از بازگشت هیات حماس به مصر تا انعطاف اسرائیل

امیدها به نشست چهارجانبه قاهره

۲۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
با وخیم تر شدن وضعیت ساکنان غزه در آستانه حمله رژیم صهیونیستی به رفح، تکاپوهای دیپلماتیک هم اوج گرفته است تا مانع از این شرایط شوند. پیرو این نکته و در حالی نشست قاهره شامگاه سه‌شنبه با مشارکت ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا، رئیس موساد و مسؤولان مصری برگزار شد که رادیو ارتش اشغالگر به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که رژیم صهیونیستی آماده‌ است تعداد روزهای آتش‌بس را در چارچوب توافق با حماس افزایش دهند، مشروط بر اینکه تعداد اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آنها است کاهش یابد.
امیدها به نشست چهارجانبه قاهره

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی که نگرانی های جهانی پیرامون حمله گسترده زمینی رژیم صهیونیستی به شهر رفح به دلیل تبعات انسانی و تشدید کشتار غیرنظامیان در نوار غزه  اوج گرفته است که دیروز چهارشنبه مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش داد ، ۳ فلسطینی در داخل بیمارستان ناصر در خان یونس به ضرب گلوله تک‌تیراندازان اسراییلی به شهادت رسیده و ۱۰ نفر دیگر هم زخمی شدند. آنگونه که مهر گفته، ظهر دیروز چهارشنبه نیز، یک دختر بچه فلسطینی که در درمانگاه ناصر واقع در خان یونس در جنوب نوار غزه بستری بود در اثر قطع جریان برق این درمانگاه به شهادت رسید. درمانگاه ناصر از چند روز گذشته تاکنون تحت محاصره عناصر اشغالگر بوده و آب و برق این درمانگاه توسط آن‌ها قطع شده است.

شبکه المیادین چند روز قبل گزارش داده بود که حمله‌های وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی درمانگاه ناصر را واقع در غرب خان یونس در جنوب نوار غزه هدف قرار داد. بر اساس این گزارش تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی با حمله‌های خود طبقه‌های بالایی درمانگاه ناصر را تخریب کردند. رسانه‌های خبری گزارش داده بودند که در جریان تیراندازی تک تیراندازهای ارتش رژیم صهیونیستی به سمت آوارگان فلسطینی در ورودی درمانگاه ناصر دست کم چهار فلسطینی به شهادت رسیده و زخمی شدند. همزمان فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ویدئویی را دست به دست کرده‌اند که نشان می‌دهد ارتش رژیم صهیونیستی یک جوان اسیر فلسطینی را به شکلی وحشیانه تبرباران کرده است. طبق گزارش خبرگزاری «سما»، ارتش رژیم صهیونیستی این جوان فلسطینی را مجبور به رفتن به بیمارستان ناصر کرد تا به بیماران و آوارگان در آن اطلاع دهد که باید این بیمارستان را ترک کنند. طبق این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی این جوان را با تهدید قتل یکی از اعضای خانواده‌اش که در اسارت آنها بود ناگزیر به انجام این کار کرد.

در همین حال وبگاه آکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی گزارش داد که بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم مانع ورود یک محموله آرد به نوار غزه شده زیرا گیرنده آن آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) است. این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی از کمبود غذا در نوار غزه، گفت: «هیچ‌کس در غزه غذای کافی ندارد.» گوترش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره صلح و امنیت بین‌المللی گفت: با تأسف می‌گویم که جهان امروز ما مملو از نمونه‌هایی از رابطه ویرانگر بین گرسنگی و درگیری است. دبیرکل سازمان ملل گفت: «از ۷۰۰ هزار نفری که در جهان از گرسنگی رنج می‌برند، از هر ۵ نفر ۴ نفر در نوار غزه زندگی می‌کنند.» 

-    هشدار سازمان همکاری اسلامی و الازهر درباره حمله به رفح

در چنین شرابط بغرنج انسانی که در نوار غزه حکام است، سازمان همکاری اسلامی و الازهر نسبت به حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح در نوار غزه هشدار دادند. به گزارش ایسنا، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه را محکوم و اعلام کرد: این حملات منجر به شهادت و زخمی شدن صدها فلسطینی شد که بیشتر آنها زن و کودک هستند. این حملات نشان دهنده نادیده گرفتن هشدارهای بین‌المللی نسبت به سرانجام حمله به شهری است که بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند. به نقل از الجزیره، این سازمان نسبت به خطر گسترش حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی که منجر به نسل کشی و عمیق کردن بحران انسانی در نوار غزه و کوچاندن اجباری ملت فلسطین می‌شود، هشدار داد.

به موازات این اظهار نگرانی ها، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد اجرای عملیات نظامی در رفح امری پیچیده است و بیش از یک میلیون نفر و نیز ۱۰ هزار مبارز فلسطینی در این منطقه وجود دارند. براساس گزارش روسیا الیوم، هالوی درخصوص عملیات نظامی در رفح گفت: «ما طرح‌هایی برای انجام عملیات در رفح داریم اما به دنبال زمان مناسب و روش درست برای اجرای آن هستیم.» وی در ادامه افزود: «برای همگی ما مشخص است که این عملیات پیچیده است، جنگ در منطقه‌ای که بیش از یک میلیون نفر و همچنین ۱۰ هزار مبارز دشمن در آن وجود دارد، سخت است؛ باید این منطقه را خالی از سکنه کنیم و ما تمامی امکانات لازم برای انجام این کار را در اختیار داریم.» در همین رابطه، رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند هالوی پیشتر به کابینه اطلاع داده بود که سه مرتبه با اجرای عملیات به رفح موافقت کرده و ارتش با دریافت چراغ سبز از دولت آماده اجرای آن است.» با این وجود روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد، سربازان تیپ «جفعاتی» در ارتش رژیم صهیونیستی با مشارکت در عملیات نظامی در غزه مخالفت کرده‌اند و دلیل آن را نادیده گرفتن وضعیت جسمی و روانی‌ خودشان از سوی فرماندهان اعلام کردند.

-    پیشنهاد جدید تل آویو

با وخیم تر شدن وضعیت ساکنان غزه در آستانه حمله رژیم صهیونیستی به رفح، تکاپوهای دیپلماتیک هم اوج گرفته است تا مانع از این شرایط شوند. پیرو این نکته و در حالی نشست قاهره شامگاه سه‌شنبه با مشارکت ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا، رئیس موساد و مسؤولان مصری برگزار شد که رادیو ارتش اشغالگر به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که رژیم صهیونیستی آماده‌ است تعداد روزهای آتش‌بس را در چارچوب توافق با حماس افزایش دهند، مشروط بر اینکه تعداد اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آنها است کاهش یابد. دیوید بارنیا، رئیس موساد بعد از بازگشت از قاهره با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و وی را در جریان مذاکرات گذاشت. رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد دستورات نتانیاهو به هیئت رژیم صهیونیستی فقط گوش دادن در مذاکرات قاهره و عدم طرح هرگونه پیشنهادی بود و اکنون این سوال مطرح است که آیا رژیم صهیونیستی تیمی را برای ادامه مذاکرات به قاهره اعزام خواهد کرد یا خیر. 

به رغم اینکه هیئت رژیم صهیونیستی قاهره را ترک کرده اما مذاکرات همچنان ادامه دارد. رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد این رژیم آماده افزایش تعداد روزهای آتش‌بس در ازای آزادی اسرای اسرائیلی است و مشکل اصلی تعداد اسرای فلسطینی است که حماس خواهان آزادی آنهاست. طرف اسرائیلی بر کاهش خواسته‌های حماس تأکید دارد. به مامزات این اخبار، رادیو عبری به نقل از منابع خود گزاش داد که اسرائیل آماده است تا در مورد روزهای آتش‌بس انعطاف نشان دهد، یعنی تعداد روزهای آتش‌بس را در ازای آزادی اسرای اسرائیل افزایش دهد، مشکل اصلی برای آن همچنان تعداد اسرای فلسطینی مورد درخواست حماس و هویت آنها است که اسرائیل در این مورد انعطاف بسیار کمتری از خود نشان می‌دهد که مبادا پیشنهاد توافق مورد تایید دولت اشغالگر قرار نگیرد.

-    بازگشت هیات حماس به قاهره

منابع خبری با اعلام این خبر که مذاکرات چهارجانبه قاهره برای رسیدن به آتش‌بس و توافق تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس در نوار غزه دیروز (چهارشنبه) ادامه یافت  که بنا بر برخی گزارش ها، هیئتی از حماس به قاهره بازگشتند. در این باره منابع اعلام کرده‌اند که مذاکرات چهارجانبه قاهره در یک فضای مثبت برگزار شد و به گفته یک مسؤول مصری عالی رتبه این مذاکرات ظرف سه روز آینده نیز ادامه خواهد داشت. خلیل الحیة، مسؤول دفتر سیاسی جنبش حماس رهبری هیئتی را در سفر به قاهره بر عهده خواهد داشت و دیروز دیداری با رؤسای سازمان اطلاعات مصر و قطر داشت.

در این بین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از جنبش حماس خواست هرچه سریع‌تر معامله تبادل اسرا را برای ممانعت از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به شهر رفح که قربانیان آن به هزاران نفر خواهد رسید، محقق کند. با اینحال حماس خواهان آزادی هزار اسیر در ازای آزادی سری اول اسرای اسرائیلی در غزه است که احتمالا ۴۵ نفر باشند. رژیم صهیونیستی حاضر نیست درباره آزادی این تعداد از اسرای فلسطینی انعطاف به خرج بدهد.
 

همزمان محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی که با شبکه خبری المیادین داشت، اظهار کرد، نشست چهارجانبه‌ای که با حضور نمایندگان آمریکا، قطر، مصر و رژیم اشغالگر اسرائیلی در قاهره برگزار شده، شبیه به نشست اول پاریس بود و نتانیاهو به دنبال خریدن زمان برای حمله به رفح است، چون این توهم را دارد که می‌تواند دستاوردی داشته باشد. پیش از این وبگاه آکسیوس آمریکا به نقل از یک منبع صهیونیست نوشت مذاکرات قاهره میان هیئت‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا، قطر و مصر درباره معامله تبادل اسرا بدون هیچ‌گونه پیشرفت ملموسی به پایان رسید و اختلاف و شکاف اصلی در این مذاکرات درباره تعداد اسرایی است که حماس خواهان آزادی آنها در ازای آزادی اسرای اسرائیلی به ویژه سربازان اسیر است.

این وبگاه گزارش داد: تنها پیشرفتی که حاصل شده درک کردن شکاف‌هایی است که باید آن را برای ورود به مذاکراتی که احتمالا منجر به توافق شود، از بین برد. میانجیگران مصری و قطری طی روزهای آینده مذاکراتی با حماس برگزار خواهند کرد تا ببینند آیا حماس آماده کاهش خواسته‌های خود برای ورود به مذاکرات جدی هست یا خیر.همچنین دیروز عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در قاهره میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت: ما به صورت فشرده با مصر و قطر درباره پیشنهاد آزادی اسرا همکاری و تلاش خواهیم کرد.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه رفح بنیامین نتانیاهو آمریکا مصر قطر


( ۷ )

نظر شما :