش و درکش را سنجید . در هر صورت ببینید صلاح چیه .