لزوم نهادینه شدن سیاست اتخاذی در غزه

ایران و سایه شوم جنگ

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۲۳ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برای نجات ایران و ایرانی از خطرات مترتب بر کشور تا دیر نشده است به خود آییم. سخت و دشوار است اما باید تن به تغییر دهیم. باید جسارت داشته باشیم و با تغییر سیاست ها و راهبردهایی که جز خسران برای کشور دستاوردی نداشته است، متحول شویم‌.
ایران و سایه شوم جنگ

دیپلماسی ایرانی: آرزو کرده و می کنیم جنگی درنگیرد اما آرزوها جایی در محاسبات سیاسی و نظامی ندارند. اصولا جنگ ها به یکباره آغاز نمی شوند بلکه در شیبی آرام برای آن بسترسازی می‌شود و با بهانه و یا خطایی شروع می شوند.

درگیری ایران و آمریکا، خارج از مرزهای ایران، سال هاست شروع شده و اثرات این درگیری در زندگی روزمره مردم اظهر من الشمس است. خسارتی که نه جنگ و نه صلح به کشور زده اگر بیشتر از جنگ نباشد، کمتر از آن نیست. با تشدید روند تحریم و اثرات آن بر ایران و زدن بازوهای مقاومت در بیرون از مرزها نتیجه تئوری نه جنگ و نه صلح، شکست و از دست دادن ظرفیت ها در داخل و خارج بدون جنگ بوده است. ظرفیت ها و قابلیت هایی که ابزار چانه زنی و امتیاز گیری بوده اند را خرج بیراهه ای کرده ایم و با این نگاه عملا در فردای جنگ احتمالی دست های خودمان را در درون و بیرون از قدرت تهی کرده ایم.

شوربختانه ما اسیر ذهنیت های متوهمی هستیم که برای خویش رسالت جهانی قائل هستند‌‌، در حالی که از عهده حکمرانی ایران بر نمی آیند‌.

امروز ایران، کشوری که سرشار از شاخص های مختلف ثروت است، به روزگاری افتاده که عزت  آن لکه دار شده است و اگر هوشیار نشویم می رود با جنگی دیگر، با تحقیری فراتر از ترکمنچای مواجه شود.

برای هر کس که دل در گرو ایران و ایرانی دارد اوجب واجبات، حفظ ایران است. زیرا اگر ایران نباشد، مابقی مفروضات فرعیاتی بیش نیست.

پاسخ عملیات تروریستی کرمان را در پاکستان یافتیم و به‌گونه‌ای هیمنه خویش را شکستیم که جز تحقیر برای ما دست آوردی نداشت‌.

غزه به ویرانه ای تبدیل شده و حماس بدنبال رهایی از مخمصه خود ساخته است و امروز بیانیه حزب کتائب حزب الله عراق تبلور محاسبات غیر عقلانی است که نشان می دهد ما همچنان بیدار نشده و به راهی افتاده‌ایم که نتیجه آن خودزنی و تحقیری است که اگر این راه اصلاح نشود می تواند کیان ایران را با جدی ترین خطر ممکن مواجه کند.

با توجه به خطراتی که ایران را تهدید می کند نگذاریم کشور به شرایطی برسد که جام زهر نیز آرزو شود‌. برای نجات ایران و ایرانی از خطرات مترتب بر کشور تا دیر نشده است به خود آییم. سخت و دشوار است اما باید تن به تغییر دهیم. باید جسارت داشته باشیم و با تغییر سیاست ها و راهبردهایی که جز خسران برای کشور دستاوردی نداشته است، متحول شویم‌.

به عنوان ایران نشانه ها و علائم تغییر در سیاست داخلی و خارجی را تقویت کنیم و از سیاست و رویکردهای سلبی دور و به سیاست های ایجابی میدان دهیم‌. با رویکرد ایجابی با جهان و راهبرد برد - برد مبتنی بر  ظرفیت، ایران می تواند در تعامل با نظام بین الملل و کشورهای پیرامونی قدرت برتر منطقه گردد.  ایران و ایرانی استعداد رشد و توسعه را دارند و شایسته زندگی همراه با آرامش و دوری از بحران و رسیدن به پیشرفت هستند. در گامی فراگیر تلاش کنیم سیاست و راهبردی که در بحران غزه و حماس اتخاذ کردیم در درون و بیرون نهادینه کنیم.

هنگامی که در رابطه با شهادت سردار سلیمانی، احتمال عوامل کمکی در عراق  مطرح است‌، آیا نباید نسبت به عملیات تنف که می تواند ایران را درگیر جنگ با آمریکا کند‌، شک و تردید کرد؟!

سال هاست می نویسم که گروه‌های همسو‌، حمایتی یا نیابتی کمک و پشتیبانی  و.... می گیرند‌، اما فرمان نمی پذیرند. این گروه‌ها در نقطه نهایی انتخاب بیش از اینکه در کنار ایران باشند در کنار جغرافیایی خواهند ماند که حیات و ممات آنان در نهایت بدان وابسته است.

شرایط ایران و ایرانی هر روز نسبت به دیروز سخت تر می‌شود. برای ما به مرگ گرفته اند که به تب راضی شویم، اما اگر کاسه صبر به سر آید همه برای رهایی به مرگی خواهند گرفت که در آن نه ایران و نه ایرانی خواهد ماند‌.

به خود آییم و به این دلخوش نباشیم که جنگی نخواهد شد. بیمه و تضمین عدم جنگ در بازگشت به عقلانیت و آشتی با درون و بیرون است.

سال هاست جنگ ایران و عراق تمام شده است اما ما همچنان در جنگیم. باشد که صلح و آرامش ایران و ایرانی را نصیب شود.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری اسلامی ایران نظام ایران حکومت ایران جنگ با ایران صادق ملکی ایران و امریکا


( ۱۳ )

نظر شما :

هیبت الله مجددی ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۸
وحی آمد سوی موسی از خدا بنده مارا زما کردی جدا.... ما برون را ننگریم و قال را ما درون را بنگریم و حال را ... جناب ملکی هر چند بعد از انقلاب دو کشور ایران و امریکا به ظاهر دم از دشمنی وجنگ مینمایند ولی در اصل منافع واهداف دو کشور یکی است و همسو. یعنی لازم وملزوم همدیگر هستند. آمریکا تمام دشمنان ایران ( صدام، ملا عمر، داعش، کومونیسم ،....) از میان برداشت ومیدان را تحویل ایران داد، امروز میدان عراق،سوریه،لبنان، یمن، حتی افغانستان ،خلیج فارس،دریای عرب، ارمنستان تا نیجریه تا ونزویلا .... در دست ایران است. وآمریکا هم با خیال راحت در حال چاپیدن نفت ومعادن عراق،سوریه،و دیگرکشورهای منطقه است. پس باید هم قدر شناس و متشکر ایران باشد که اگر نبود بهانه ای برای حضور و چاپیدن آمریکا هم نبود، وسلاح های تاریخ گذشته اش به فروش نمیرفت، امروز بیش از ۸۵هزار نیروی نظامی آمریکا با خیال راحت در عراق سوریه،لبنان، خلیج فارس ...کنار نیروهای نیابتی ایران بدون هیچ کنتاکتی مشغول به وظایف خود هستند،ناوهای جنگی ایران از دریای سرخ تا اقیانوس هند تا سواحل برزیل و دریای کارایب بدون مزاحمتی از طرف آمریکا مشغول به وظایف خود هستند، چنانکه ناوهای آمریکا هم در خلیج فارس بدون هیچ مانعی به ماموریت خود مشغولند. جناب ملکی. پایان کلام اینکه اصلان نگران ایران و ایرانی نباش همه امور طبق برنامه از پیش تعیین شده به روال عادی به مسیر خود ادامه میدهند.
محمد ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۷
اشتباه شما همین است که در و دیوار را دعوت به علانیت می کنید اما حتی جرات ندارید ولو در لفافه ، به شخص و نهاد مورد نظرتان انتقاد کنید. هر وقت شجاعت این را داشتید که صریح صحبت کنید ، بیایید و وقت ما را بگیرید اما تا آن روز بدانید که مردم خودشان انتخاب کرده اند اینطور زندگی کنند ، هم آنهایی که در انتخابات شرکت کرده و به نامزدهای طرفدار وضع موجود رای داده اند و هم کسانی که فکر می کردند با رای ندادن ، مشکلی حل می شود هم با غیبت خود باعث پیروزی جناح حاکم در انتخابات بی رقیب شده اند . بهترین کار را اما جوانان نخبه کشور انجام می دهند که با خرید بلیط یک طرفه و مهاجرت ، خودشان را از خطرات موجود رهانیده اند. میلیون ها ایرانی خارج از کشور ، در هنگامه بلا شاید قطره اشکی هم برای ایران بریزند اما در دلشان رضایتی است که نظیرش را در هیچ ملتی نمی می بینیم
رفیق ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۲:۳۰
جناب ملکی، بهتر نیست شما که به اندازه حتی یک روز هم تخصص علوم امنیتی، نظامی و بین الملل ندارید، اینگونه آسمان ریسمان نباشید. همین تفکر غلط امثال جنابعالی در قرون گذشته منجر به ترکمانچای و تقدیم بحرین و در یک کلام نوکری و گماشتگی برای غربی ها و صلیبی ها شد و ایران و ایرانی را به قهقرا برد. امروز به برکت انقلاب اسلام و هوشمندی رهبر بی بدیل انقلاب، عزتمند و مستقیم و نه نوکر اجنبی ها.
فرزاد ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۵
ایران حتی با داشتن صدها بمب اتم هم نباید به فکر جنگ با آمریکا باشه.چرا که امروز جنگ ایران و آمریکا آرزوی خیلی از همسایه های به اصطلاح دوست و برادر ماست.ما دشمنان دور و نزدیک زیادی داریم که آمریکا فقط یکی از دشمنان دورماست.
خسرو ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۴
بولانماسا دورولماز دییب لر -- جناب ملکی جایی که امروز رسیدیم از سی سال پیش تعیین شده بود این نتایج ، حاصل آن اعمال است به یاد دارم که در سال ۱۳۷۲ شور و حال دوران سازندگی در حال اتمام بود دولت هاشمی رفسنجانی آماده برنامه ریزی برای ایران ۱۴۰۰ می‌شد و پیش بینی می‌شد در سال ۱۴۰۰ ایران کشور اول منطقه و جهان اسلام (به جهت اقتصادی و علمی و نظامی و رفاهی) گردد باید بپرسیم چرا نشد؟ مسیر تعیین شده اشتباه بود ؟ مسیر درست بود ولی اشتباه رفتیم ؟ سر راه زیاد معطل شدیم ؟ بازیگوشی کردیم؟ ترکیه و عربستان و امارات و آذربایجان و به تازگی عراق و مالزی و اندونزی و... چطور توانستند؟ چرا دستگاه عریض و طویل دیوان سالاری متوجه نشد؟ نگوییم تحریم ، چون می دانستیم تحریم می‌شویم دشمنان را می شناختیم استراتژی صحیح داشتیم ؟ اصلا استراتژی داشتیم ؟